Jump to content
Annons

Moddad GAP pre73

Recommended Posts

pme (oregistrerad)
Postat

Vilka som har uppdaterat sin pre73 med mer original linkande komponenter? Typ carnhill transformatorer och motorola halvledare?

• 2 mĂ„nader senare...
Annons
Postat

fick min idag, ska testköra imorrn och se om jag sen behöver/vill bestÀlla nÄgon mod. Vet du om det finns nÄgon i Sverige som moddar eller mÄste man bestÀlla frÄn ZenAudio?

// J

pme (oregistrerad)
Postat

Det finns lite olika mods. De Àr inte speciellt svÄra för en som har lite vana att mecka med elektronik. Det finns ganska mycket pÄ gearslutz med ljudexempel. UtgÄngs transformatorn

Àr vÀl den som ger mest förÀnding och den Àr ocksÄ hyfsat billig.

Postat

Jo, har lÀst dem, men kÀnns lite overkill att bestÀlla frÄn staterna riktigt Àn. NÄgonstans i krokarna hÀr man kan köpa utgÄngstrafos? Vet inte riktigt vart jag ska leta.

// J

pme (oregistrerad)
Postat

Det finns en firma i england (inte tillverkaren) som sÀljer till slutkunder i smÄ kvantiteter. Och tror inte att det Àr vettigt att blanda in nÄgra amerikaner. Det blir nog ganska dyrt

dÄ skulle man lika gÀrna kunna köpt lyxigare kopior direkt.

Postat (redigerat)

Àr det inte billigare att köpa en pre med bra trafo frÄn början? fick en ma5 billigt hÀr om dagen.

Bra kan ju alltid bli bĂ€ttre? Det e ju inte sĂ„ att det Ă€r en lĂ„da bajs nu. Har ju faktiskt inte ens provat den Ă€n. Ska sitta hela dagen i studion imorrn och köra skiten ur den! Vem vet, kanske sitter jag dĂ€r Ă„ grĂ„ter av glĂ€dje över hur flĂ€skig min micsignal Ă€r? 😛

// J

Redigerat av ardic
pme (oregistrerad)
Postat

Àr det inte billigare att köpa en pre med bra trafo frÄn början? fick en ma5 billigt hÀr om dagen.

Vill man komma nÀra neve orginal sÄ ska de inte vara bra transformatorer. Det ska vara rÀtt transformatorer. ma5 skriver - Custom-designed Jensen output transformer

och inget om en 2N3055 i utgÄngsteget. Visst, den kanske lÄter bra. Men lÄter den 1073/1290?

Postat

Varför ska det just lĂ„ta som 1073 dĂ„? Är det inte bĂ€ttre att ha en riktigt bra preamp? Fattar inte

riktigt det hÀr jagandet efter just 1073, om man nu vill ha det ljudet exakt sÄ fÄr man ju köpa en 1073 original.

En Pre73 kommer ju aldrig lÄta exakt som originalet ÀndÄ. Fast det var ju inte det jag menade med min frÄga, jag var

mest nyfiken pÄ kostnaderna för att modda.

pme (oregistrerad)
Postat

Varför ska det just lĂ„ta som 1073 dĂ„? Är det inte bĂ€ttre att ha en riktigt bra preamp? Fattar inte

riktigt det hÀr jagandet efter just 1073, om man nu vill ha det ljudet exakt sÄ fÄr man ju köpa en 1073 original.

En Pre73 kommer ju aldrig lÄta exakt som originalet ÀndÄ. Fast det var ju inte det jag menade med min frÄga, jag var

mest nyfiken pÄ kostnaderna för att modda.

Tja, det Àr vÀl av samma orsak som att man vill ha en 1958 gibson och marshall stack om man Àr gitarrist. Det bara ska vara sÄ.

Komponenterna för att modda Àr vÀl 200-1000 SEK. Dvs runt 4000 SEK per kanal. En original gÄr pÄ runt 5000 USD plus moms och tull.

En ny AMS Neve ligger vÀl runt 30-35 tusen/kanal.

Postat

Ok cool. Trökigt att coola grejer ska kosta sĂ„ jĂ€vulskt. Fast jag tycker 500-serien Ă€r rĂ€tt prisvĂ€rd. 🙂

Tja, det Àr vÀl av samma orsak som att man vill ha en 1958 gibson och marshall stack om man Àr gitarrist. Det bara ska vara sÄ.

Komponenterna för att modda Àr vÀl 200-1000 SEK. Dvs runt 4000 SEK per kanal. En original gÄr pÄ runt 5000 USD plus moms och tull.

En ny AMS Neve ligger vÀl runt 30-35 tusen/kanal.

Postat

*snyft* boohohuhuh...va fet signalen blev.. uuhuhbuhuu...*snörvel*...

Du blev mkt nöjd med den eller? 😛

Har tittat farligt nÀra pÄ den preampen ett tag. det ska bli ett gÀng 1 eller 2 kanalspreams snart att fylla ut utbudet med nÀr studion kmr igÄng ;

Postat (redigerat)

Du blev mkt nöjd med den eller? 😛

Har tittat farligt nÀra pÄ den preampen ett tag. det ska bli ett gÀng 1 eller 2 kanalspreams snart att fylla ut utbudet med nÀr studion kmr igÄng ;

Den Àr grym! KrÀmer till signalen bra och har superlÄg brusnivÄ! Mina vocalinspelningar tog tvÄ steg upp!

SÄg Àven pÄ ZenAudio att man kan köpa modkit för $130, kanske e vÀrt det? Ska suga pÄ karamellen lite.

Funderar Àven pÄ en kompressor nu som nÀsta steg i min super awsome vocalchain!

Om du tvekar sĂ„ sluta med det och skaffa en pre73 pĂ„ momangen! 😉

// J

Redigerat av ardic
Postat

Haha okej 😉

Hoppas pÄ att kunna anvÀnda den till virvel, baskagge och lite sÄnt ocksÄ, om man har tur.

Argh, so much gear, so little money, so little time. G.A.S. Är sjukt jobbigt !

• 4 veckor senare...
pme (oregistrerad)
Postat

Nu har jag uppdaterat min pre73 med carnhill transformatorer och tantalum kondingar. Skillnaden stÀmmer ganska bra med exemplet i posten ovan. Möjligen sÄ tycker jag att förÀndringen Àr lite mindre. Ett kul (och ganska enkelt) projekt för en DIY entusiast, men det Àr bortkastade pengar att lÄta nÄgon göra det Ät en.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Nu har jag uppdaterat min pre73 med carnhill transformatorer och tantalum kondingar. Skillnaden stÀmmer ganska bra med exemplet i posten ovan. Möjligen sÄ tycker jag att förÀndringen Àr lite mindre. Ett kul (och ganska enkelt) projekt för en DIY entusiast, men det Àr bortkastade pengar att lÄta nÄgon göra det Ät en.

Vilka komponenter uppgraderade du och VAR köpte de dem?

pme (oregistrerad)
Postat

Carnhill sjÀlva pekar ut http://www.audiomaintenance.com som en shop. DÀr bestÀllde jag mina. Jag har bytt alla transformatorer och alla elektrolyter som sitter i ljudvÀgen. Tantalerna hade jag redan, men de kan du köpa frÄn de flesta komponentbutiker.

Postat

Carnhill sjÀlva pekar ut http://www.audiomaintenance.com som en shop. DÀr bestÀllde jag mina. Jag har bytt alla transformatorer och alla elektrolyter som sitter i ljudvÀgen. Tantalerna hade jag redan, men de kan du köpa frÄn de flesta komponentbutiker.

Tack för ditt svar!

FÄr jag vara sÄ besvÀrlig att jag frÄgar vilka transformatorer man ska bestÀlla? (De hade ju ett rÀtt stort utbud)

pme (oregistrerad)
Postat

Tack för ditt svar!

FÄr jag vara sÄ besvÀrlig att jag frÄgar vilka transformatorer man ska bestÀlla? (De hade ju ett rÀtt stort utbud)

CA-18-VTB9045 (Mic)

CA-18-VTB9046 (line)

CA-18-VTB1148 (Output)

Skulle nog rekommendera att du lÀser igenom gearslutz trÄdarna innan du bestÀller nÄgot. De flesta skippar line transformatorn.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.