Jump to content
Annons

Moddad GAP pre73

pme (oregistrerad)

Recommended Posts

pme (oregistrerad)

Vilka som har uppdaterat sin pre73 med mer original linkande komponenter? Typ carnhill transformatorer och motorola halvledare?

Dela på andra sajter

• 2 månader senare...
Annons

fick min idag, ska testköra imorrn och se om jag sen behöver/vill beställa någon mod. Vet du om det finns någon i Sverige som moddar eller måste man beställa från ZenAudio?

// J

Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns lite olika mods. De är inte speciellt svåra för en som har lite vana att mecka med elektronik. Det finns ganska mycket på gearslutz med ljudexempel. Utgångs transformatorn

är väl den som ger mest föränding och den är också hyfsat billig.

Dela på andra sajter

Jo, har läst dem, men känns lite overkill att beställa från staterna riktigt än. Någonstans i krokarna här man kan köpa utgångstrafos? Vet inte riktigt vart jag ska leta.

// J

Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det finns en firma i england (inte tillverkaren) som säljer till slutkunder i små kvantiteter. Och tror inte att det är vettigt att blanda in några amerikaner. Det blir nog ganska dyrt

då skulle man lika gärna kunna köpt lyxigare kopior direkt.

Dela på andra sajter

är det inte billigare att köpa en pre med bra trafo från början? fick en ma5 billigt här om dagen.

Bra kan ju alltid bli bättre? Det e ju inte så att det är en låda bajs nu. Har ju faktiskt inte ens provat den än. Ska sitta hela dagen i studion imorrn och köra skiten ur den! Vem vet, kanske sitter jag där å gråter av glädje över hur fläskig min micsignal är? 😛

// J

Redigerat av ardic
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

är det inte billigare att köpa en pre med bra trafo från början? fick en ma5 billigt här om dagen.

Vill man komma nära neve orginal så ska de inte vara bra transformatorer. Det ska vara rätt transformatorer. ma5 skriver - Custom-designed Jensen output transformer

och inget om en 2N3055 i utgångsteget. Visst, den kanske låter bra. Men låter den 1073/1290?

Dela på andra sajter

Varför ska det just låta som 1073 då? Är det inte bättre att ha en riktigt bra preamp? Fattar inte

riktigt det här jagandet efter just 1073, om man nu vill ha det ljudet exakt så får man ju köpa en 1073 original.

En Pre73 kommer ju aldrig låta exakt som originalet ändå. Fast det var ju inte det jag menade med min fråga, jag var

mest nyfiken på kostnaderna för att modda.

Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Varför ska det just låta som 1073 då? Är det inte bättre att ha en riktigt bra preamp? Fattar inte

riktigt det här jagandet efter just 1073, om man nu vill ha det ljudet exakt så får man ju köpa en 1073 original.

En Pre73 kommer ju aldrig låta exakt som originalet ändå. Fast det var ju inte det jag menade med min fråga, jag var

mest nyfiken på kostnaderna för att modda.

Tja, det är väl av samma orsak som att man vill ha en 1958 gibson och marshall stack om man är gitarrist. Det bara ska vara så.

Komponenterna för att modda är väl 200-1000 SEK. Dvs runt 4000 SEK per kanal. En original går på runt 5000 USD plus moms och tull.

En ny AMS Neve ligger väl runt 30-35 tusen/kanal.

Dela på andra sajter

Ok cool. Trökigt att coola grejer ska kosta så jävulskt. Fast jag tycker 500-serien är rätt prisvärd. 🙂

Tja, det är väl av samma orsak som att man vill ha en 1958 gibson och marshall stack om man är gitarrist. Det bara ska vara så.

Komponenterna för att modda är väl 200-1000 SEK. Dvs runt 4000 SEK per kanal. En original går på runt 5000 USD plus moms och tull.

En ny AMS Neve ligger väl runt 30-35 tusen/kanal.

Dela på andra sajter

*snyft* boohohuhuh...va fet signalen blev.. uuhuhbuhuu...*snörvel*...

Du blev mkt nöjd med den eller? 😛

Har tittat farligt nära på den preampen ett tag. det ska bli ett gäng 1 eller 2 kanalspreams snart att fylla ut utbudet med när studion kmr igång ;

Dela på andra sajter

Du blev mkt nöjd med den eller? 😛

Har tittat farligt nära på den preampen ett tag. det ska bli ett gäng 1 eller 2 kanalspreams snart att fylla ut utbudet med när studion kmr igång ;

Den är grym! Krämer till signalen bra och har superlåg brusnivå! Mina vocalinspelningar tog två steg upp!

Såg även på ZenAudio att man kan köpa modkit för $130, kanske e värt det? Ska suga på karamellen lite.

Funderar även på en kompressor nu som nästa steg i min super awsome vocalchain!

Om du tvekar så sluta med det och skaffa en pre73 på momangen! 😉

// J

Redigerat av ardic
Dela på andra sajter

Haha okej 😉

Hoppas på att kunna använda den till virvel, baskagge och lite sånt också, om man har tur.

Argh, so much gear, so little money, so little time. G.A.S. Är sjukt jobbigt !

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...
pme (oregistrerad)

Nu har jag uppdaterat min pre73 med carnhill transformatorer och tantalum kondingar. Skillnaden stämmer ganska bra med exemplet i posten ovan. Möjligen så tycker jag att förändringen är lite mindre. Ett kul (och ganska enkelt) projekt för en DIY entusiast, men det är bortkastade pengar att låta någon göra det åt en.

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

Nu har jag uppdaterat min pre73 med carnhill transformatorer och tantalum kondingar. Skillnaden stämmer ganska bra med exemplet i posten ovan. Möjligen så tycker jag att förändringen är lite mindre. Ett kul (och ganska enkelt) projekt för en DIY entusiast, men det är bortkastade pengar att låta någon göra det åt en.

Vilka komponenter uppgraderade du och VAR köpte de dem?

Dela på andra sajter

Carnhill själva pekar ut http://www.audiomaintenance.com som en shop. Där beställde jag mina. Jag har bytt alla transformatorer och alla elektrolyter som sitter i ljudvägen. Tantalerna hade jag redan, men de kan du köpa från de flesta komponentbutiker.

Tack för ditt svar!

Får jag vara så besvärlig att jag frågar vilka transformatorer man ska beställa? (De hade ju ett rätt stort utbud)

Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tack för ditt svar!

Får jag vara så besvärlig att jag frågar vilka transformatorer man ska beställa? (De hade ju ett rätt stort utbud)

CA-18-VTB9045 (Mic)

CA-18-VTB9046 (line)

CA-18-VTB1148 (Output)

Skulle nog rekommendera att du läser igenom gearslutz trådarna innan du beställer något. De flesta skippar line transformatorn.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.