Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Senaste dagarna har jag snöat in pÄ Native Instruments "Maschine". Vilken grej! KÀnns som att studiojobbet dels kommer kÀnnas Ànnu roligare och att kreativiteten kommer öka iom att "maskinen" ser oerhört lÀttjobbad ut.

Vilka hÀr anvÀnder denna manick och vad har ni att sÀga om hela kalaset? Kör ni 1,5-versionen ocksÄ eller?

SjÀlv Àr jag intresserad av att anvÀnda den dels som "stand alone" och Àven sÄ klart för att komplettera annat som jag gör (primÀrt i Reason).

Tacksam för svar!

MVH

Lars

• 3 mĂ„nader senare...
Annons
Postat

Jag har sjÀlv inte köpt den Ànnu, men den har ju fÄtt oerhört bra kritik och jag Àr sÀker pÄ att du kommer vara mer Àn nöjd.

• 5 mĂ„nader senare...
Postat

Fortfarande ingen som har nÄgot att sÀga om denna maschine? Hur Àr den att jobba med?

Litar du mindre pÄ recensionerna Àn nÄgra ord frÄn forumhÀngarna hÀr?

Postat

Litar du mindre pÄ recensionerna Àn nÄgra ord frÄn forumhÀngarna hÀr?

Nja, har ju lÀst recensionerna samt olika inlÀgg. Men har gjort en del misslyckade "pryl-köp" till hemmastudio'n som aldrig anvÀnds... Alltid anvÀndbart att höra vad folk har för egna uppfattningar, speciallt nu nÀr den nya uppdateringen slÀppts!

Postat

Nja, har ju lÀst recensionerna samt olika inlÀgg. Men har gjort en del misslyckade "pryl-köp" till hemmastudio'n som aldrig anvÀnds... Alltid anvÀndbart att höra vad folk har för egna uppfattningar, speciallt nu nÀr den nya uppdateringen slÀppts!

Jag tror att det Àr den mest prisvÀrda kontroller du kan köpa till ÀndamÄlet, men mycket hÀnger pÄ din egen upplevelse. Testa maskinen i en musikaffÀr innan köp.

Postat (redigerat)

Jag tror att det Àr den mest prisvÀrda kontroller du kan köpa till ÀndamÄlet, men mycket hÀnger pÄ din egen upplevelse.

Maschine Àr ingen kontroller, det Àr en beat-station och en sampler. Maschine Àr ett instrument, du kan smacka fram allt frÄn enkla drumloopar till hela produktioner.

Till LasseBasse, frĂ„ga dig sjĂ€lv vad du behöver. Hur jobbar du? Är du beatmaker sĂ„ Ă€r Maschine definitivt ett bra köp. I.o.m version 1.6 kan man Ă€ven nu anvĂ€nda/styra tredjeparts-plugins/instrument genom Maschine, vilket gör den Ă€nnu mer anvĂ€ndbar. Jag skulle föreslĂ„ att du gĂ„r och testar den i nĂ„n musikaffĂ€r som Pikzel ocksĂ„ sa, sĂ„ fĂ„r du ganska snabbt reda pĂ„ om det Ă€r din typ av grej eller inte.

Maschine Àr en otrolig produkt, med det sagt behöver det inte betyda att alla Àlskar att anvÀda den, det Àr som allt annat, vad som passar och vad du arbetar bÀst med. Personligen gillar jag Maschine för att den tar dig utanför skÀrmen och man kan sitta och banka fram allt ifrÄn smÄ ideér till fullskaliga produktioner.

Redigerat av SIRR
Postat (redigerat)

Har tittet igenom de flesta tutorials samt lÀst igenom NI's hemsida, Men.. Kan inte hitta nÄgon information om maschine's ingÄngar.

Har sett samplings videon dĂ€r han kopplar in ett turntable till sin maschine. Är det dĂ„ en direkt inkoppling med vanliga audiokablar? Eller finns det telekabelingĂ„ngar?

Om det bara finns vanliga audiokabel ingÄngar,.. kan man i sÄ fall bara sampla frÄn en skivspelare, istÀllet för att koppla mixern till maschine och dÄ kunna sampla en mix?

Eller Àr det helt enkelt sÄ att det inte finns nÄgra ingÄngar överhuvudtaget? Att man anvÀnder Ljudkortet som in-kÀlla vid sampling pÄ samma sett som man hade gjort om man anvÀnt cubase?

Mvh Thomas

Redigerat av thomaslj
  • 3 veckor senare...
Postat

Man samplar inte direkt till Maschine utan till mjukvaran som installeras pÄ din dator

Maschine har med 1.6 blivit en riktig höjdare och jag har haft riktigt roligt den senaste BETA-mÄnaden med alla tredjeparts VSTi'er.. nu fattas bara att de gör nÄgot Ät browserfunktionen frÄn hÄrdvaran och att man fÄr möjlighet att ploppa ur sjÀlva browsern sÄ den blir mer lik Kore i sitt upplÀgg.

Browsern Àr i dagslÀget egentligen det enda jag tycker sÀnker produkten som produktionsverktyg.

Men nÀr man vÀl greppar upplÀgget gÄr det ganska snabbt att banka fram beats och schyssta bakgrunder visserligen Àr det inte mycket ljud som gÄr att anvÀnda rakt ur lÄdan men man kommer ganska lÄngt

Minus i dagslÀget i version 1.6.0 Rev6649 Àr att det inte finns latencyhantering för de VSTeffekter som har hög intern berÀkning vilket resulterar i irriterande lagg om man lÀgger plugg pÄ enskilda samplingar.

• 1 Ă„r senare...
Postat (redigerat)

Är inne pĂ„ att köpa den sjĂ€lv bara undrar om den Ă€r för mig. Har kollat pĂ„ tonvis med videos pĂ„ den, ingen visar hur den Ă€r om man tex har först har ett synth spĂ„r pĂ„ DAW:et sedan lĂ€gga pĂ„ trummor med Maschine. Och inte göra tvĂ€rtom, funkar det bra med Maschine programvara? BegrĂ€nsningar eller nĂ„tt?

För jag har inte sett en enda video som visar det. Alla verkar göra trummorna först, jag brukar ofta göra tvÀrtom.

Redigerat av hellfog

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.