Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tänkte höra mig för om lite hjälp här då det finns många här som har så bra koll på det mesta!

Jag har gett mig in i den datorbaserade inspelningens djungel, men har inte riktigt fått mina grejer att fungera. Programet jag kör är Cubase 5, Ljudkortet jag använder är ett externt USB ljudkort av märket Lexicon Omega. Tidigare körde jag på en laptop med windows vista. Det var en dual core processor och 4 gb i ramminne. Det fungerade rätt ok, men när man ställde ljudkortet på den lägsta latencyn så blev det dels en liten fördröjning och om man hade flera spår så räckte liksom inte kraften i datorn till, då började det hacka och spraka efter en stund.

Då jag hållt på med det här något år nu och märkt att det inte bara är nyhetens behag så tänkte jag att det är lika bra att skaffa en ordentlig dator. Så nu har jag skaffat en stationär dator med en Quad processor. Alltså 4 kärnor och även denna innehåller 4 gb ramminne. Vad jag förstått så är det dessa två saker som är det viktigaste.. Operativ systemet är nu också uppgraderat till Windows 7. Jag har laddat ner alla de senaste drivrutinerna osv.

Men ÄNDÅ så är det helt omöjligt att spela in i realtid. Om jag drar ner på den lägsta latencyn så är det ändå en fördröjning. Tror det står 5 ms eller något sådant vilket jag läst mig till inte ska vara hörbart. Men det är svårt att spela t ex elgitarr tajt. Men allt som oftast så börjar det spraka i systemet, tidigare så gjorde det ju så när datorn inte orkade med. Men jag har kollat både processoranvändningen och ramminnet och processorn ligger typ på 20% och det kanske går 1 gb i ramminne. Vad är problemet? Är det att ljudkortet är kopplat via usb och är det i så fall likadant oavsett vilket ljudkort man använder? Eller kan man göra någon inställning för att komma tillrätta med det här?

Jag blir så trött för det är ju inte så billiga grejer. Jag förstår att det inte är några proffsgrejer jag har, men datorn är ändå helt ny och kosta 6 000 spänn. Ljudkortet är väl förhållandevis billigt, men gick nog ändå på runt 2 500 kr. För den summan måste man väl ändå får grejer som går att spela in på??

Jag kan också tillägga att datorn används i princip bara till det här (står i replokalen), så det är alltså inte en massa nedladdade grejer osv. Jag har också optimerat den för bästa prestanda (stängt av allt tingel tangel).

Jag vore jättetacksam för svar då jag vill lägga energin på att lära mig producera musik och inte en massa strul..

Annons
Postat (redigerat)

Jag tror det är USB som är flaskhalsen, speciellt då det verkar som ditt kort är av USB 1.1 typ. Detta tillåter bara en överföringshastighet på 12 Mbps, USB 2.0 är typ 40 ggr så snabb. Prova ett annat ljudkort.

edit: illustrerande bild.

chart011503.gif

Redigerat av Fidden
Postat

Om du har en i7-processor: Kolla ifall du har Hyper Threading (HT) påslaget. Enklaste sättet är antagligen att starta aktivitetshanteraren och se om du har åtta rutor för processoranvändning under fliken "Prestanda". I så fall - gå in i din bios setup och slå av HT.

Som fidden säger så finns det en risk att USB 1.1 är en flaskhals i ditt system. Men vad gäller latencyproblemet du beskriver så är det inte helt säkert att det är problemet, åtminstone inte hela. Jag kör själv i7, W7 och C5 precis som du och har ett Lexicon i-Onix u42s. Mitt kort har iofs USB 2, men jag misstänker att det är samma drivrutinstillverkare till mitt kort som din Omega - Ploytec. Och då är det viktigt att du installerat den senaste drivrutinen - här: http://www.lexiconpro.com/product.php?id=6#downloads - ätminstone på mitt system blev det stor skillnad med den nya serien drivrutiner.

Sedan är låg latency med USB förstås väldigt processorkrävande, eftersom det är ett pollande protokoll. Och ju lägre latency desto oftare sker pollningen. Jag kan bara köra med lägsta latencysettingen i rätt glest populerade projekt. Ofta så behövs det ju inte, dock, men det beror förstås lite på hur och vad man spelar in.

Postat

USB 1,X är garanterat inte flaskhalsen i detta fall (då USB 1.X i många fall kan ge lägre latency med given prestanda p g a lägre CPU-belastning än USB 2.0 (förutsatt att vi inte talat om flerkanalsinspelning)). Det absolut viktigaste i en musikdator är inte den generella prestandan utan att datorn är ”felfri”, d v s att det inte är några som helst konflikter i systemet (d v s rätt chipset (moderkort) med rätt kringutrustning och om nödvändigt; rätt inställt OS). Det finns många trådar i forumet som går igenom vilka åtgärder man kan ta till för att tämja ev. bråkiga datorer.

Postat (redigerat)
Men ÄNDÅ så är det helt omöjligt att spela in i realtid. Tror det står 5 ms eller något sådant vilket jag läst mig till inte ska vara hörbart.

En dator kan aldrig spela in i realtid eftersom den måste använda sig av buffertar hit å dit, så om du försöker komma ner till 0 ms så kommer du bara att ödsla din tid. 5 ms borde som sagt inte vara hörbart så du kanske ska fundera på om det är nåt annat som är knas? Är du helt säker på att den siffran stämmer?

Redigerat av henk2055
Postat

Tja

Jag har kört med USB (v2) ljudkort i ett par år nu, och det fungerar hur bra som helst utan märkvärd latency. Däremot måste man ju givetvis ställa ner bufferten så lågt man kan just när man spelar in, och kanske lite högre när man mixar för att maskinen skall orka.

Sedan måste du tänka på att enskilda pluggar i sig tillför latency, så du får prova dig fram med olika pluggar. Själv spelar jag alltid in ren gitarr och så fipplar jag med pluggar senare. Använder du direct monitoring (eller motsvarande) bör du ju inte få någon latency alls, men då får du tyvärr spela in rent utan effekter.

Alternativt kan du ju köra med någon väldigt effektiv (enklare) plugg just för medhörning - det brukar fungera bra. Vissa ljudkort har försten effekter i hårdvara som gör att du kan ha dom på medhörning utan att belasta datorn och få onödig latency.

Du kör väl inte USB genom någon "hubb" eller liknande? Det kan i vissa fall kan löna sig att byta port på datorn om den har flera kanaler... (bandbredden på en kan ju t.ex. vara fylld av en annan enhet - ex en disk).

Allt under 10 ms i latency brukar fungera för de flesta, tänk på att du ofta får mer latency än så om du står flera meter ifrån en förstärkare (ljudets väg genom luften) samt att även en POD, digital effektboxar eller liknande också ger latency.

Sist men inte minst, en quad core kan tom gå längsammare om pluggen bara stöder en CPU. Anledningen är att 1 kärna i en quad är långsammare än kärnan i en singel CPU och att alla mjukvaror inte är skricna för att använda alla kärnor. Faktum är att en kanal i ett musikprogram ofta läggs på en kärna (d.v.s. alla pluggar o.s.v. på just den kanalen)! Testa och titta i performance monitor så ser du. En del drivrutiner, pluggar osv lirar inte bra med just 4 kärnor heller, det finns massa inlägg om det på olika forum. Cubase 5 skall dock vara ok, men vet inte vilka pluggar du kör i övrigt.

Det var några kommentarer i alla fall.

//J

Postat

Tack så mycket för alla svar.. Jag kan säga att jag inte vet vad jag skulle göra utan alla vänliga själar på detta forum.. Jag har itne hunnit gå igenom alla tips jag fått angående mitt problem. Men jag var ute som hastigast häromdagen och provade att spela in distad gitarr där jag lineade in min Pod istället för att använda mig av förstärkarpluggarna och det var ju en himmelsvid skillnad. Då räckte det ju att jag ställde upp latencyn till mittnivån utan att det blev fördröjning! Så det troligaste är nog ändå att det är pluggarna som antingen tar mycket kapacitet alternativt inte fungerar optimalt i mitt OS.

Det är ju egentligen mest gitarrspelandet som är problemet, dom andra instrumenten lägger jag oftast via Halion så då behöver man ju inte ha så mycket effekter etc när man spelar in. Sången fungerar ju också bra att lägga med t ex bara lite reverb.

Men jag ska gå igenom övriga tips också, men det är väl bara att inse att man inte kommer att kunna köra på med typ 32 spår samtidigt som man har en massa effekter på varje spår.. Det var ju inte så många år sedan jag satt med en kassetbandsporta så möjligheterna är ju betydligt bättre idag ändå.. =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.