Vonmuminpappa Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 Hopphoj på er! Jo, det var så här att jag inom några dagar tänkte dra iväg en beställning till Thomann och beställa mig ett någorlunda vettigt ljudkort samt mikrofon för att ha i mer eller mindre seriös hemstudio. Till ljudkort har jag redan nästintill bestämt mig för en M-Audio Fast Track Pro (1400:-) så vida nån annan inte har ett bättre förslag i samma prisklass (kör win7 64-bit och Cubase, fw/usb spelar ingen roll). Sen kommer vi till mikrofonen som då blir lite knepigare men jag har ändå lyckats sålla ner mig till antingen: T-bone sc600 för 750:- eller en Studio projects B1 för 1150:-. B1 tycks, efter en otaligt lång tid sökandes på div forum, vara den bättre men frågan är om den är värd 400:- mer om resultatet blir "nästan" det samma? Ska tilläggas att jag kommer antagligen spela in alla möjliga sorters instrument, allt ifrån sång/skrik/hårdrockssång och akustisk gitarr till dragspel och en gammal cittra som jag har liggandes här, dock inte trummor (som i trummset, finns fortfarande viss risk för t.ex tamburiner och congas). Så som sagt, vilken av de två rekommenderas och är det värt de 400:- som B1 är dyrare, eller finns det möjligtvis något mer alternativ att ha i åtanke? Tackar på förhand! 🙂
desvaenger Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 Kolla även upp Audio Technica AT2020 som finns på thomann. Det ska tydligen vara en väldigt kompetent mikrofon för pengarna. Finns recension att läsa på bland annat SoS. http://www.soundonsound.com/sos/feb06/articles/at2020.htm
The_CyBorg Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 SE Electronics X1 som testades i senaste numret av Studio verkar ju inte vara helt dum heller och ligger lite i samma prisklass.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.