afro dwarf Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 (redigerat) Snart klar med min hemmastudiouppgradering, nu saknas endast ny midiklaviatur/kontrollenhet. đ VĂ€ljer mellan Novation ReMOTE 49 sl mk2 med Automap Pro och M-audio Axiom Pro 49 med Hypercontrol DĂ„ jag hittils kört med en riktigt basic midikeyboard utan kontrollfunktioner Ă€r jag inte riktigt hemma pĂ„ vilken av dessa tvĂ„ funkar bĂ€st med kontrollen av sequensers och VST. NĂ„gon som har provat bĂ„da och kan bena ut, vilken Ă€r att föredra? Det jag Ă€r ute efter Ă€r givetvis att sekundsnabbt fĂ„r kontroll över vald VST-plugg och inte behöva stĂ€lla in massa. Fungerar dessa kontrollenheter sĂ„ att den VST-plugg alternativt Reasonsynth som Ă€r uppe i fönstrer automatiskt blir tilldelad alla knappar och sliders, och om jag sedan vĂ€ljer en annan plugg/synth att den direkt mappas till kontrollenheten, utan ngn handpĂ„lĂ€ggning? Det jag menar Ă€r: följer kontrollenheten dessa snabba vĂ€xlingar mellan olika synthar/pluggar i realtid? Tack pĂ„ förhand Redigerat 17 maj 2010 av afro dwarf
jarlo Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 (redigerat) Jag kör Novations controller Nocturn i Logic med Automap-mjukvaran. Som det funkar dĂ€r Ă€r att man öppnar upp en plugg, assignar knappar och rattar till de parametrar man önskar och sen sparar man instĂ€llningarna. NĂ€r man sen öppnar upp pluggens interface kĂ€nner controllern av det och man kan direkt börja ratta. Ăppnar man sen upp en annan plugg med sparad mapping sĂ„ byter den till de instĂ€llningarna direkt. Mycket smidigt! EDIT: För att förtydliga - man behöver alltsĂ„ bara mappa instĂ€llningarna för en plugg en gĂ„ng. Tror tyvĂ€rr inte att det fungerar lika bra i Reason - anledningen till att samspelet mellan automap och plugin fungerar sĂ„ bra Ă€r ju att Automap wrappar plug-in-filerna och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„r direktkontroll över alla pluggens parametrar. Jag har för övrigt inte lyckats hitta nĂ„got sĂ€tt att bĂ„de kunna kontrollera plug-ins och host-funktioner (typ panorering, nivĂ„er pĂ„ kanaler o.s.v.). Som jag har förstĂ„tt det mĂ„ste man vĂ€lja det ena eller det andra, men jag Ă€r inte sĂ€ker. Redigerat 17 maj 2010 av jarlo
afro dwarf Postat 17 maj 2010 TrÄdstartare Postat 17 maj 2010 Ok tack för svaret, lÀste lite pÄ M-audios hemsida om Hypercontrol, Ä dÀr fattade jag det som om Hypercontrol utför mapping automatiserat. Samt att det finns en knapp för att skifta mellan mixer och instrumentmode, vilket borde innebÀra att man med enkelhet skiftar mellan hostfunktioner och VST-instrument?
jarlo Postat 17 maj 2010 Postat 17 maj 2010 Ok tack för svaret, lÀste lite pÄ M-audios hemsida om Hypercontrol, Ä dÀr fattade jag det som om Hypercontrol utför mapping automatiserat. Samt att det finns en knapp för att skifta mellan mixer och instrumentmode, vilket borde innebÀra att man med enkelhet skiftar mellan hostfunktioner och VST-instrument? Automap lÀgger ocksÄ upp en massa parametrar automatiskt, men nÀr det gÀller pluggar sÄ vill man nog ÀndÄ mappa om rattarna sÄ att man fÄr med de nödvÀndigaste och att de ligger i en logisk ordning.
afro dwarf Postat 17 maj 2010 TrÄdstartare Postat 17 maj 2010 Ja, hÄller med. Hmm svÄrt det hÀr, men ska man tro den hÀr jÀmförelsen , sÄ ska Novation vara bÀttre för Cubase, (vilket jag kör), och Axiom kommer till sin fulla rÀtt med Protools. Ngn som kör Axiom Pro med Cubase 5, med synpunkter?
afro dwarf Postat 18 maj 2010 TrÄdstartare Postat 18 maj 2010 NÄgon som kan bekrÀfta att Novation ReMOTE 49 sl mk2 med Automap 3 fungerar bra med Cubase 5 32bit Windows 7 64bit, och sÀrskilt dÄ med 3 parts VST-instrument? Köpte en Axiom Pro 49 igÄr pÄ öppet köp och kÀnde att den var hur snurrig som helst. VÀldigt mycket tabbande i lilla LED-fönstret. Försökte spela in lite filter cutof parametrar med olika VST utan att fÄ det funka klockrent, sjÀlva rattandet och ljudÀndringarna funkade men förÀndringarna i cutof blev inte inspelade, om ni fattar vad jag menar. SÄ nu Àr jag pÄ vÀg Ä lÀmna tillbaka den, och ta en ReMOTE 49 istÀllet, om den hÄller i min miljö.
afro dwarf Postat 19 maj 2010 TrĂ„dstartare Postat 19 maj 2010 Jahapp fortsĂ€tter vĂ€ll Ă„ prata med mig sjĂ€lv i den hĂ€r trĂ„den đ Har Ă€ndrat mig lite angĂ„ende Axiom Pro 49, har fĂ„tt efter lite trixande och mixande det mesta att lira. Tycker Ă€ndĂ„ att sjĂ€lva funktionen i fönstret dĂ€r man mĂ„ste "tabba" sig mellan olika banker för de olika rattarna pĂ„ mjukvarusyntharna Ă€r lite vĂ€l "slow" för mig. PĂ„ plussidan verkar Cubase funka bra Ă„ styra med den. FrĂ„gan Ă„terstĂ„r, skulle gĂ€rna fĂ„ veta om ngn överhuvudtaget kör Novation ReMOTE 25/49/61 sl mk2 med Automap 3 tillsammans med Cubase 5 32bit Windows 7 64bit, och sĂ€rskilt dĂ„ med 3 parts VST-instrument?...ngn, anybody??? Har typ fem dagar Ă„ bestĂ€mma mig innan "öppet köp" gĂ„r ut pĂ„ Axiom...
afro dwarf Postat 20 maj 2010 TrÄdstartare Postat 20 maj 2010 Ok, löste det sjÀlv...köpte en Remote SL 49 Mk2 igÄr för att prova, och ja, den kÀnns betydligt mer lÀttarbetad och genomtÀnkt för min uppsÀttning. Axiom Pro 49 Äker tillbaka till butiken... end of story
D200 Postat 4 juni 2010 Postat 4 juni 2010 Ăr det endast de tvĂ„ ovanstĂ„ende mĂ€rkena som har denna typ av mjukvara? Hur Ă€r det med tex AKAI MPK25 eller liknande? MĂ„ste man mappa allt sjĂ€lv eller har de nĂ„n liknande programvara? Har inte lyckats hitta nĂ„t om det...
Linuz Postat 4 juni 2010 Postat 4 juni 2010 Hej! jag har en Novation KS4. Den har nÄgot som heter Hypercync. har inte förstÄtt riktigt vad det Àr, och blev itne mkt klokare av att lÀsa i manualen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.