Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Nu är jag kanske fel ute i förkylningsdimman, men just nu har jag ett usb-kort (Edirol UA25-ex) som det spelas in med.

AV någon anledning tänkte jag möjligen lägga till ytterligare ett kort (FA-66 el. motsvarande). Men hur funkar det i prkatiken?

Det borde väl för det första bli konflikter när det är flertalet ljudkort installerade, och dessutom synkroniseringsproblem vid inspelning/uppspelning

givet att en måste vara master och själva protokollen dessutom divergerar?

Redigerat av JohnRick
Annons
Postat (redigerat)

1. Du kan ha flera ljudkort inkopplade samtidigt, såväl FW som USB
  2. Ditt inspelningsprogram vill enbart använda en ljudkortsdrivrutin åt gången.
    Dvs. du kan inte kombinera två ljudkort av olika märken. (Detta gäller enbart Windows. Mac-användare kan skapa sammanslagna enheter för att slå ihop I/O från flera ljudkort.)
  3. Du kan använda flera ljudkort av samma märke - om din ljudkortsdrivrutin tillåter det.
    Vissa tillverkare (t ex extern MOTU-kort och vissa M-Audio-kort) använder samma drivrutin och då håller drivrutinen reda på din setup, antalet ingångar osv.
    Hur det är med Edirol vet jag inte.

Redigerat av Linus
Postat

Tack för det!

I teorin, och möjligen praktiken, kan jag alltså använda två identiska ljudkort samtidigt då de har samma drivrutin? Typ UA25-ex X2. Om jag nu skulle ta och köra ett FA-66 samtidigt (FW-varianten av samma kort) kan det alltså bli krångel då det inte är säkert att de kan fungera på samma drivrutin, om jag förstått det rätt?

Postat (redigerat)
I teorin, och möjligen praktiken, kan jag alltså använda två identiska ljudkort samtidigt då de har samma drivrutin? Typ UA25-ex X2. Om jag nu skulle ta och köra ett FA-66 samtidigt (FW-varianten av samma kort) kan det alltså bli krångel då det inte är säkert att de kan fungera på samma drivrutin, om jag förstått det rätt?

det är endast möjligt om tillverkaren skriver så i bägge fallen

(alltså 2 identiska kort funkar oftast inte tillsammans)

Redigerat av spass
Postat

Det beror helt på drivrutinerna. Det är nog egentligen störst chans att det fungerar med två likadana kort (eftersom det ju är samma drivrutin till dem), men vissa tillverkares drivrutiner kan också hantera två olika av deras modeller samtidigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.