phantasia Postat 14 maj 2010 Dela Postat 14 maj 2010 Hej! Jag har suttit med musikproduktion i ungefär en vecka i sträck, många många timmar per dag. Igår började jag känna att mina öron blev extremt känsliga för högre frekvenser. Jag klarar inte av att lyssna på musik just nu. Även när det är tyst känns det som en irritation som ligger inne i öronen, som om de är trötta eller som om de reagerar på ett oljud (utan att bli exponerade mot oljud). Jag har ingen tinnitus (mer än jag brukar, har lite på höger öra annars). Det har hållit i sig i över dygn nu. Jag tänkte ha tyst så mycket som möjligt och hoppas att det går över ;p. Har ni upplevt samma sak? Hur länge detta kan hålla i sig? Är det farligt? Jag har hört att öronen blir starkare efter mycket musiklyssning, så kan det vara så att de blir mer tåliga när jag kommit över det här? Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anjou Postat 14 maj 2010 Dela Postat 14 maj 2010 Upplever precis samma sak när jag suttit för länge med mix. Ljudvila i ett par dagar fungerar fint, ibland har det tagit upp till tre dagar innan öronen är fräscha igen. Vet inte hur pass farligt det är faktiskt, but what doesn´t kill you.....brukar jag tänka. Är imponerad av de som klarar av att jobba med mixning på heltid utan att bli galna. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 14 maj 2010 Dela Postat 14 maj 2010 Nej, vila öronen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nummersex Postat 14 maj 2010 Dela Postat 14 maj 2010 Fick likadant för någon vecka sen. Var jättekänslig för alla basljud trots att jag inte direkt var utsatt för något varken högt eller jobbigt ljud, men så fort jag hörde något basljud blev jag aggressiv typ. Lite skumt. Men tror det hade mycket med stress och lite sömn att göra också. Så gör som debatt säger, vila öronen och se till att vara utvilad i övrigt med. Hjälper mot det mesta:) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mixtur Postat 15 maj 2010 Dela Postat 15 maj 2010 Upplever precis samma sak när jag suttit för länge med mix. Ljudvila i ett par dagar fungerar fint, ibland har det tagit upp till tre dagar innan öronen är fräscha igen. Vet inte hur pass farligt det är faktiskt, but what doesn´t kill you.....brukar jag tänka. Är imponerad av de som klarar av att jobba med mixning på heltid utan att bli galna. Det är så där man får tinnitus.... har så själv och har haft det i många år. Det börjar med överkänslighet, och när du sedan har tinitus kommer du aldrig att kunna sitta mer än några timmar utan att få ont i skallen. Vissa dagar kan jag inte ens lyssna på "skramlig" musik, men vilar man öronen några dagar brukar det gå bra igen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Drake Postat 15 maj 2010 Dela Postat 15 maj 2010 Vila, var försiktig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Plankis Postat 15 maj 2010 Dela Postat 15 maj 2010 Det jag undrar över är hur stark volym ni lyssnar på egentligen? För jag mixar hela dagarna ut och får inte alls såna här problem. Fundera på att sänka volymen en aning är mitt tips. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrpimmy Postat 15 maj 2010 Dela Postat 15 maj 2010 Rent fysiologiskt så har öronen stor kontakt med käkmuskeln och sedan på det sättet också med nacken. Det är extremt lätt att spänna nacken när man lyssnar efter det "rätta, bästa" ljudet, och på det sättet påverka öronen. Det är klart att man kan trötta ut öronen också (men jag tror, utan att veta, att det skulle vara svårare) men troligtvis så kommer sådana här saker från många andra ställen runt öronen. Musklerna runt öronen med käken och nacken är en det av ett virrvarr av små små muskler och andra saker som hänger ihop på ett finurligt sätt. För att få bort en påverkan på detta så skulle jag säga som det flesta andra tidigare har skrivit. Vila, Vila, Vila. Och det som funkar till det mesta, en fin blandning mellan sömn och mat. Timmy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
phantasia Postat 16 maj 2010 Trådstartare Dela Postat 16 maj 2010 Jag har fortfarande problem och det har gått tre dagar. Känner mig spänd kring öronen så det är nog som du säger rmpimmy. Det det blir dock värre när jag lyssnar på musik men jag antar att musklerna arbetar mer då. Frågan är: Hur slappnar jag av i dessa små muskler? Jag försöker men det går inte. Kan akupunktur hjälpa? Någon sorts massage? Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrpimmy Postat 16 maj 2010 Dela Postat 16 maj 2010 Jag förstår att det är jobbigt. Försök att inte oroa dig inte så mycket, det kommer ju med all sannolighet gå över, oron gör ju ofta att man spänner sig mer. Vila helt enkelt. Själv så kör jag hårt på att lägga mig ner på golvet på rygg och försöker hitta de muskler som spänner, och försöker slappna av i dem. Detta är en väldigt svår sak som kan ta tid, sjukt mycket tid tills man kommer någonstans. Men jag tror att detta är en av de bästa sakerna man kan göra för att bli bättre med många problem i kroppen. Det är bara du själv som kan göra något åt problemet. Men som sagt, tro inte på några snabba lösningar på detta sättet. Ofta så är det många steg man måste gå igenom för att kunna slappna av i någon muskel i kroppen, och ofta så spänner man sig ibland mer när man håller på att bli medveten. Du kan inte trycka fram en avslappning och medvetenhet, den behöver komma av sig själv. Men sluta inte att försöka, du kommer att hitta det, med träning. Akupunktur eller massage kan troligtvis hjälpa dig ett stort steg på vägen som en knuff i rätt riktning. Kolla kanske med någon sjukgymnast, billigare. Eller någonting av det bästa, ifall du har en partner som du kan få massage av, ofta så kan det hjälpa mycket med att bara få beröring på de ställen man ska slappna av på, det hjälper en att bli mer medveten om det stället. Det finns många typer av behandlingar, och många människor som kan mycket, men många människor som kan mindre, och mycket som inte passar dig, leta och experimentera. MEN, vem det än är så kan personen bara knuffa dig i rätt riktning, stegen behöver du ta själv, precis som när man lär sig spela piano eller att mixa. När man sedan börjar bli bättre så brukar man oftast glömma sin kropp igen och man kör på som vanligt utan att ta till sig det man är medveten om, akta er för detta, för det som händer är oftast att det händer samma sak igen. Ta det lugnt, lyssna inte bara på musiken och projektet utan också till dig själv, din egna kropp. Timmy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrpimmy Postat 16 maj 2010 Dela Postat 16 maj 2010 Jo, en sak till. Var glad för att du har hittat att det spänner runt öronen, ett stort steg på vägen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
phantasia Postat 16 maj 2010 Trådstartare Dela Postat 16 maj 2010 Tack! Ja, jag märkte först inte att jag var spänd, sen testade jag att slappna av och vilken skillnad ;p. Tryckte på musklerna kring öronen och de ömmade och var spända som fiolsträngar. Ska testa dina tips! Frågan är dock varför jag kände och till viss del fortfarande känner obehag av att lyssna på diskanter. Kan det vara så att musklerna automatiskt spänner sig på ett visst sätt beroende på vilken frekvens jag lyssnar på? En sak som stärker att detta förmodligen bara är muskulärt är att jag kan framkalla samma obehagskänsla jag fick för diskanterna fast utan musik genom att bara spänna öronen på ett speciellt sätt. Jag har alltid varit försiktig och nojjig över hörseln sedan jag fick lite tinnitus på ena örat. Jag hoppas att det inte är något permanent detta. Att tänka på att slappna av när man lyssnar på musik är nog också viktigt. Det är dock svårt nu och det känns som att spänningarna kommer automatiskt när jag sätter på en låt med lite diskant i... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
mrpimmy Postat 16 maj 2010 Dela Postat 16 maj 2010 Jag har alltid varit försiktig och nojjig över hörseln sedan jag fick lite tinnitus på ena örat. Jag hoppas att det inte är något permanent detta. Det låter som att du verkligen är på spåret, det här kan inte vara någonting permanent. Ta det lugnt, vila, ät, sov och rör dig. Troligtvis bara en överansträngning/retning av musklerna, låter inte som något annat. Det kan också ha och göra med någon liten inflation eller förkylning, hur många blir inte ljudkänsliga när de är förkylda. En sak som stärker att detta förmodligen bara är muskulärt är att jag kan framkalla samma obehagskänsla jag fick för diskanterna fast utan musik genom att bara spänna öronen på ett speciellt sätt. Skönt att höra att du hittar saker i din kropp, fortsätt med det. Men glöm inte att vila. Frågan är dock varför jag kände och till viss del fortfarande känner obehag av att lyssna på diskanter. Kan det vara så att musklerna automatiskt spänner sig på ett visst sätt beroende på vilken frekvens jag lyssnar på? Det tror jag helt klart på också. Ditt nervsystem har lärt sig att bli rädd för vissa ljud, och din kropp spänner sig på vissa ställen för att motverka detta, för att du inte ska bli sämre, eller bara helt enkelt tala om för dig att du ska vila från dessa ljud ett tag. Med tidigare råd så kommer du troligtvis att lära om nervsystemet igen. Lycka till och håll oss uppdaterade om hur det går. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Anjou Postat 16 maj 2010 Dela Postat 16 maj 2010 Det är så där man får tinnitus.... har så själv och har haft det i många år. Det börjar med överkänslighet, och när du sedan har tinitus kommer du aldrig att kunna sitta mer än några timmar utan att få ont i skallen. Vissa dagar kan jag inte ens lyssna på "skramlig" musik, men vilar man öronen några dagar brukar det gå bra igen. Jo jag anar att det är så det ligger till, jag spelar mycket live också, ca 3 dagar i veckan med in-ear. Jag har försökt att lära mig spela med lägre volym i lurarna och skära lite i övre registret, men ibland vill man ju kräma på lite 🙂, däremot blir jag ju skonad från cymbal och virvelslagen tack vare in-ear. (Och burop från publiken 😆 ) Upplever oftast problem efter mixning när jag suttit för långa pass med slutna lurar, och det säger ju sig självt...., men bor man i lägenhet så är det enda alternativet ibland, och sitter jag och trackar en dag så måste jag ju ha lurarna, men lära mig att ta pauser... Har nog aldrig upplevt samma sak när jag mixat i monitorerna på vettig nivå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.