Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Vad är det rent anatomiskt som mest bestämmer hur hög en röst är i volym och röstklangen, dvs. hur den låter?

Lungornas volym?

Musklerna?

Stämbandens elasticitet eller storlek?

Strupens individuella anatomi?

Bihålor och näsa?

Alltsammans på en gång?

Vad inverkar mest?

Hittade följande:

"Rösten bildas när utandningsluften passerar struphuvudet och stämbanden går ihop och möts i mitten. Rösttonen förstärks sedan i munhåla, svalg och näsa."

(Landstinget)

Verkar som om kraften i utandningen är av väldigt stor betydelse för volymen på rösten och att den sedan förstärks i svalg och munhåla.

Har stämbanden mer betydelse för röstklangen än volymen då kanske?

😄

//:debatt

Redigerat av debatt
Annons
Postat

TACK!

Och så snabbt också. Läser direkt... visste inte att stämbanden går ihop när man viskar... har läst 2 andra medicinska rapporter där det stod att de står brett isär då. Stilla är de iaf.

Postat

Intressant utläggning om voiced och unvoiced speech. Kan du viska högt?, ställer de frågan. Senare kommer de in på opera.

Postat

Har också läst att Parkinsonpatienter kan gå från styrka 1 till 7 på en skala i röststyrka om de följer ett träningsprogram som går ut på att "tänka att de ska prata högt".

I de fallen är det väl nerverna som är involverade i stämbandsrörelserna, men även i lungrörelserna som påverkas.

Postat

Vanligtvis går det väldigt lätt att förstå, och behöver oftast inte påpekas... Men just när det handlar om sånt här är det väldigt förvirrande om man använder högt istället för starkt.

Så bara för att kolla; har alla hittills använt "högt" för höga toner, och "stark" för att tala om dB?

Postat

Tänkte att följande info från Studiefrämjandet kunde vara till nytta eller glädje för någon också:

Det går inte att läsa sig till en bra sångteknik.

Tänk på att sångrösten behöver tränas lika mycket som vilken annan muskelgrupp som helst.

Om du får problem med rösten ska du söka experthjälp.

Andningen. Det är luften som är ditt viktigaste redskap när du sjunger. Genom att lära dig att andas rätt blir det enklare att hushålla med luften.

Du slappnar lättare av med diafragmandning. Magen ska växa när du andas in och sjunka in när du andas ut. Med rätt stöd kommer övre delen av mellangärdet spännas utåt samtidigt som den nedre delen trycker inåt.

Genom att styra andningen med diafragman får du bättre kontroll över tekniken.

Spänn inte halsen när du sjunger. Det är skadligt och du får sämre omfång på rösten. Även om du vill sjunga med spräckt röst, ska du träna på att sjunga med avslappnade halsmuskler.

Resonansen. Var tonen bildas har också betydelse för hur du låter.

•Bröstklang. Kraftig, med mycket magstöd.

•Nasal klang. Tonen ligger bak i gommen och upp i näsan.

•Falsett. Klangen ligger i huvudet. (Mellan ögonen). Mycket höga toner.

Vibrato. Ett riktigt vibrato kontrolleras med diafragma. Hjälper till att orka sjung ut långa toner.

Intonering. Även sångare behöver öva ofta. Träna på att träffa rätt ton på en gång. Att glida upp till tonen låter illa.

Mikrofonteknik. Du måste lära dig hur mikrofonen reagerar. Med dålig mickrofonteknik finns det intet en ljudtekniker i hela världen hjälpa dig.

Sjung nära micken. Lär dig hur du ska forma ljuden utan att det uppstår puffljud när du stöter ut luft.

Lär dig också att reglera avståndet så att nivån mellan stark och svag sång minskar. Nära vid normal nivå, längre ifrån när du tar i.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.