Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Köpte för en tid sedan en ny dator, bärbar "HP Pavilion - dv6-1240eo", med Windows 7.

Installerade sedan den musikutrustning jag använt på den tidigare datorn, på den nya.

Musikutrustningen jag har är:

1st Presonus Firebox, som externt ljudkort/preamp.

2st monitorer (Tapco s8)

1st Korg Electribe EMX 1

1st Korg Microkorg XL

När jag ska installera min Firebox så fungerar allt som det ska till att börja med, tankade även hem en speciell version av installationen

från Presonus hemsida som var till för om man ville använda Fireboxen med Windows 7.

Som sagt så fungerar allt som det ska till att börja med, datorn känner igen fireboxen och ljudet fungerar och hörs i både högtalarna(tapco s8) och hörlurarna

som allt är kopplat genom fireboxen såklart.

Men efter en stunds användande så slutar ljudet att fungera, och man hör ingenting varken genom hörlurar eller högtalarna.

Däremot om jag drar upp volymreglatorn på datorn, så ser man hur mätarna reagerar på musiken som spelas, men det HÖRS ingenting.

Och hur jag än försökt att söka runt på google och letat efter drivrutiner så finns det ingenting som löser mitt problem ?

Om jag däremot byter tillbaka till den bärbara datorns originalhögtalare, alltså de högtalare som är inbyggda i datorn,

så hörs ljudet som vanligt ur de högtalarna, så det kan inte vara fel på datorn.

Jag testar sedan att byta tillbaka till fireboxen, men med samma resultat, ljudmätarna rör sig och reagerar på allt ljud, men ingenting hörs genom högtalarna,

eller hörlurarna.

Om jag sedan startar om datorn, så reagerar inte äns datorn på fireboxen, inte heller om jag drar ut och i sladden. Man hör "anslutningsljudet" som hörs när

datorn märker att något anslutits, men inget händer, och fireboxen finns inte äns längre som alternativ i ljudhanteraren.

Nu lyser även lampan på fireboxen rött (lyser rött när den inte är ansluten och blått när den är ansluten).

Har provat att installera om allt flera gånger om, men det slutar ändå alltid på samma sätt.

Men det kan heller inte vara fel på högtalarna eller fireboxen, för då jag precis installerat fireboxen så fungerar ju allt problemfritt,

men bara en stund (olika länge varje gång), sedan hörs inte längre ljud och det är alltså bara ljudmätarna som reagerar,

tills jag startar om och då känner inte äns datorn igen fireboxen.

Någon som har någon idé om hur jag löser detta? Har gjort allt jag själv kan komma på, och blir frustrerad att det bara slutar fungera utan anledning.

Riktigt tacksam för svar !

bifogar en bild på Fireboxen här nedanför om det kan vara till någon hjälp.

post-22127-1273752158.jpg

Annons
Postat

Hej!

Hade exakt samma problem som du med min HP dv6-1415 som jag har anslutit mitt Lexicon Alpha ljudkort till. Jag löste det hela (förhoppningsvis inte bara tillfälligt) genom att gå på startmenyn --> Hjälp och support --> Underhåll, och lät datorn uppdatera sig direkt mot Hp. Nu fungerar det för mig iaf! 😄

Postat

Jag har sökt runt, ominstallerat på alla sätt och vis och provat alla möjliga ev. lösningar jag kunnat hitta.

Men inget tycks fungera.

Nu trodde jag att jag hade fått till det, för jag allt fungerade som det skulle i en hel timme, innan samma

sak hände igen, allt ljud bara tystnade. Den här gången försvann även fireboxen som ett alternativ för ljud

i kontrollpanelen. Men fireboxens lampa lyser fortfarande blått vilket intygar att den har kontakt med datorn 🙁

Har även skickat mejl till Presonus egen support, men de var ett bra tag sedan nu, så verkar inte få något svar därifrån heller 🙁

Jag kan bara inte fatta var problemet är ? allt ser ut att fungera och fungerar precis som det ska, men ibland så bara

slutar ljudet att höras, men aktiviteten fortsätter och ljudmätarna rör sig då låtar spelas.

Riktigt jäkla enerverande...

Kom gärna med fler åsikter och tips om någon har några !

• 1 månad senare...
Postat
Jag har sökt runt, ominstallerat på alla sätt och vis och provat alla möjliga ev. lösningar jag kunnat hitta.

Men inget tycks fungera.

Nu trodde jag att jag hade fått till det, för jag allt fungerade som det skulle i en hel timme, innan samma

sak hände igen, allt ljud bara tystnade. Den här gången försvann även fireboxen som ett alternativ för ljud

i kontrollpanelen. Men fireboxens lampa lyser fortfarande blått vilket intygar att den har kontakt med datorn 😄

Har även skickat mejl till Presonus egen support, men de var ett bra tag sedan nu, så verkar inte få något svar därifrån heller 🙁

Jag kan bara inte fatta var problemet är ? allt ser ut att fungera och fungerar precis som det ska, men ibland så bara

slutar ljudet att höras, men aktiviteten fortsätter och ljudmätarna rör sig då låtar spelas.

Riktigt jäkla enerverande...

Kom gärna med fler åsikter och tips om någon har några !

kolla i bios (esc under uppstart) om strömsparsfunktionerna på FW är på. Isf kan den koppla ner ljudkortet för att spara ström..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.