Jump to content
Annons

Gitarrimport!

Recommended Posts

fellan (oregistrerad)
Postat

Tjenixen!

Läget är så att jag har insett hur billigt det är i USA om man jämför med Sverige och jag har en kusin i staterna som kommer hem till Sverige lite ibland. Jag funderar på om kusinen skulle kunna köpa ett instrument där och ta med det hit som handbagage...

Men vad är det som gäller om man skulle göra så (lagar om moms och sånt), har hört att det måste vara för privat bruk m.m.

Någon som har erfarenhet?

Annons
Postat

Jag tror att det här med moms och tullskatt bara handlar om nya grejer, så om din kusin spelar lite på gitarren först så är den ju begagnad och då går den som vanligt handbagage. Så är det iallafall inom EU. Men å andra sidan, han får ju ta med sig vad han vill (nåja) som handbagage och det är ju ingen som vet att han tänker lämna gitarren hemma hos dig, eller hur? 😉

Men sen är det ju inte så korrekt att handla grejer från väst, men det är väl en helt annan diskussion antar jag... 😉

fellan (oregistrerad)
Postat

Ok, jo jag har hört det förrut om begagnat... Men är det något mer man ska tänka på?

Postat (redigerat)
Men sen är det ju inte så korrekt att handla grejer från väst, men det är väl en helt annan diskussion antar jag...  😉

Vad är det då? Ge oss hela manifestationen 😉

Redigerat av punkrockdude
denton (oregistrerad)
Postat

Du kan ju också skruva bort halsen från kroppen så går det som reservdelar och det ska vara tullfritt

Postat

Ta med den som handbagage så behöver du inte betala nåt alls ... dom har inga bevis på att du inte hade med dig den på resan dit. Det är bara att säga att du har haft en spelning där och ska lira i Sthlm så kan dom itne säga nåt alls 😉

Gitarrerna är sjukt mycket billigare "där över nu" 😉

fellan (oregistrerad)
Postat

Jojo helt klart, men nu börjar dollarn gå upp så man får ju passa på... Guran jag funtar på har limmad hals så om den ska in i landet som reservdelar får man väl såga o ha sig 😏

Men är det bara att den inte får användas för privat bruk?

Postat

De flesta varor du importerar från ett land utanför EU är belagda med en tullavgift på ca 2-4 procent. På varans pris+frakt+tull ska du för ALLA varor lägga på svensk moms (på gitarrer är momssatsen 25 %).

Om din kusin nu tar över gitarren som bagage gäller fortfarande samma regler fast tullen måste ju kunna bevisa att gitarren är köpt i USA av dig som svensk och att kusinen bara agerar "kurir". Teoretiskt sett finns de alltså en möjlighet för din kusin att säga han har en spelning i Sthlm och att det är därför han har med sig gitarren.

fellan (oregistrerad)
Postat

ok, tack så mycket!

Postat
De flesta varor du importerar från ett land utanför EU är belagda med en tullavgift på ca 2-4 procent. På varans pris+frakt+tull ska du för ALLA varor lägga på svensk moms (på gitarrer är momssatsen 25 %).

Om din kusin nu tar över gitarren som bagage gäller fortfarande samma regler fast tullen måste ju kunna bevisa att gitarren är köpt i USA av dig som svensk och att kusinen bara agerar "kurir". Teoretiskt sett finns de alltså en möjlighet för din kusin att säga han har en spelning i Sthlm och att det är därför han har med sig gitarren.

I USA lämnas i många fall inte mer än 3 månaders garanti, medan vi har helt andra lagar om sådant här. Inte för att det kanske är så stor risk med garantifel på en gitarr, men ändå något man kanske ska tänka på...

Postat

exakt. Man måste alltid överväga om pengarna man kan spara är värt risken att något kan gå snett. Dels har de ofta kortare garantitid i USA och dels får man ju betala frakten tillbaks till USA, vänta på att de ska fixa den och ibland även betala frakten hem.

Dock säger jag itne att de inte går att spara pengar... men man bör noggrant tänka igenom riskerna och inte heller köpa ngt med pengar man absolut itne kan undvara.

Postat

Tänk på att den amerikanska garantin inte gäller i Europa, så om något skulle pa´ja är du ju rätt körd. (såvida inte din bror åker över med den igen och hävdar att den pajade där)

/Oskar

fellan (oregistrerad)
Postat

Men om man låter kusinen och personalen där hon köper gitarren kolla att det absolut inte är något fel så ska det ju till mycket för att något ska gå galet, för om hon har det som handbagage hela tiden så är det ju inte så farligt...?

Gitarren jag funderar på är en ESP / LTD ec-1000 som har listpris runt 12000 här i sverige. Jag räknade ut att den i dagens dollarkurs går att köpa där för ca 5300 (priser varierar iof) så om det skulle gå galet, kommer man ens upp i sverigepriset även om man skickar den över atlanten 268 gånger?

• 1 månad senare...
Postat

En tullare i Norge tipsade mig om att ta grejen under armen som ens personliga egendom (handbagage) så skulle det vara lugnt. Istället som jag gjort o skickat hem den och fått en skattekrav på 5000 norska kronor. Visserligen fick ju jag tillbaks mina 5tusen när jag lämnade landet jag gästarbetade i igen. Men det var ett jävla jobb. Man är själv ansvarig till att hålla kontakten med myndigheterna. Till Sverige gäller samma regler.

Postat

Har precis betalat för, men inte än fått, en gitarr från USA.

Det bästa är om man känner någon där som kan skicka den till dig som present... dock kan gitarren vara lite för stor för att tullen ska gå på det. Grejer med ett inköpsvärde över 500 spänn måste tullas och momsas.

Om du inte känner någon, vilket jag inte gör, så har du inget val. Det blir tull och moms, då UPS som fraktar guran inte kan fösöka mygla in den. I mitt fall sparar jag över 4000:- på affären ändå.

:rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.