Jump to content
Annons

Betyg  

4 röster

1. 1. Betyg

• 1. Dåligt
      0
    • 2. Utvecklingsbart
      2
    • 3. Bra
      1
    • 4. Väldigt bra
      0
    • 5. Super!!!
      0

Recommended Posts

Postat

LÅTNAMN: You and I

ARTIST/GRUPP: Jan Olof Kronqvist

GENRE: Ballad

LÅTLÄNGD: 3:09

KOMPOSITÖR: Jan Olof Kronqvist

PRODUCENT: Jan Olof Kronqvist

EV. MEDVERKANDE: Sång: Marcus Backlund

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3 192 kb

STORLEK: 4.4 Mb

STATUS: Låtskrivardemo version 1

LÅTLÄNK:

Annons
Postat

Antar att det var text & musik du ville ha kommentarer på och här tycker jag att det är lite för förutsägbart, både vad gäller text och musik. Man kan nästan gissa vad nästa mening/ackord kommer vara och då blir det lite tråkigt. Det gör att jag lätt tappar intresset och glömmer lyssna på vad texten egentligen säger.

Börja med att fundera över formen... Kan alla delar motiveras? Är formen för förutsägbar? Jag tycker inte sista trippelrefrängen kan motiveras. Släng in ett stick och gör någon drastisk förändring i text och musik här, eller vad som helst som bryter mönstret och får lyssnaren att vakna till. Ballader har en tendens att bli lite sömniga om det händer för lite i dom.

Den här låten är inte riktigt färdig ännu i mitt tycke. 😆

PS. Fina virvelmarkeringar i versen!

Postat

passar bättre med den nya sångaren. Kören funkar också bra.

Tycker att den är tillräckligt bra att spela ute på någon dansbandstillställning för låten är väldigt dansant. Bra jobbat. Man hör att det är ditt sound också.

Postat

En nyfiken fråga...är den här låten tänkt för melodifestivalen? Det låter så typiskt - med titeln "You and I", som rimmar på "we can make it together if only we try", tonartshöjning på slutet, låtlängd på 3:07 osv...

Jag kan tycka att låten saknar det där lilla extra, även om inget känns direkt "fel".

// David

Postat
Antar att det var text & musik du ville ha kommentarer på och här tycker jag att det är lite för förutsägbart, både vad gäller text och musik. Man kan nästan gissa vad nästa mening/ackord kommer vara och då blir det lite tråkigt. Det gör att jag lätt tappar intresset och glömmer lyssna på vad texten egentligen säger.

Börja med att fundera över formen... Kan alla delar motiveras? Är formen för förutsägbar? Jag tycker inte sista trippelrefrängen kan motiveras. Släng in ett stick och gör någon drastisk förändring i text och musik här, eller vad som helst som bryter mönstret och får lyssnaren att vakna till. Ballader har en tendens att bli lite sömniga om det händer för lite i dom.

Den här låten är inte riktigt färdig ännu i mitt tycke. 😉

PS. Fina virvelmarkeringar i versen!

Förutsägbart...jo, det kan jag hålla med om. I just den här låten är det nog en del av poängen, den ska kännas bekant, men ändå inte.

Idén med ett stick istället för trippelrefrängen har jag en skiss på, men bestämde mig för att testa den här modellen först...ska fundera vidare på den idén...

Nej, låten är kanske inte färdig ännu...

Tack för lyssning och synpunkter 😉

/Jan Olof

Postat

VaCum: 16-delarna, ja kanske...ska testa det...

MusicGene: Jodå, passar bättre med den nya sångare, jag blir aldrig annat än slasksångare på mina demos... 😉 och låten är en liten flirt med dansbandsgenren. Kul att "mitt" sound hörs, vad det nu är? Försöker bara göra det så att jag själv ska tycka om det...och det är kanske det som är "soundet" trots att jag har börjat referenslyssna mycket mer nu...

Diwic: Nej, den är inte tänkt för melodifestivalen, man kan ju inte lägga ut en sån låt för allmän lyssning, då blir man diskvalificerad. Som tidigare sagts, det är en liten flirt med den modernare dansbandsgenren med förhoppningen att några band ska spela den...därav förutsägbarheten...men jag ska fundera på det där "sticket" som skulle kunna bidra med "det lilla extra"...

Tack för lyssning och synpunkter!

😉

/Jan Olof

Postat
Diwic: Nej, den är inte tänkt för melodifestivalen, man kan ju inte lägga ut en sån låt för allmän lyssning, då blir man diskvalificerad.

Tänkte mest att du kanske hade haft den med där, men att den inte kom med, och då hamnade den här istället. 😉

// David

Postat
Diwic: Nej, den är inte tänkt för melodifestivalen, man kan ju inte lägga ut en sån låt för allmän lyssning, då blir man diskvalificerad.

Tänkte mest att du kanske hade haft den med där, men att den inte kom med, och då hamnade den här istället. 😏

// David

Nej, den är pinfärsk, nyskriven förra veckan...

/Jan Olof

Postat (redigerat)

Inte min kopp direkt men säkert helt OK i dansbandssvängen ....I mina öron verkar du fått till mixern för den här sortens musik....

Redigerat av karl

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.