Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja,

Sitter nu på efterhand och försöker få liv i en basinspelning, det handlar om hårdrock denna gång, har ni några tips? hur brukar ni ratta basen för att få den att sitta bra i mixen men ändå höras i anslaget?

Jag behöver nog lite dist till att börja med, men hittar ingen dist som låter naturligt, det låter inte riktigt naturligt. Vad använder ni för något?

Tipsa gärna!

(ursäkta om detta varit på tapeten tidigare, hittade inte något när jag sökte iaf..)

Annons
Postat

Ett gammalt trick som varit uppe på tapeten förr men funkar rätt bra är att kopiera spåret och låta det ena jobba i de låga frekvenserna och det andra i de övre.

På så sätt blir du mer fri och kan våga rätt mycket för att få fram rätt karaktär i strängljudet/anslaget, och sedan kan du bara koncentrera dig på att få fram trycket i botten på det andra spåret.

Skicka med fördel de båda spåren till gemensam bus och komprimera även där för att limma ihop det hela.

Postat

Multibandkompressor - brukar jag använda just för att sparka lite på basen så att man hör att den lever. Funkar bra ibland, mindre bra andra gånger.

Postat
Ett gammalt trick som varit uppe på tapeten förr men funkar rätt bra är att kopiera spåret och låta det ena jobba i de låga frekvenserna och det andra i de övre.

På så sätt blir du mer fri och kan våga rätt mycket för att få fram rätt karaktär i strängljudet/anslaget, och sedan kan du bara koncentrera dig på att få fram trycket i botten på det andra spåret.

Skicka med fördel de båda spåren till gemensam bus och komprimera även där för att limma ihop det hela.

Ja just ja, lite som när man har en direktsignal också att jobba med. Ska prova detta, tror det hjälper att få fram lite mer botten om inte annat. Tack.

Någon som har tips på mjukvaru-dist som funkar bra på bas? (kör mac, så gärna .au 😄)

Postat
Ja just ja, lite som när man har en direktsignal också att jobba med. Ska prova detta, tror det hjälper att få fram lite mer botten om inte annat. Tack.

Någon som har tips på mjukvaru-dist som funkar bra på bas? (kör mac, så gärna .au 😄)

Jag pysslar ju inte så mycket med rock och inspelad elbas, men jag vill ändå slå ett slag för CamelPhat. Tube-disten som följer med där är svinbra för att göra ljud lite mer täta och snärtiga utan att förändra karaktären allt för mycket. Mech-disten kan man plocka fram om man vill sabba ljudet rejält 🙂

CamelPhat innehåller en massa annat skoj också, men om man bara behöver de två distarna så finns de också med i gratispluggen CamelCrusher:

http://www.camelaudio.com/camelcrusher.php

Postat

Vad jag brukar göra med basen är att jag spelar in den lajnat med en rörpreamp och kört hårt på

röret där får man lite dist. Sen med pluggar kör jag hpf vid ca 40 lpf vid ca 6000, höjer lite vid 1,5khz

dippar lite vid 660hz, kompressorn kör jag ofta väldigt hårt. Sen kör jag ofta tapesim på basen, jag har ju

pro tools så jag kör antingen massey eller duy. Finns säkert något bra för dig också.

Postat

Både Massey och Duy finns även i au. Tänkte faktiskt rekommendera Massey tape head som är gratis.

Testa att lägga den på det övre registret och kanske ett kort rum också, för att då liv i plektrumanslagen.

Postat

Tack för alla tips!

Både Massey och Duy finns även i au. Tänkte faktiskt rekommendera Massey tape head som är gratis.

Testa att lägga den på det övre registret och kanske ett kort rum också, för att då liv i plektrumanslagen.

Massey tape head gav ett snyggt resultat, tack!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.