Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis införskaffat en ny dator, och tänkte sakta börja optimera den för effektivt användande i studion.

Datorn: Intel i7 920, 6GB Corsair Dominator DDR3 1600mhz ram, Windows 7 Ultimate 64bit, Asus P6T Deluxe V2 moderkort, WD Velociraptor 10KRPM 300GB, Radeon HD4890 1GB grafik, dubbla 24 tums skärmar. I detta ska jag köra Cubase 5 Studio, Reason 4 via rewire, tillsammans med ett antal VST-pluggar, samt en mängd samplingsskivor.

Har läst tråden om Win7-optimering. Min fråga är hur ni med liknande datorer har fördelat diskanvändandet.

I nuläget har jag en 10 000rpm WD Velociraptor i och på den ska OS.et rulla. Tänkte stoppa i en 7200rpm 1TB, + ev en till disk.

Ska själva hjärtat, Cubase + Reason installeras på systemdisken för bästa resultat? De andra VST-pluggarna, är det bäst att ha dom på den disken oxå, eller på en annan disk? För/nackdelar?

Samplingsbanker + andra ljudfiler har jag förstått är bra å ha på en annan disk.

Min tidigare studiodator var en enda stor mishmash av allt, och hade i pricip allt installerat på systemdisken... 😄

Tacksam för alla råd å tips angående detta.

Peter

Annons
Postat

Det man har läst om är väl:

Spelar ingen roll: Som du hade det innan, allt på samma disk.

Lite petig: Cubase och pluggar som tex nu då Reason OCH projektfiler på systemdisk och ev samplingar från EastWest tex på en disk.

Noga: Systemdisk till Cubase och pluggar. Disk nr 2 för projekt. Disk nummer 3 för samplingar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.