Mk22 Postat 10 maj 2010 Postat 10 maj 2010 Hej! Som rubriken lyder så skulle jag vilja veta om det är möjligt att spela in sång i reason med hjälp av en mikrofon? Syftar på Reason 4. Om inte, vad finns det då för program för det ändamålet? Har nämligen börjat göra en metal låt, och nu behöver jag sång till det. Tack på förhand. mvh Mk22
Joelbille Postat 10 maj 2010 Postat 10 maj 2010 Hej! Som rubriken lyder så skulle jag vilja veta om det är möjligt att spela in sång i reason med hjälp av en mikrofon? Syftar på Reason 4. Om inte, vad finns det då för program för det ändamålet? Har nämligen börjat göra en metal låt, och nu behöver jag sång till det. Tack på förhand. mvh Mk22 Reason jobbar bara med midi, så därifrån får du inte mycket sång. Ingen alls, rättare sagt. Då behöver du ett program som hanterar audio, som till ex Locig, Cubase, Protools mfl. Annars finns det ett gäng gratisprogram som till ex Audacity, som förstås är betydligt enklare.
hegobald Postat 10 maj 2010 Postat 10 maj 2010 Nope.. Går inte i Reason.. Därför har propellerskallarna tagit fram programmet Record.. http://www.propellerheads.se/products/record/ 😛
Mk22 Postat 10 maj 2010 Trådstartare Postat 10 maj 2010 Reason jobbar bara med midi, så därifrån får du inte mycket sång. Ingen alls, rättare sagt. Då behöver du ett program som hanterar audio, som till ex Locig, Cubase, Protools mfl. Annars finns det ett gäng gratisprogram som till ex Audacity, som förstås är betydligt enklare. Tack för ditt svar. Hur går man lättast tillväga om jag vill spela in sång till de jag gjort i reason då? Kan man klistra in låten i Audacity och sen sjunga till?
pet Postat 10 maj 2010 Postat 10 maj 2010 Tack för ditt svar. Hur går man lättast tillväga om jag vill spela in sång till de jag gjort i reason då? Kan man klistra in låten i Audacity och sen sjunga till? du kan väl exportera skiten o lägga in i audacity?
spass Postat 10 maj 2010 Postat 10 maj 2010 Hur går man lättast tillväga om jag vill spela in sång till de jag gjort i reason då? Kan man klistra in låten i Audacity och sen sjunga till? ja det ska gå i audacity men om du vill har mer avancerade funktioner kan du testa reaper eller annat daw med rewire då kan du köra båda programmen tillsammans och måste inte först exportera audio från reason http://www.cockos.com/reaper/index.php
Mk22 Postat 10 maj 2010 Trådstartare Postat 10 maj 2010 ja det ska gå i audacitymen om du vill har mer avancerade funktioner kan du testa reaper eller annat daw med rewire då kan du köra båda programmen tillsammans och måste inte först exportera audio från reason http://www.cockos.com/reaper/index.php Tackar som fan. Ska testa det!
Lassebasse Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 (redigerat) Tackar som fan. Ska testa det! Jag jobbar på ett (kanske) lite annorlunda sätt: Brukar göra klart låten i Reason, sedan lägger jag sång i Logic. För att sedan mixa ner sången och lägga över wav-filen i Reason (spelas upp via en NN-XT). Kanske låter jobbigt/komplicerat men ...jag gillart:) Redigerat 18 maj 2010 av Lassebasse
MattiasA Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 Sist jag hörde såg i en låt så var det nog bröderna djup sorry - kunde inte låta bli
Assar Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 Lite omständligt, men jag vill minnas att det funkade bra: (i princip samma hantering som Lassebasses) Gör låten klar i Reason, grov mix räcker. Exportera till wav. Importera wav i Audacity. Spela upp i Audacity (som backtrack) och sjung samtidigt in ett nytt monospår. När du är nöjd med sången, exportera den till ny wav. Importera sång-wav i NN-XT i Reason. Trigga sången med midi-not till NN-XT'n. Nackdelen med det är att du måste starta låten från början för att sången ska höras. Men du kan också klippa sången i bitar när du exporterar, sen importera bitarna var för sig och trigga dem vid rätt tillfälle i NN-XT. Annars är som sagt var Record ett hett tips ...
Lassebasse Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 Sist jag hörde såg i en låt så var det nog bröderna djup sorry - kunde inte låta bli Haha, sorry - jag har ändrat nu:)
Lassebasse Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 Lite omständligt, men jag vill minnas att det funkade bra:(i princip samma hantering som Lassebasses) Gör låten klar i Reason, grov mix räcker. Exportera till wav. Importera wav i Audacity. Spela upp i Audacity (som backtrack) och sjung samtidigt in ett nytt monospår. När du är nöjd med sången, exportera den till ny wav. Importera sång-wav i NN-XT i Reason. Trigga sången med midi-not till NN-XT'n. Nackdelen med det är att du måste starta låten från början för att sången ska höras. Men du kan också klippa sången i bitar när du exporterar, sen importera bitarna var för sig och trigga dem vid rätt tillfälle i NN-XT. Annars är som sagt var Record ett hett tips ... Ja, den största nackdelen är precis just det att om du har all sång i en tagning så måste man spela upp låten från start (av sånguppspelningen) för att den ska spelas upp. Helt logiskt så klart - men jobbigt:) Ett alternativ är ju att klippa som sagt - och en grej som funkar bra är att rex:a sångfraserna!
johle Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 Jag jobbar på ett (kanske) lite annorlunda sätt: Brukar göra klart låten i Reason, sedan lägger jag sång i Logic. För att sedan mixa ner sången och lägga över wav-filen i Reason (spelas upp via en NN-XT). Kanske låter jobbigt/komplicerat men ...jag gillart:) Jobbade också en del så förut 🙂 Men nu kör jag all sång i Cubase hela tiden. Hatar dock automatiseringar osv i Cubase.
MattiasA Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 Haha, sorry - jag har ändrat nu:) Det är jag som ska be om ursäkt för min dåliga humor.
Lassebasse Postat 26 maj 2010 Postat 26 maj 2010 Jag har inte skaffat Record ännu. Hade tänkt uppgradera till Record 1.5 och Reason 5 i höst. Ser fram emot att kunna jobba både med audio och midi i samma program. Sjukt skönt. Är det någon som vet om det finns pitch corrector i Record? Jag förutsätter det men...ja.
drloop (oregistrerad) Postat 26 maj 2010 Postat 26 maj 2010 Jag har inte skaffat Record ännu. Hade tänkt uppgradera till Record 1.5 och Reason 5 i höst. Ser fram emot att kunna jobba både med audio och midi i samma program. Sjukt skönt. Är det någon som vet om det finns pitch corrector i Record? Jag förutsätter det men...ja. Det fanns inte när du ställde frågan, men nu finns neptune...
Lassebasse Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Det fanns inte när du ställde frågan, men nu finns neptune... Jajjemensan! Sjukt fint!
Pluffo Postat 13 juni 2010 Postat 13 juni 2010 Jag har inte skaffat Record ännu. Hade tänkt uppgradera till Record 1.5 och Reason 5 i höst. Ser fram emot att kunna jobba både med audio och midi i samma program. Sjukt skönt. Är det någon som vet om det finns pitch corrector i Record? Jag förutsätter det men...ja. Det finns dock ingen anledning att vänta eftersom du får uppgraderingen till Record 1.5 och Reason 5 gratis även om du slår till idag.
johle Postat 29 juli 2010 Postat 29 juli 2010 (redigerat) Det finns dock ingen anledning att vänta eftersom du får uppgraderingen till Record 1.5 och Reason 5 gratis även om du slår till idag. Själv köpte faktiskt Reason 4 + Record 1 igår (Duo), så väntar på Reason 5 och Record 1.5 🙂 Tycker du ska göra samma sak! Sjukt nice att jobba med ALLT i samma program. Nu kommer ju även pitch correction, så Cubase behövs inte längre (för min del) ^^ Redigerat 29 juli 2010 av johle
drloop (oregistrerad) Postat 1 augusti 2010 Postat 1 augusti 2010 Gott. Alla dom nya grejerna Kong, Blocks, Sampling, Neptune och Dr Octorex kommer garanterat att gasa på min skaparglädje. Denna uppgradering känns som ett kreativt lyft. Fokus på skapande och det gillar jag.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.