Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Som rubriken lyder så skulle jag vilja veta om det är möjligt att spela in sång i reason med hjälp av en mikrofon? Syftar på Reason 4.

Om inte, vad finns det då för program för det ändamålet?

Har nämligen börjat göra en metal låt, och nu behöver jag sång till det.

Tack på förhand.

mvh

Mk22

Annons
Postat
Hej!

Som rubriken lyder så skulle jag vilja veta om det är möjligt att spela in sång i reason med hjälp av en mikrofon? Syftar på Reason 4.

Om inte, vad finns det då för program för det ändamålet?

Har nämligen börjat göra en metal låt, och nu behöver jag sång till det.

Tack på förhand.

mvh

Mk22

Reason jobbar bara med midi, så därifrån får du inte mycket sång. Ingen alls, rättare sagt. Då behöver du ett program som hanterar audio, som till ex Locig, Cubase, Protools mfl. Annars finns det ett gäng gratisprogram som till ex Audacity, som förstås är betydligt enklare.

Postat
Reason jobbar bara med midi, så därifrån får du inte mycket sång. Ingen alls, rättare sagt. Då behöver du ett program som hanterar audio, som till ex Locig, Cubase, Protools mfl. Annars finns det ett gäng gratisprogram som till ex Audacity, som förstås är betydligt enklare.

Tack för ditt svar.

Hur går man lättast tillväga om jag vill spela in sång till de jag gjort i reason då? Kan man klistra in låten i Audacity och sen sjunga till?

Postat
Tack för ditt svar.

Hur går man lättast tillväga om jag vill spela in sång till de jag gjort i reason då? Kan man klistra in låten i Audacity och sen sjunga till?

du kan väl exportera skiten o lägga in i audacity?

Postat

ja det ska gå i audacity

men om du vill har mer avancerade funktioner kan du testa reaper eller annat daw med rewire

då kan du köra båda programmen tillsammans och måste inte först exportera audio från reason

http://www.cockos.com/reaper/index.php

Postat
ja det ska gå i audacity

men om du vill har mer avancerade funktioner kan du testa reaper eller annat daw med rewire

då kan du köra båda programmen tillsammans och måste inte först exportera audio från reason

http://www.cockos.com/reaper/index.php

Tackar som fan. Ska testa det!

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Tackar som fan. Ska testa det!

Jag jobbar på ett (kanske) lite annorlunda sätt:

Brukar göra klart låten i Reason, sedan lägger jag sång i Logic. För att sedan mixa ner sången och lägga över wav-filen i Reason (spelas upp via en NN-XT). Kanske låter jobbigt/komplicerat men ...jag gillart:)

Redigerat av Lassebasse
Postat

Lite omständligt, men jag vill minnas att det funkade bra:

(i princip samma hantering som Lassebasses)

Gör låten klar i Reason, grov mix räcker.

Exportera till wav.

Importera wav i Audacity.

Spela upp i Audacity (som backtrack) och sjung samtidigt in ett nytt monospår.

När du är nöjd med sången, exportera den till ny wav.

Importera sång-wav i NN-XT i Reason.

Trigga sången med midi-not till NN-XT'n.

Nackdelen med det är att du måste starta låten från början för att sången ska höras.

Men du kan också klippa sången i bitar när du exporterar, sen importera bitarna var för sig och trigga dem vid rätt tillfälle i NN-XT.

Annars är som sagt var Record ett hett tips ...

Postat
Sist jag hörde såg i en låt så var det nog bröderna djup

sorry - kunde inte låta bli

Haha, sorry - jag har ändrat nu:)

Postat
Lite omständligt, men jag vill minnas att det funkade bra:

(i princip samma hantering som Lassebasses)

Gör låten klar i Reason, grov mix räcker.

Exportera till wav.

Importera wav i Audacity.

Spela upp i Audacity (som backtrack) och sjung samtidigt in ett nytt monospår.

När du är nöjd med sången, exportera den till ny wav.

Importera sång-wav i NN-XT i Reason.

Trigga sången med midi-not till NN-XT'n.

Nackdelen med det är att du måste starta låten från början för att sången ska höras.

Men du kan också klippa sången i bitar när du exporterar, sen importera bitarna var för sig och trigga dem vid rätt tillfälle i NN-XT.

Annars är som sagt var Record ett hett tips ...

Ja, den största nackdelen är precis just det att om du har all sång i en tagning så måste man spela upp låten från start (av sånguppspelningen) för att den ska spelas upp. Helt logiskt så klart - men jobbigt:) Ett alternativ är ju att klippa som sagt - och en grej som funkar bra är att rex:a sångfraserna!

Postat
Jag jobbar på ett (kanske) lite annorlunda sätt:

Brukar göra klart låten i Reason, sedan lägger jag sång i Logic. För att sedan mixa ner sången och lägga över wav-filen i Reason (spelas upp via en NN-XT). Kanske låter jobbigt/komplicerat men ...jag gillart:)

Jobbade också en del så förut 🙂 Men nu kör jag all sång i Cubase hela tiden. Hatar dock automatiseringar osv i Cubase.

Postat

Jag har inte skaffat Record ännu. Hade tänkt uppgradera till Record 1.5 och Reason 5 i höst. Ser fram emot att kunna jobba både med audio och midi i samma program. Sjukt skönt. Är det någon som vet om det finns pitch corrector i Record? Jag förutsätter det men...ja.

drloop (oregistrerad)
Postat
Jag har inte skaffat Record ännu. Hade tänkt uppgradera till Record 1.5 och Reason 5 i höst. Ser fram emot att kunna jobba både med audio och midi i samma program. Sjukt skönt. Är det någon som vet om det finns pitch corrector i Record? Jag förutsätter det men...ja.

Det fanns inte när du ställde frågan, men nu finns neptune...

• 3 veckor senare...
Postat

Det finns dock ingen anledning att vänta eftersom du får uppgraderingen till Record 1.5 och Reason 5 gratis även om du slår till idag.

• 1 månad senare...
Postat (redigerat)

Det finns dock ingen anledning att vänta eftersom du får uppgraderingen till Record 1.5 och Reason 5 gratis även om du slår till idag.

Själv köpte faktiskt Reason 4 + Record 1 igår (Duo), så väntar på Reason 5 och Record 1.5 🙂

Tycker du ska göra samma sak!

Sjukt nice att jobba med ALLT i samma program. Nu kommer ju även pitch correction, så Cubase behövs inte längre (för min del) ^^

Redigerat av johle
drloop (oregistrerad)
Postat

Gott.

Alla dom nya grejerna Kong, Blocks, Sampling, Neptune och Dr Octorex kommer garanterat att gasa på min skaparglädje.

Denna uppgradering känns som ett kreativt lyft. Fokus på skapande och det gillar jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.