Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena.

Vi ska köra ett gig på en lokal klubb här nästa helg och jag hade en tanke på att banda giget. Frågan är hur jag bäst löser det med min utrustning.

Till förfogande har jag en Digi001 med 8 analoga ingångar. Jag har ingen extra preamp så det är bara de 8 ingångarna jag har att tillgå.

På stället finns en A&H 2200. Jag kollade på deras hemsida och såg att på 10 av kanalerna fanns direct out.

Frågan lyder således; Hur ska jag göra för att få en sån bra inspelning som möjligt? Koppla 2 mickar som tar upp rummet och sno 6 kanaler direkt från mixerbordet eller göra på nåt annat sätt? Förslag?

MVH

/Anders

Annons
Postat

Det låter som en bra ide.

Men du glömde berätta vad bandet består av för instrument.

// Gunnar

Postat

Jadu. 8 kanaler. Ja antar att ni är klassisk 4 man band.

Då skulle jag gjort såhär

1. Baskagge

2. Virvel

3. Elbas

4. Elgitarr

5. Sång

6. Ev extra gitarr (körsång)

7-8. Ett stereopar någonstans där det låter bra

Skulle sedan utgå ifrån stereoparet och sedan lägga till det som behöver klarhet. Låter det kasst ur Pa's är det nog bättre att köra på trum OH istället för ett stereopar.

Postat

Tack för svaret.

Jo, alla band består av 4-5 medlemmar och bara gitarr, bas och trummor och sång.

Jag fick tipset att be ljudteknikern om att bussa allt separat, så trummorna på en buss, gitarr och bas på en och sång på en tredje. Sen tar jag de två sista ingångarna till att slänga upp 2 rumsmikrofoner.

Vad tror ni om den iden?

/Anders

Postat

Tjena.

Nu är spelningen genomförd och jag fick alla 3 banden inspelade relativt smärtfritt.

Det var några grejer som jag tänker försöka få annorlunda till nästa gång dock.

1. Baskaggen hade inget hål i frontskinnet, så micken placerades framför =riktigt mycket läck och svårt att få till ett bra ljud. För mig iallafall 😱

2. Sångmicken var en ganska dålig kopia av SM58, så direkt när man gick mer än 1-2 cm bort från micken hördes man inte.

3. 8 kanaler är i det lägsta laget. Hade varit skönt att få med körer och resten av trumsetet. Pukspelen blev väldigt lidande.

Annars var det roligt att testa och se att man kan få en riktigt hyfsad inspelning på det här sättet. Tur att bordet hade direkt out.

Postat

Gött att det gick bra!

1. Baskaggen hade ju inte gått o göra nått åt förutom att skära hål. möjligtvis inserta en gate.

2. Kass mick är ju inte kul men med rock är det oftast bäst att bara köra upp micken i munnen!

3. Jo sant... man får göra så gott man kan. Det som är bra med få kanaler är att man blir mer noggrann med mickplaceringen. Har man överhänget tillräckligt nära pukorna kan man få fläsk i dem också.

Hur blev stereoparet?

Postat

Stereoparet hade kunnat bli bättre. Ljudteknikerna föreslog att jag skulle sätta dem vid scenen och rikta dem ut mot publiken i 30 graders vinkel ungefär. Jag fick med mycket publik, men jag borde nog riktat dem så jag fick med mer från PA-högtalarna.

Postat

Publik får man typ alltid med. Som sagt innan brukar jag använda stereoparet för att få ett schysst helhetsljud för att sen mixa in de olika elementen

Postat

Ska nog följa ditt råd och inte ljudteknikern. Det kommer nog fler spelningar på den klubben. Vi drog mer folk än vad de haft på månader.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.