John89 Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Hej allesammans jag har jättestora problem med den nya studiodatorn jag köpte, har byggt ihop den och den rullar på fin fint tills det kommer till att installera OS.. varken win-7 eller WinXP fungerar. Såhär ser datorn ut: HJÄLP!
Fertan Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Var/när i installationsprocessen slutar det fungera? Startar den inte upp från skivan alls eller får du upp något felmeddelande under installationen?
John89 Postat 8 maj 2010 Trådstartare Postat 8 maj 2010 När jag installerar win 7 64-bit så måste jag stänga av en massa Bios och då klarar den av att installera men då fastnar den vid uppstarten av självaste OS och när jag installerar win Xp 64 bit så hittar den inte en massa systemfiler (som jag vet med säkerhet ska finns i skivan) under självaste installations prosessen...
Hemmpe Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Det KAN vara ett skadat minne prova ta ut dom och sätt i ett ..sen installera . Gör så tills det funkar ..har haft såna problem förut .
D200 Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 En annan grej kan vara att stänga av allt nätverk i bios om du nu inte redan gjort det. Alltså avaktivera nätverkskortet som är inbyggt.
ArcLight Postat 8 maj 2010 Postat 8 maj 2010 Det KAN vara ett skadat minne prova ta ut dom och sätt i ett ..sen installera .Gör så tills det funkar ..har haft såna problem förut . Jag med, exakt som du beskriver, antingen kan någon sticka vara skadad eller kan det vara så att det helt enkelt inte är 100% kompatibelt med just det moderkortet, kolla så du har senaste bios för moderkort.
Linus Postat 9 maj 2010 Postat 9 maj 2010 När jag installerar win 7 64-bit så måste jag stänga av en massa BiosStänga av vad? Och varför?
Hägglund (oregistrerad) Postat 9 maj 2010 Postat 9 maj 2010 (redigerat) Varför inte XP vill starta finns ett väldigt enkelt svar på. I BIOS så är SATA-controllern inställd i AHCI-mode. XP-installationen saknar nämligen AHCI-drivare (om man inte manuellt lagt in dom själv med tex nLite). Om du ändrar till IDE-mode så ska du se att XP startar upp. 😉 Redigerat 9 maj 2010 av Hägglund
Revolve Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 Varför inte XP vill starta finns ett väldigt enkelt svar på. I BIOS så är SATA-controllern inställd i AHCI-mode. XP-installationen saknar nämligen AHCI-drivare (om man inte manuellt lagt in dom själv med tex nLite). Om du ändrar till IDE-mode så ska du se att XP startar upp. 😉 Vet ju inte riktigt om jag kan hålla med om det, för själv körde jag AHCI-mode förut på XP utan några problem. Skulle nog satsa på att som andra sagt, ett minne är kasst.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.