Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena! Jag har precis köpt mig ett Alesis io|2 usb-ljudkort, och grejen är den att jag har kopplat ljudkortet in till datan via hörlursuttaget på ljudkortet. För att få in det i datan så behövde jag ju förminska tele-sladden, så jag tog en såndär adapter från stor till liten och pluggade in i datan. Det funkade ju, men det låter förjävligt på grund av glappet jag har i adaptern.

SÅ: Jag vet ju att ljudet ska komma genom USB sladden, men jag hittar inte var jag ska skriva in att den ska 'plocka upp' ljud ifrån usb:n, eftersom datorn är ju inställd att plocka upp ljud ifrån det vanliga mikrofon-plug-in-grejen. Så... Om ni kan hjälpa mig genom att säga vart jag ändrar så att jag får in ljudet via usb:n skulle jag vara tacksam.

Det här blev en aning rörigt, men hoppas ni förstår!

M.V.H Harry. :rolleyes:

Ps. Jag använder Cubase LE 4.

Redigerat av harrythelunatic
Annons
Postat

Har du läst manualen? Ljudkortet ska in på en vanlig USB-port - inte nångon mick-ingång. Drivrutiner som antagligen medföljer kortet ska installeras så att datorn fattar att den kan snacka med ditt alesiskort,

Postat
Har du läst manualen? Ljudkortet ska in på en vanlig USB-port - inte nångon mick-ingång. Drivrutiner som antagligen medföljer kortet ska installeras så att datorn fattar att den kan snacka med ditt alesiskort,

+1

Sedan får du antagligen manuellt ställa in in-/utgångar i ditt DAW samt eventuellt kontrollpanelen>ljud och ljudenheter(förutsatt att du har Windows).

Beror lite på din situation, men jag hade inaktiverat datorns interna ljudkort och kört enbart på det nya för att slippa eventuellt strul med dubbla ljudkort där datorn ibland väljer det interna och ibland det nya kortet. Inaktiverar gör du i enhetshanteraren, om du har windows.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.