Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har spelat in kastanjetter på en låt. En poplåt, inte flamenco. Den kommer bara in då och då, som ett litet snärt. Men hur jag än gör får jag inte till det i mixen. När jag drar ner på reverbet låter det som om någon "knäcker" fingrarna. Om jag drar upp på reverbet så försvinner snärt effekten och det blir gröt.

Jag vill få till det som på den här låten (första gången vid 0:13):

http://www.youtube.com/watch?v=-TTWUEIBDVc

Någon som har tips?!

Tack på förhand!

Annons
Postat

Jag hade provat att lägga en handklapp med mycket reverb samtidigt som sista kastanjettklicket. Eventuellt automatisera upp volymen på kastanjettreverbet medan den spelar också. Kanske kan va nåt?

• 2 veckor senare...
Postat

Det låter som att Jonahan Johansson har använt ett långt plåtliknande reverb. Sedan är kastanjetten hårt komprimerad också.

Om du jobbar åt det hållet och den trots det sticker ut på den där fingerknäckande sättet, pröva att skära lite topp med ett shelvingfilter eller kanske ett lågpass.

Postat
Det låter som att Jonahan Johansson har använt ett långt plåtliknande reverb. Sedan är kastanjetten hårt komprimerad också.

Om du jobbar åt det hållet och den trots det sticker ut på den där fingerknäckande sättet, pröva att skära lite topp med ett shelvingfilter eller kanske ett lågpass.

Tack för tipsen! Ska testa!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.