Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på er.

Jag håller på att lessna nu. Köpte ett Phonic Helix Board 12 MKII Firewire för en tid sedan och jag blev aldrig riktigt av med knastret/knäppandet vid uppspelning av ljud (ljud från musikprogrammet, winamp eller filmer). Ibland hjälpte det att starta om datorn och enheten men ibland kom det tillbaka efter en stund.

Jag avaktiverade då det integrerade ljudkortet på moderkortet i BIOS och avinstallerade drivrutinerna. Installerade sedan Helixen igen, men då blev det bara buggigt och slutade svara till datorn då och då.

Jag drog då slutsatsen att det förmodligen var fel på hårdvaran i ljudkortet, så jag la det på hyllan (köpt begagnat, ingen garanti och Phonic support svarar inte på mail) och köpte ett billigare - Presonus Audiobox USB.

I mina hörlurar hör jag inget ovanligt, men monitorerna brummar lite svagt och konstant oavsett ljudnivå. Jag har provat olika kablar till monitorerna och jag har dessutom spelat upp musik i dom från en annan källa och har dragit slutsatsen att monitorerna inte är boven.

Jag klantade mig lite och glömde ta bort drivrutinerna för det integrerade ljudkortet (installerade om Windows XP) innan jag installerade Audioboxen. Kan det vara något?

Sitter på tjejens dator just nu och hårddisken kraschade kort efter installationsförsöken (blåskärm några gånger och efter två dagar fungerar den inte alls) så jag har ingen möjlighet att testa förrän jag köpt antingen ny hårddisk eller dator.

Nu sitter jag med två fungerande ljudkort och en j-vla dator som antagligen inte klarar av det här med ljudkort.

Hur kan jag veta säkert vart problemet ligger? Vill gärna inte köpa en ny dator IFALL problemet ligger någon annstans.... än.

Den är inte så värst gammal, det är en AMD Athlon X2 5600+ AM2-processor på ett ASUS M2N-SLI-moderkort. Vad jag hört är inte AMD-plattformar att rekommendera för musikproduktion.

Blir det en ny dator så kommer det bli en Intel dubbelkärnig.

Nu till frågan: Vad ska jag göra? 🙂

Alla hjälpsamma svar uppskattas

EDIT: Min processor är alltså en dubbelkärnig AMD.

Redigerat av Nordlicht
Annons
Postat (redigerat)

Om ljudkortet låter så är det extremt osannolikt att det är ljudkortet som är ”trasigt”. Det är tyvärr inte alls ovanligt att vissa datorer (vissa chipset eller kombinationer av hårdvara) inte lirar bra (eller i visa fall inte alls) med musikljudkort. Jag tror dock inte att du provat allt som går att prova så sök lite i forumet och testa alla knep som finns innan du ger upp.

http://www.google.se/search?num=100&hl...q=&gs_rfai=

Redigerat av Gilbert
Postat
Om ljudkortet låter så är det extremt osannolikt att det är ljudkortet som är ”trasigt”. Det är tyvärr inte alls ovanligt att vissa datorer (vissa chipset eller kombinationer av hårdvara) inte lirar bra (eller i visa fall inte alls) med musikljudkort. Jag tror dock inte att du provat allt som går att prova så sök lite i forumet och testa alla knep som finns innan du ger upp.

http://www.google.se/search?num=100&hl...q=&gs_rfai=

Tack för svaret!

Gjorde ett impulsköp i förrgår, en bärbar Intel-dator, förmodligen det bästa impulsköpet jag någonsin gjort. Nu fungerar allt som det ska med Audioboxen, och jag hoppas att det det förblir så ☺️

(Avaktiverade det integrerade ljudkortet innan jag installerade Audioboxen)

Fy fan vad skönt. Nu blev det dock en dator och en bra firewire-mixer/ljudkort över, som jag förmodligen säljer.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.