sLk Postat 3 maj 2010 Dela Postat 3 maj 2010 Tja. Har haft "studio" ett tag nu och spelat in ganska mycket musik men aldrig lyckats få riktigt bra trumljud, provat trigga med drumagog som blev helt okej tills programmet slutade att fungera.. Har ett nytt Tama Hyperdrive set så trummorna är det inga fel på , inte mickarna heller. Funderar på vad jag behöver göra för att få ett riktigt bra trumljud, är det kanske bättre att köra digitala trummor och akustiska cymbaler? Trigga trummorna blir nog för dyrt om man ska köpa triggmickar och modul och grejer? Är det någon som har någon bra ide hur jag ska göra? Mvh Jimmy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 3 maj 2010 Dela Postat 3 maj 2010 Om du lyssnar på låtarna i det här Studio Forum-projektet och du finner trummorna "riktigt bra" nog, så kan jag berätta att det är ett Roland TD-6 set "kört" genom Addictive Drums. "drumagog (...) slutade att fungera" ... ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
stratsvante Postat 3 maj 2010 Dela Postat 3 maj 2010 Demon kanske tog slut... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sLk Postat 3 maj 2010 Trådstartare Dela Postat 3 maj 2010 Demon kanske tog slut... nej de gjorde de inte, provat att installera om och uppdatera osv men får inte det att funka längre, annars var jag ganska nöjd med det Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sLk Postat 3 maj 2010 Trådstartare Dela Postat 3 maj 2010 Om du lyssnar på låtarna i det här Studio Forum-projektet och du finner trummorna "riktigt bra" nog, så kan jag berätta att det är ett Roland TD-6 set "kört" genom Addictive Drums. "drumagog (...) slutade att fungera" ... ? Jag tycker det låter bra! Jag har spelat in digital någon gång mest på skoj, ända negativa jag kan komma på med det är att man måste ställa in volymen perfekt på allt innan man börjar då det är svårt att ställa in tex pukorna efteråt då allt kommer på 1 spår? Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 3 maj 2010 Dela Postat 3 maj 2010 Jag tycker det låter bra!Jag har spelat in digital någon gång mest på skoj, ända negativa jag kan komma på med det är att man måste ställa in volymen perfekt på allt innan man börjar då det är svårt att ställa in tex pukorna efteråt då allt kommer på 1 spår? Mvh Då har du alltså inte använt dig av ett VST-instrument såsom AD eller motsvarande alls förut antar jag? Alla inställningsmöjlighetert finns - före, under såväl som efter. Du triggar mjukvarupluggen med befintliga digitaltrummor. Inga sunkiga modulljud öht således. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sLk Postat 3 maj 2010 Trådstartare Dela Postat 3 maj 2010 Då har du alltså inte använt dig av ett VST-instrument såsom AD eller motsvarande alls förut antar jag?Alla inställningsmöjlighetert finns - före, under såväl som efter. Du triggar mjukvarupluggen med befintliga digitaltrummor. Inga sunkiga modulljud öht således. Fungerar som drumagog då om jag inte förstår fel nu? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
desvaenger Postat 3 maj 2010 Dela Postat 3 maj 2010 Fungerar som drumagog då om jag inte förstår fel nu? Precis. Men jag förstår inte varför du inte spelat in MIDI-signalen från trummodulen förr när du spelat in med digitalset? Då kan du ju redigera MIDI-spåret och skicka tillbaks den till modulen tills du blir nöjd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sLk Postat 3 maj 2010 Trådstartare Dela Postat 3 maj 2010 Precis. Men jag förstår inte varför du inte spelat in MIDI-signalen från trummodulen förr när du spelat in med digitalset? Då kan du ju redigera MIDI-spåret och skicka tillbaks den till modulen tills du blir nöjd. Då spelade jag in i ett sunkprogramm bara för det var kul. Men då behöver jag egentligen inte ha digitala trummor om jag kör in och kör drumagog eller det andra programmet ? Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JohnRick Postat 3 maj 2010 Dela Postat 3 maj 2010 (redigerat) Då spelade jag in i ett sunkprogramm bara för det var kul.Men då behöver jag egentligen inte ha digitala trummor om jag kör in och kör drumagog eller det andra programmet ? Mvh Jo - om du vill kunna spela in dina trummor i t ex AD behöver du ha ett digitalset. Med detta miditriggar du de ljud som finns i trumprogrammet (Addictive Drums, EZ-drummer, Superior Drummer BFD whathaveyou...). Sedan kan du redigera hur mkt du vill - det är ju midi. Men i vanlig ordning har också dessa program midifiler med färdiga beats för användaren att importera i sitt projekt. Dock inte aktuellt om man kör kvasifunk i 13/8 kanhända. Redigerat 3 maj 2010 av JohnRick Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 3 maj 2010 Dela Postat 3 maj 2010 Vi triggar också, eller ja drumagog https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=9015 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
sLk Postat 3 maj 2010 Trådstartare Dela Postat 3 maj 2010 Vi triggar också, eller ja drumagog https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=9015 Låter väldigt trevligt! Men ni körde cymbalerna akustiskt eller? Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 3 maj 2010 Dela Postat 3 maj 2010 Jepp Låter väldigt trevligt!Men ni körde cymbalerna akustiskt eller? Mvh Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
woollie Postat 4 maj 2010 Dela Postat 4 maj 2010 Tja.Har haft "studio" ett tag nu och spelat in ganska mycket musik men aldrig lyckats få riktigt bra trumljud, provat trigga med drumagog som blev helt okej tills programmet slutade att fungera.. Har ett nytt Tama Hyperdrive set så trummorna är det inga fel på , inte mickarna heller. Funderar på vad jag behöver göra för att få ett riktigt bra trumljud, är det kanske bättre att köra digitala trummor och akustiska cymbaler? Trigga trummorna blir nog för dyrt om man ska köpa triggmickar och modul och grejer? Är det någon som har någon bra ide hur jag ska göra? Mvh Jimmy Om du har bra trummor och mickar så är det väl synd om du inte använda dig av dem? Det går alldeles utmärkt att få till riktigt bra trumljud med de flesta trumpluggarna men det är någonting magiskt med att jobba med trummor som man har spelat in själv. Det tycker jag i alla fall. Hur ser rummet ut som du spelar in i? Det bör vara såpass stort att du kan sätta upp mikrofoner ett par meter från trummorna om du ska tjäna på att spela in dem själv istället för att trigga. Du kommer i 99,9% av fallen få flytta på en eller ett par mikrofoner eftersom det uppstår fasfel när man har med fler än en mikrofon i taget. Det bästa är om ni är minst 3 personer i studion. Trummisen som spelar samtidigt som någon flyttar runt mikrofonerna och en (du?) som sitter i kontrollrummet och säger till när det låter bra. Det är ett bra alternativ att göra som du säger... spela in en midisignal med digitala trummor och ha riktiga cymbaler men det kan ibland låta lite märkligt om du mixar in mycket rum till trummorna från pluggen (AD, EZ, Superior, BFD eller vad du nu använder) och inte har samma rum på cymbalerna. Det är oftast inget problem, speciellt i låtar med många spår men ibland kan det låta som att trummorna inte står i samma rum, vilket skulle kunna motsvara vad en dåligt inställd autotune är för sången för den erfarne lyssnaren. Som sagt kommer man troligtvis undan med det men det kan vara värt att tänka på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aROCKER Postat 4 maj 2010 Dela Postat 4 maj 2010 Om du har bra trummor och mickar så är det väl synd om du inte använda dig av dem? Det går alldeles utmärkt att få till riktigt bra trumljud med de flesta trumpluggarna men det är någonting magiskt med att jobba med trummor som man har spelat in själv. Det tycker jag i alla fall. Hur ser rummet ut som du spelar in i? Det bör vara såpass stort att du kan sätta upp mikrofoner ett par meter från trummorna om du ska tjäna på att spela in dem själv istället för att trigga. Du kommer i 99,9% av fallen få flytta på en eller ett par mikrofoner eftersom det uppstår fasfel när man har med fler än en mikrofon i taget. Det bästa är om ni är minst 3 personer i studion. Trummisen som spelar samtidigt som någon flyttar runt mikrofonerna och en (du?) som sitter i kontrollrummet och säger till när det låter bra. Det är ett bra alternativ att göra som du säger... spela in en midisignal med digitala trummor och ha riktiga cymbaler men det kan ibland låta lite märkligt om du mixar in mycket rum till trummorna från pluggen (AD, EZ, Superior, BFD eller vad du nu använder) och inte har samma rum på cymbalerna. Det är oftast inget problem, speciellt i låtar med många spår men ibland kan det låta som att trummorna inte står i samma rum, vilket skulle kunna motsvara vad en dåligt inställd autotune är för sången för den erfarne lyssnaren. Som sagt kommer man troligtvis undan med det men det kan vara värt att tänka på. Det bör vara såpass stort att du kan sätta upp mikrofoner ett par meter från trummorna om du ska tjäna på att spela in dem själv istället för att trigga. Varför så långt bort, finns bra lösningar med en ambiencemick och resten nära...blir skillnad på det triggade ljudet mot för "livetrummor"...gillar inte när det blir kliniskt och stifft! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
woollie Postat 4 maj 2010 Dela Postat 4 maj 2010 Varför så långt bort, finns bra lösningar med en ambiencemick och resten nära...blir skillnad på det triggade ljudet mot för "livetrummor"...gillar inte när det blir kliniskt och stifft! Det finns bra lösningar med en ambiencemic och resten nära ja men den där ambiencemicken vill man ju få bort en bit från trummorna för att den ska bli så bra som möjligt till trummorna. Trummor vinner oerhört mycket på att ha ett inspelat rum. Med ett par meter så menar jag nödvändigtvis inte 10 meter men kanske 2 meter från trummorna med utrymme bakom mickarna också. Om man inte har möjlighet till det så kommer man troligtvis vinna på att använda sig av en trummplugg med ett bra inspelat rum. Jag tycker inte riktigt att det blir samma sak om man enbart använder sig av reverb för att återskapa rummen även om det ger mer liv till trummor som är inspelade utan ambience mikrofoner. Jag håller med om att det kan bli lite "kliniskt och stifft" med samplade trummor om man som många, inte riktigt går hela vägen i programmeringen och inte tänker trummis. Det går att göra det riktigt bra men då kan man glömma "copy - paste". Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
aROCKER Postat 4 maj 2010 Dela Postat 4 maj 2010 Det finns bra lösningar med en ambiencemic och resten nära ja men den där ambiencemicken vill man ju få bort en bit från trummorna för att den ska bli så bra som möjligt till trummorna. Trummor vinner oerhört mycket på att ha ett inspelat rum. Med ett par meter så menar jag nödvändigtvis inte 10 meter men kanske 2 meter från trummorna med utrymme bakom mickarna också. Om man inte har möjlighet till det så kommer man troligtvis vinna på att använda sig av en trummplugg med ett bra inspelat rum. Jag tycker inte riktigt att det blir samma sak om man enbart använder sig av reverb för att återskapa rummen även om det ger mer liv till trummor som är inspelade utan ambience mikrofoner. Jag håller med om att det kan bli lite "kliniskt och stifft" med samplade trummor om man som många, inte riktigt går hela vägen i programmeringen och inte tänker trummis. Det går att göra det riktigt bra men då kan man glömma "copy - paste". Håller med..då förstod vi varandra precis! Har den möjligheten hemma men det är på F-håret. Har inte gjort den ultimata än för mitt förhållande...har nyss fått det ljudkortet med 8in så framöver hoppas jag kunna leverera nåt snyggt. Så här lät en snabbpryl...där jag fick med "too much" av klang från pukor/kagge mm. Hade 8inte täckt över vissa delar som är hårda i mitt /Studio/datorrum! https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=9202 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 4 maj 2010 Dela Postat 4 maj 2010 Är det någon som har någon bra ide hur jag ska göra? lära dig micka är ju inte dumt steg 1 a är att placera micken där du själv tycker det låter bra - många sitter vid sitt set å tycker det låter hur bra som helst men blir förvånade när det inte låter likadant 5cm snett ovanför varje skinn 1 b torde väl vara att välja rätt mick på rätt plats - där finns ingen enkel mall utan avgörande är vad du vill uppnå i förhållande till vad som levereras 1 c bör nog vara fasproblematiken som kan uppstå när man mickar med flera mickar - det finns mycket i det ämnet här på forumet men också på andra ställen där det kanske inte blir fullt lika svamligt och förstås innan man öht börjar micka - instrumentet ska låta bra å vara välstämt i grunden Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.