hwasser Postat 3 maj 2010 Postat 3 maj 2010 (redigerat) Ja nu börjar projekten bugga sig. Efter 6 kanaler guitar rig 3, 4 kanaler studio devil guitar, 1 ampeg svx och 3 sångkanaler med Cubase 5s nya reverbplugg (kommer inte ihåg vad den hette, men den låter ganska bra) (samt eq och kompressorer) så kan jag inte lägga till en ny kanal, för då blir det "the file have been corrupted eller någon annan error. Det händer ibland när man lägger till en till kanal eller när man lägger på ännu en reverb eller guitar rig kanal 😠 Dock så märker jag inget problem innan det, att det går långsamt eller nåt, det ända som händer är den där rutan med "the file have been corrupted". När jag går in på aktivitetshanteraren använder Cubase 5 dock bara 25% CPU och ca 25 av mitt RAM. Jag har Cubase5 på en 500 gb WD Black Edition SATA2 hårddisk med endast cubase, pluggar och projekt på (varav typ 20 gb av hårddisken bara används). En Phenom II x4 3 ghz processor, 4 gb ddr2 800 mhz ram samt passivt kylt Radeon HD4850, fireface400, allt kört på winxp. Dags att införskaffa ett DSP-kort? Redigerat 3 maj 2010 av hwasser
ONSatan Postat 3 maj 2010 Postat 3 maj 2010 Ja nu börjar projekten bugga sig. Efter 6 kanaler guitar rig 3, 4 kanaler studio devil guitar, 1 ampeg svx och 3 sångkanaler med Cubase 5s nya reverbplugg (kommer inte ihåg vad den hette, men den låter ganska bra) (samt eq och kompressorer) så kan jag inte lägga till en ny kanal, för då blir det "the file have been corrupted eller någon annan error. Det händer ibland när man lägger till en till kanal eller när man lägger på ännu en reverb eller guitar rig kanal 😠 Dock så märker jag inget problem innan det, att det går långsamt eller nåt, det ända som händer är den där rutan med "the file have been corrupted". När jag går in på aktivitetshanteraren använder Cubase 5 dock bara 25% CPU och ca 25 av mitt RAM. Jag har Cubase5 på en 500 gb WD Black Edition SATA2 hårddisk med endast cubase, pluggar och projekt på (varav typ 20 gb av hårddisken bara används). En Phenom II x4 3 ghz processor, 4 gb ddr2 800 mhz ram samt passivt kylt Radeon HD4850, fireface400, allt kört på winxp. Jag tror inte du kan lasta ner den processorn så lätt. Kan det vara värmeproblem? VAd har du för temperaturer? Försvinner problemet om du öppnar lådan? Btw, kan du se nått konstigt i grafiken (lite "prickar" el dyl då det händer)? Cheers!
hwasser Postat 3 maj 2010 Trådstartare Postat 3 maj 2010 Jag tror inte du kan lasta ner den processorn så lätt.Kan det vara värmeproblem? VAd har du för temperaturer? Försvinner problemet om du öppnar lådan? Btw, kan du se nått konstigt i grafiken (lite "prickar" el dyl då det händer)? Cheers! Nä inga prickar eller konstiga beteenden rent grafiskt, ingen hackig bild eller nåt sånt. Kanske ska installera SpeedFan och testa CPU-temperaturen när jag kommer hem och testa GPU-temperaturen.
KillwithSkill Postat 3 maj 2010 Postat 3 maj 2010 Kolla avbrottsbegäran IRQ delningen! Högerklicka "På den här datorn" Välj Egenskaper/Maskinvara/Enhetshanteraren, klicka på visa, välj resusrer efter anslutning. Klicka på plusteknet vid avbrottsbegäran IRQ Kolla om det är nåt audiorelaterat som delar med nåt annat! Det kanske är först nu när du låter burken arbeta som det händer nåt där?
hwasser Postat 3 maj 2010 Trådstartare Postat 3 maj 2010 Vad kör du för moderkort (chipset)? Gigabyte 780G north bridge och 700 South bridge med Texas Instruments firewire-chip på
D200 Postat 3 maj 2010 Postat 3 maj 2010 6 kanaler Guitar Rig 3...? Låter som det är dags att byta dator... 😉
BigChief (oregistrerad) Postat 3 maj 2010 Postat 3 maj 2010 Ja nu börjar projekten bugga sig. Efter 6 kanaler guitar rig 3, 4 kanaler studio devil guitar, 1 ampeg svx och 3 sångkanaler med Cubase 5s nya reverbplugg (kommer inte ihåg vad den hette, men den låter ganska bra) (samt eq och kompressorer) så kan jag inte lägga till en ny kanal, för då blir det "the file have been corrupted eller någon annan error. Det händer ibland när man lägger till en till kanal eller när man lägger på ännu en reverb eller guitar rig kanal 😉 Dock så märker jag inget problem innan det, att det går långsamt eller nåt, det ända som händer är den där rutan med "the file have been corrupted". När jag går in på aktivitetshanteraren använder Cubase 5 dock bara 25% CPU och ca 25 av mitt RAM. Jag har Cubase5 på en 500 gb WD Black Edition SATA2 hårddisk med endast cubase, pluggar och projekt på (varav typ 20 gb av hårddisken bara används). En Phenom II x4 3 ghz processor, 4 gb ddr2 800 mhz ram samt passivt kylt Radeon HD4850, fireface400, allt kört på winxp. Dags att införskaffa ett DSP-kort? Själv hade jag nog fryst ett par spår om man börjar komma upp i 6 kanaler GR3. Frysa upp ett i taget först i mix, för småkorrigeringar.. Men jag förstår exakt frustrationen! Skulle själv ha tänkt så. "Det ska funka" eller "Har man pyntat för det här, ska det vara stabilare" osv Men prova att frysa vissa spår och kolla om performance-mätarn sjunker i jämn takt så att säga. När jag belastar cubase tungt med pluggar stiger den mätarn långsamt/jämt uppåt vilket den ska. Men när den "hoppar" eller peakar upp brukar det vara fel på kommunikationen med ljudkortet. Typ, man startar om programmet så slutar den. OBS. Reverence har jag aldrig fått att funka utan att performance-mätarn går i topp, så jag skulle börja med att kolla den...
Gilbert Postat 3 maj 2010 Postat 3 maj 2010 Gigabyte 780G north bridge och 700 South bridge med Texas Instruments firewire-chip på http://news.softpedia.com/news/AMD-Confirm...80G-84472.shtml http://www.neowin.net/news/amd-phenom-x4-h...md-780g-chipset
hwasser Postat 3 maj 2010 Trådstartare Postat 3 maj 2010 http://news.softpedia.com/news/AMD-Confirm...80G-84472.shtml http://www.neowin.net/news/amd-phenom-x4-h...md-780g-chipset Hmm, verkar främst vara ett äldre problem då artikeln är skriver 2008 till Pheonom I .. mitt moderkort har "140 w TDP-certified" och jag har 125 w versionen. Men who knows, kanske ska uppdatera bios eller nåt och kolla om det blir bättre. Ja vst3 pluggar (som reverence) slukar tydligen mycket CPU, dock så står det lite gott för mig angående nästa uppdatering Cubase 5.5: "Optimized performance The Cubase audio engine has been tweaked for an even better low-latency performance on systems with four or more CPU cores. Updated versions of LoopMash* and REVerence* reduce CPU demand for these plug-ins. The native x64 version of Cubase 5.5 now features an improved VST Bridge that boasts higher performance and dramatically enhanced compatibility with the majority of bridged 32-bit VST2.4 plug-ins." Ska kolla det där med QPI också .. men först ska ja formatera och ominstallera mitt musiksystem, verkar ha blivit lite allmänt ostabilt sen den andra hårddisken dog.
hwasser Postat 4 maj 2010 Trådstartare Postat 4 maj 2010 Blev ändå lite sugen nu på att köpa en UAD-2 solo .. den kan genom DSPn köra 10 st RealVerbPro eller 6 st EMT Plate 140, det är just för reverb jag funderar på.. eller är TC Electronics bättre då med deras Powercore PCI-express dsp? Har hört att TC ska ha helt ok reverbs.
SkunkFunk Postat 4 maj 2010 Postat 4 maj 2010 Har hört att TC ska ha helt ok reverbs. TC:s hårdvarureverb är ju mer eller mindre studiostandarder...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.