Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag hoppas att ni kanske skulle kunna hjälpa mig med en sak. Jag har nyligen börjat spela gitarr igen efter 13 år. Jag minns i princip inget av vad jag lärde mig när jag tog lektioner så jag har fått börja om helt från början Jag har hittat en bra nybörjarkurs på internet [justinguitar.com] men jag kan ingenstans hitta hur man ska veta hur många gånger man ska spela varje ackord. Jag har försökt lära mig spela Peggy Sue genom internetkursen och då fick jag veta att följande ackord skulle spelas: A (8 gånger), D (8 gånger) A (4 gånger) D (4 gånger) A (8 gånger) D (16 gånger) osv.

Om jag hade letat upp ackorden på internet hade jag inte haft en aning om att ackorden ska spelas olika många gånger på olika ställen. Detta har gjort att jag nu känner att jag inte kan spela någon sång om jag inte vet "strumming pattern" (vet tyvärr inte vad det heter på svenska) eller hur många gånger ackorden ska spelas. Finns det något sätt att veta hur många gånger varje ackord ska spelas? Jag har försökt hitta information på internet men på de flesta ställen står det att detta är något man lär sig. Hur då? Någon som kan hjälpa mig eller komma med tips.

Tack på förhand.

/Caroline

• 3 veckor senare...
Annons
Postat

Vad menar du med gånger? Ackorden ska spelas ett visst antal takter (eller bråkdelar av takter), och hur många gånger man under takten slår an strängarna spelar ingen roll. Hur många takter det ska vara vet man om det står angivet i ackorden, eller så hör man det genom att lyssna på den inspelade låten.

BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Det beror på vilken typ av musik och taktart men inledningsvis så kan man dra ackorden på ett i varje takt. När det flyter på bra och man kan byta tillräckligt snabbt för det tempo man lirar i så kan man lägga på dom andra taktslagen också. Tex ner på ett upp på två ner på tre upp på fyra och försöka på det att svänga lite och kanske lira mindre notvärden (fler slag) i olika kombinationer ev markera på lämpliga taktslag. När det flyter på bra så är det bara att lyssna på olika låtar, typer av musik och gitarrister för att få koll på olika sätt att kompa på.

(Byter det ackord mitt i en takt så måste man ju givetvis byta på det taktslaget men sånt hörs ju om inte annat.)

Edit:

Kollade upp den där sidan, ska ha ha betalt den där mannen? Jag har en web tv kanal pma om du vill så kanske jag kan visa dig lite helt gratis live, jag är inte skitduktig men kanske kan visa grundläget i alla fall. Sänder iofs nästan varje kväll så det är väl bara att checka om jag sänder och fråga i chat rummet om jag har tid att visa lite.

http://www.justin.tv/burninsven

Redigerat av BurninSven
Postat

Om du vill öva på ditt "flow" i högerhanden så skippa att ta några ackord, dämpa bort att strängar med vänsterhanden, sen sitter du och försöker få in ett schysst gung/flow/valfritt ord och övar på så sätt. Så du slipper bry dig om ackord och ta en sak i taget om det är "strum patterns" du vill öva.

Glöm inte att trampa takten med ena foten. Den ska gå hela tiden.

Det beror på vilken typ av musik och taktart men inledningsvis så kan man dra ackorden på ett i varje takt. När det flyter på bra och man kan byta tillräckligt snabbt för det tempo man lirar i så kan man lägga på dom andra taktslagen också. Tex ner på ett upp på två ner på tre upp på fyra och försöka på det att svänga lite och kanske lira mindre notvärden (fler slag) i olika kombinationer ev markera på lämpliga taktslag. När det flyter på bra så är det bara att lyssna på olika låtar, typer av musik och gitarrister för att få koll på olika sätt att kompa på.

(Byter det ackord mitt i en takt så måste man ju givetvis byta på det taktslaget men sånt hörs ju om inte annat.)

Edit:

Kollade upp den där sidan, ska ha ha betalt den där mannen? Jag har en web tv kanal pma om du vill så kanske jag kan visa dig lite helt gratis live, jag är inte skitduktig men kanske kan visa grundläget i alla fall. Sänder iofs nästan varje kväll så det är väl bara att checka om jag sänder och fråga i chat rummet om jag har tid att visa lite.

http://www.justin.tv/burninsven

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.