Jump to content
Annons

Det stabila OSX - bara en myt?

Recommended Posts

Postat

Jepp....Apples datorer är ju fortfarande mästare på att utnyttja sin klockfrekvens, men dubbelt kanske är lite att ta i som sagt...Lockar mig dock att alltt är så optimerat och invävt för att fungera optimalt.

Annons
Postat
Hmmm...det här var oroande nyheter. Själv går jag i tankarna att just byta ut min klumpiga PC-dator mot en smidig liten Ibook för att köra Pro Tools och Reason på. Kommer att följa den här tråden med stort intresse.

Då måste jag väga upp med att det fungerar helt utmärkt för mig, bortsett att mitt M-audio FW 1814 kunde haft lite lägre latency. Men det funkar helt OK.

Jag kör PB G4 1,5 GHz - 512 RAM med Logic 7 Pro. Suverän dator. Kommer bli bättre med mer minne.

Min Blåvita G3/350 har funkat utmärkt i 5,5 år. Echo Gina 24-ljudkort. En minnesmodul har strulat och fick bytas ut.

På skolan jag jobbar på är jag pappa åt en G4/2x1,42 med Logic 6 Platinum och Echo Layla 20 samt 2 eMacar som eleverna kör skiten ur. Funkar kanon.

Vår beiga G3/300 med 96 MB minne (OS 8.5/Logic 4.8) togs ur tjänst efter 5 år förra hösten. Då hade den producerat (minst) 3 CD-produktioner + otaliga demo- och elevprojekt. Hängde sig typ 3 gånger på de 2,5 år jag använde den.

Bara mina erfarenheter. Jag hoppas Glaader får bukt med sina problem. Personligen rekommenderar jag definitivt Mac, och följer med spänning utvecklingen av OSX och Logic.

Du som verkar ha koll på Macar; hur bra är egentligen Mac Mini? det rycker ju lite i köpnerven när man ser den 😲

Postat

Jag har faktiskt ingen aning, få svenskar har sett någon IRL än.

Men jag _tror_ att den är helt OK. Man får peta in mer minne direkt (512 får ses som minimum), och kanske köra med en extern Firewire-disk. Garageband/Logic går med all säkerhet alldeles utmärkt för hyfsat stora projekt, det finns bounce.

Kolla in den här entusiast-sidan:

http://www.byodkm.net/

Postat
Jag har faktiskt ingen aning, få svenskar har sett någon IRL än.

Men jag _tror_ att den är helt OK. Man får peta in mer minne direkt (512 får ses som minimum), och kanske köra med en extern Firewire-disk. Garageband/Logic går med all säkerhet alldeles utmärkt för hyfsat stora projekt, det finns bounce.

Kolla in den här entusiast-sidan:

http://www.byodkm.net/

Tack för svaret 😛

nu kommer nästa fråga. Har försökt få tag i info på Apples hemsida om hur många slots det finns för minne men det står att det går att uppgradera till 1Gb. Betyder det att det endast finns en slot?

Jag har nämligen samma minnen i min PC så att flytta över dom vore ju kalas 🙁

sen verkar det inte gå att ansluta dubbla monitorer heller? 😆

Postat

Ja, det finns tyvärr bara en slot. Och en 1 GB-are på Applestore går på ca 4000. Men det finns billigare...

Och ja, det finns bara en monitor-utgång.

Postat

PC - Nej tack

Mac - Njae tack

Pegasos - Ja tack

Råd? - Nej .. Får nöja mig med PC sålänge 😆

Postat (redigerat)
Pegasos - Ja tack

Vad kör man för musikprogram på en Pegasos?

Ingen aning 🙂 .. Men jag tror att Audio Evolution ska släppas till MorphOs som är Pegasos huvudoperativsystem. Men man kan även emulera AmigaOS3.x, MacOS 9 och MacOS X ... AmigaOS4.0 är på väg att portas till Pegasos..

Återförsäljare i Sverige är GGS-data

Just nu är det inget alternativ än för gamla Amigafanatiker tror jag dock 😄

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Postat

Jag kan, i stort sett, inget om mina 6 macar. Har dock kört på OSX sen det kom och har senaste uppdateringen. Kört Protools LE med både M-box och Digi 001. Kör nu också Logic Express. De få problem jag har haft har hängt ihop med min dåliga kunskap. Datorerna i skolan är igång 4 - 12 timmar per dag inkl helger. Jag vet hur det här låter men, de har aldrig någonsin kraschat. I övrigt vet andra här mer om både PC och Mac. Jag använder PC också, t ex när jag gör detta inlägg.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.