Jump to content
Annons

Det stabila OSX - bara en myt?

Recommended Posts

Glaader (oregistrerad)
Postat

Nu måste jag bringa klarhet i en sak en gång för alla. Som gammal PC-användare bytte jag i vredesmod till Mac någong gång runt 1999, och har sedan dess kommit att älska Apple. Detta på grund av tre saker: Stabiliteten, användarvänligheten och designen. Det som alltid utmärkt Apple har ju varit just att burkarna sällan kraschar, att man alltid vet hur man ska göra när något går galet, och att de är ruggigt snygga.

Jag lade ner musiken ett par år, men bestämde mig så för att tjacka prylar igen runt 2003. Valet var självklart: Mac. Och OSX såg ju festligt och bra ut, och alla snackade om hur stabilt det var. Men oj, vilken besvikelse det har varit för mig. Mer instabilt system får man ju leta efter. Kan faktiskt inte komma på något sämre. Det skulle möjligtvis vara Windows 98, andra utgåvan. Men inte ens det kraschade eller buggade lika mycket för mig. Till saken hör att jag använt OSX (både Jaguar och Panther) på tre olika datorer: En G4 Dual 1,25 med 1,25 Gb RAM. En G4 Dual 1 med 1,25 Gb RAM, samt en PowerBook G4 med 768 Mb RAM. Jag har använt uteslutande originalprogram och pluggar, och jag har varit miutiöst noga med att separera arbetshårddsikar för audio från systemdisk. Trots detta har det harvat något alldeles kopiöst. Det är oväntade avslut, pluggar som slutar fungera, snurrande badbollar, hårddiskar som vägrar mounta, systemlåsningar, panikkrascher i en strid ström. Jag har haft problem med programvaror som vägrar fungera, trots ominstallationer av OS:et, trots Diskwarrior hit och dit, och trots auktoriserad Applehjälp. Detta alltså på TRE olika maskiner. Dessutom har två polare till mig liknande ständiga problem med sina G4 respektive G5-maskiner. Frågar man någon som kan Mac säger de saker i stil med att "Det handlar inte om att OSX är dåligt, det handlar om dåligt skrivna program". Okej, må så vara. Men det spelar ju mig som användare mindre roll. Jag överväger nu seriöst att lämna Apple, och det känns skittrist, för allt de stod för känns inaktuellt idag. Och om det nu uppenbarligen är så himla lätt att "skriva dåliga program" för OSX, ja då är väl det knappast ett bra OS, ur användarperspektiv? Eller? Till min stora förvåning verkar det dessutom vara så att det förutom för mig och min närmsta vänskapskrets inte finns några problem med OSX. Alla andra säger att det är "det mest stabila de någonsin använt". Kan det verkligen vara så att jag och mina polare är de enda i hela världen som bara haft strul med OSX? Tycker det låter knepigt, och vill därför kolla om det finns fler som haft likanande jätteproblem.

Annons
Postat

Du verkar ha ovanligt mycket bekymmer, helt klart. Vad det beror på har jag ingen aning.. Men att mac inte skulle crasha lika ofta i tex Cubase som XP är inte sant. Det var sant under Win98 vs. OS9.x men inte nu längre. Både XP och OSX är kanonsystem när det gäller stabilitet. Att folk inte kan skriva vältrimmade program än får man helt enkelt bara vänta ut. Logic är ju en fröjd på MacOSX. Snabbt, stabilt och välintegrerat.

Glaader (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Himla knepigt. Historien upprepar sig. Jag har haft strul flera gånger varje dag, med alla mina Macar, under OSX. Och jag har inga piratkopior på dem. Dessutom anser jag mig vara ganska erfaren på datorer, så jag klantar mig inte. Men trots detta är det ständigt strul med alla mina burkar. Jag hajar inte...

Kör med Logic 6 under OSX Panther för närvarande. Det funkar relativt bra, jämfört med andra program. Åtminstone fram till igår. Då pajade först min Stylus RMX helt plötsligt (den vägrade öppna sig), och kort därefter slutade Logic att vilja ladda...det går inte att starta. Datorn fryser och vill starta om. Helsjukt. Detta alltså på den tredje burken på raken. Polarens Atmosphere körde samma stunt på honom häromdagen.

Redigerat av Glaader
captain nemo (oregistrerad)
Postat

Mac är en leksak. PC är ett verktyg. Så är det bara.

//nemo

Postat

Jag har aldrig haft några sånna ofantliga problem med min G4'a eller OSX.

Jag har aldrig behövt installera om system eller formatera om HD'n på nån av mina macar.. Har kört mac i snart 10 år.

OSX är verkligen det mest underbara OS jag har använt tycker jag. Stabilt och lättanvänt.

Tråkigt att du ska råka ut för en massa problem 😆

Glaader (oregistrerad)
Postat

Ja, inte för att jag gillar Microsoft. Det mesta de gör är rätt fult och bökigt. Men som det ser ut nu har det varit alldeles för mycket strul på för kort tid för att jag ska ha råd att fortsätta med Mac. Det är trist, men jag tittar just nu på en lösning med en AMD 64. Då kanske jag kan behålla mitt M-Audio Firewire 410 också. Det kortet funkar ju uselt med Mac (surprise, va?) pga att M-Audio tydligen "skrivit dåliga drivrutiner" för det.

Postat

Jag lider med dig, Glaader, och det verkar som du provat det mesta.

Du har likartade problem på tre olika maskiner. Får jag bara fråga; är det Firewire-diskar inblandat? Jag vet att det varit lite problem med en del Firewire800-diskar och drivrutiner. Eller nån annan hårdvara som används av alla tre maskiner?

Vilken Powerbook har du?

Glaader (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du har likartade problem på tre olika maskiner. Får jag bara fråga; är det Firewire-diskar inblandat? Jag vet att det varit lite problem med en del Firewire800-diskar och drivrutiner. Eller nån annan hårdvara som används av alla tre maskiner?

Vilken Powerbook har du?

Nej, jag har faktiskt inte haft några FW-diskar inblandade alls. Bara vanliga IDE-historior. Och på den första strulburken körde jag MOTU 828 MK2. PÅ den senaste strulburken M-AUDIO FW 410. Kan inte komma på några gemensamma nämnare alls, faktiskt.

Fick tilllbaka den stationära datorn från någon form av "genomgång" på musikaffären i dag, och till en början fungerade allt bra, men efter en liten stund låste sig Novations V-Station, och Logic bombade, som vanligt.

Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta.

Powerbooken är en G4 1,33 Ghz med 800 Mb minne, förresten. Det är också den som strular minst av alla maskinerna, paradoxalt nog.

Våra kunder börjar bli irriterade på att vi inte levererar nu, så det lutar åt ett byte till PC inom väldigt kort.

Redigerat av Glaader
Glaader (oregistrerad)
Postat
virus?eller liknande..Jag kör pc och tängte gå över till mac. men det har jag länge 🙂

Virus på OSX tror jag inte finns. Hörde någon siffra på tio kända virus till Mac totalt. Kan väl knappast stämma, men dåligt med virus är det i alla fall gott om på OS X. Det är något som faktiskt är bra...

Postat

Hur har du dom kopplade och har du några extra PCI-kort?

Vad har du för strömförsörjning - jordat uttag?

Om det är Cubase SX du kör så tycker jag nog att du borde testa RME's Multiface.

Sitter själv med en 1.25 dubbelpropp, med Multiface och Magma som jag kör SX3 på, och det bara rockar på 😎

Postat

Vilken Powerbook har du?

Nej, jag har faktiskt inte haft några FW-diskar inblandade alls. Bara vanliga IDE-historior. Och på den första strulburken körde jag MOTU 828 MK2. PÅ den senaste strulburken M-AUDIO FW 410. Kan inte komma på några gemensamma nämnare alls, faktiskt.

Fick tilllbaka den stationära datorn från någon form av "genomgång" på musikaffären i dag, och till en början fungerade allt bra, men efter en liten stund låste sig Novations V-Station, och Logic bombade, som vanligt.

Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta.

Powerbooken är en G4 1,33 Ghz med 800 Mb minne, förresten. Det är också den som strular minst av alla maskinerna, paradoxalt nog.

Våra kunder börjar bli irriterade på att vi inte levererar nu, så det lutar åt ett byte till PC inom väldigt kort.

Hur är det med minneskretsarna? Jag hade fel på min 256:a i den gamla G3:an. Fick Kernel Panics då och då. Körde Hardware Test och lokaliserade det till minnet.

En kompis fick ett knasigt minne i sin nya iMac G5. Och systeminstallationen från fabriken var knas. Ny krets och nyinstallation och det fungerade kanon.

Vilken Logic 6 version? Vilken Panther-version?

Glaader (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hmmm....intressant.

Ska kolla upp det. Låter förvisso lite knepigt, då jag haft liknande problem på flera maskiner, och inte återanvänt minnen dem emellan. Men jag ska kolla upp det. Tack för tipset.

Just det ja: Panther 10.3.7 och Logic 6 Audio

Redigerat av Glaader
Glaader (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Hur har du dom kopplade och har du några extra PCI-kort?

Vad har du för strömförsörjning - jordat uttag?

Om det är Cubase SX du kör så tycker jag nog att du borde testa RME's Multiface.

Sitter själv med en 1.25 dubbelpropp, med Multiface och Magma som jag kör SX3 på, och det bara rockar på 😎

Har kört maskinerna på två ställen. En i min studio och en två hemma. Jordat på båda ställena.

Har ett UAD-kort i den ena stationära burken. Annars inget extra i PCI-väg.

Kör Logic 6.

Redigerat av Glaader
Glaader (oregistrerad)
Postat
Har du den senaste Logic 6 Audio (6.3.1)?

Laddas ner här:

http://www.emagic.de/support/download/index.php?lang=DE

Japp. Laddade ner den det sista jag gjorde innan jag gick tillbaka till affären med datorn. Det hjälpte dessvärre icke. Nu funkar ju det mesta rätt bra, men så fort man kör Novation V-Station lite för hårt så bombar ju rubbet.

Glaader (oregistrerad)
Postat
Är det minne som du köpt själv eller via Apple (för dom verkar ju utbyggda allihop?)

På den första burken kom extraminnet från Macoteket. På den andra stationära kom minnet direkt från Apple. På Powerbooken återigen Macoteket. Alla burkar har olika versioner av OSX.

Postat

Hmmm...det här var oroande nyheter. Själv går jag i tankarna att just byta ut min klumpiga PC-dator mot en smidig liten Ibook för att köra Pro Tools och Reason på. Kommer att följa den här tråden med stort intresse.

Postat

jag har kört OSX över 1 år nu, har aldrig lyckats krascha en enda gång. Kör cubase sx 1, logic express 7 o reason 2.5 + massa skumma pluggar. har stoppat i tredjepartsminnen utan problem. Du måste ha en satans otur, jag känner ganska många mac-musiker, ingen har haft ens i närheten av det du beskriver....

Postat

Har du kört HardWareTest som MusicNixon skriver. Det låter på din beskrivning som att det är någon komponent som kraschar, och det brukar vara taskiga minneskretsar eller någon annan hårdvara (läs ljudkort) när det är så att man får kernel panics frekvent som du beskriver.

Får du kernel panics om du tar ur ljudkortet och bara kör med det inbyggda ljudkortet??

Postat (redigerat)
Hmmm...det här var oroande nyheter. Själv går jag i tankarna att just byta ut min klumpiga PC-dator mot en smidig liten Ibook för att köra Pro Tools och Reason på. Kommer att följa den här tråden med stort intresse.

Då måste jag väga upp med att det fungerar helt utmärkt för mig, bortsett att mitt M-audio FW 1814 kunde haft lite lägre latency. Men det funkar helt OK.

Jag kör PB G4 1,5 GHz - 512 RAM med Logic 7 Pro. Suverän dator. Kommer bli bättre med mer minne.

Min Blåvita G3/350 har funkat utmärkt i 5,5 år. Echo Gina 24-ljudkort. En minnesmodul har strulat och fick bytas ut.

På skolan jag jobbar på är jag pappa åt en G4/2x1,42 med Logic 6 Platinum och Echo Layla 20 samt 2 eMacar som eleverna kör skiten ur. Funkar kanon.

Vår beiga G3/300 med 96 MB minne (OS 8.5/Logic 4.8) togs ur tjänst efter 5 år förra hösten. Då hade den producerat (minst) 3 CD-produktioner + otaliga demo- och elevprojekt. Hängde sig typ 3 gånger på de 2,5 år jag använde den.

Bara mina erfarenheter. Jag hoppas Glaader får bukt med sina problem. Personligen rekommenderar jag definitivt Mac, och följer med spänning utvecklingen av OSX och Logic.

Redigerat av MusicNixon
Postat

Då måste jag väga upp med att det fungerar helt utmärkt för mig, bortsett att mitt M-audio FW 1814 kunde haft lite lägre latency. Men det funkar helt OK.

Jag kör PB G4 1,5 GHz - 512 RAM med Logic 7 Pro. Suverän dator. Kommer bli bättre med mer minne.

Min Blåvita G3/350 har funkat utmärkt i 5,5 år. Echo Gina 24-ljudkort. En minnesmodul har strulat och fick bytas ut.

På skolan jag jobbar på är jag pappa åt en G4/2x1,42 med Logic 6 Platinum och Echo Layla 20 samt 2 eMacar som eleverna kör skiten ur. Funkar kanon.

Vår beiga G3/300 med 96 MB minne (OS 8.5/Logic 4.8) togs ur tjänst efter 5 år förra hösten. Då hade den producerat (minst) 3 CD-produktioner + otaliga demo- och elevprojekt. Hängde sig typ 3 gånger på de 2,5 år jag använde den.

Bara mina erfarenheter. Jag hoppas Glaader får bukt med sina problem. Personligen rekommenderar jag definitivt Mac, och följer med spänning utvecklingen av OSX och Logic.

Jo, detta är vad de flesta beskriver. Stabilt och smidigt.

Du som verkar ha koll på det här. Jag har hört mig för en del angående om det räcker med en Ibook ( med uppgraderat minne 512 Mb ) för musikproduktion ( och även någn liten filmredigeringssession då och då ). Jag är ingen storkonsument utav spår och effekter men jag vill ju samtidigt inte bli begränsad allt för mycket. Leker med M-box ( PT LE ) och Reason. Vad tror du?

Postat

Inga problem här. Jag kör både mac och pc och får säga att jag är avsevärt mycket mer förtjust i macen, både upplägget och stabiliteten. Och så är den snyggare. Krashar nog nära på aldrig.

Postat (redigerat)

Glaader:

Det luktar som om du har problem med hårdvaran. Min erfarenhet är att Macar är rätt känsliga vad gäller minnen. Det skulle kunna vara Ram minnet som är boven.

Testa att ta ut ettm inne i taget och se om det blir bättre och/eller kör harware test.

Jag är på OSX sedan 2001 och jag har aldrig behövt starta om utom för uppdateringar. Då är ändå min burk igång 24/7. Jag har stött på folk som haft problem och då har det varit hårdvarufel.

Sen kan ju program starta om och avslutas oväntat, men då är det faktiskt fråga om just buggar i dessa program.

EDIT: Min Dual 2.0 snurrar fint med Logic 7, Adobe Creative suite, Office mm. - Allt på en gång.

Redigerat av Logichead
Postat

Du som verkar ha koll på det här. Jag har hört mig för en del angående om det räcker med en Ibook ( med uppgraderat minne 512 Mb ) för musikproduktion ( och även någn liten filmredigeringssession då och då ). Jag är ingen storkonsument utav spår och effekter men jag vill ju samtidigt inte bli begränsad allt för mycket. Leker med M-box ( PT LE ) och Reason. Vad tror du?

Jag tror iBook blir utmärkt. Satsa på minne, minst 512, gärna mer.

Sen snurrar iBookens interna disk tyvärr bara på i 4200 rpm, så jag rekommenderar att du har audio och film på en snabb Firewire-hårddisk.

Peta in Bluetooth och Airport (trådl. nätverk) på en gång även om du inte tror du kommer använda det. Det är svårt att göra det i efterhand, och det gör andrahandsvärdet lite större.

Postat (redigerat)

Jag tror iBook blir utmärkt. Satsa på minne, minst 512, gärna mer.

Sen snurrar iBookens interna disk tyvärr bara på i 4200 rpm, så jag rekommenderar att du har audio och film på en snabb Firewire-hårddisk.

Peta in Bluetooth och Airport (trådl. nätverk) på en gång även om du inte tror du kommer använda det. Det är svårt att göra det i efterhand, och det gör andrahandsvärdet lite större.

Tack för svaret....det var precis vad jag ville höra.

Jepp, minne ska jag försöka satsa rätt mycket på, dock så går det väl att öppna Ibooken i efterhand och joxa med även om man i och med det kan säga hej då till garantin.

FireWireHårddisk har också kännts som ett självklart tillbehör.

Airport är en av anledningarna till att jag vill skaffa en mac. Så jäkla lent att kunna köra trådlöst. Bluetooth är väl också någonting som jag kommer känna mig tvungen at peta in, även om jag är lite nojjig med strålning och sådant från alla dessa sändare här och där. Jag vill inte ha fler öron ( eller i och försig...man lär ju bli grym på att suroundmixa ) 😛

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)

För övrigt var jag inne på Applestore idag och stog och dreglade över deras Cinemadisplay när en dam kom in och fråga expediten lite om Ibooken.

Kund: Hur fort Ghz och sånt där har den? ( jo, hon sa så 😛 )

Expedit: Ja, man ska inte stirra sig blind på sådana säker. Räkna ungefär med att det motsvarar det dubbla på en vanlig PC.

Så tar vi en Ibook basic och dubblar specifikationerna på processorn så får vi alltså motsvarande en 2,4 Ghzdator för under tiotusen. Och så säger folk att Apple är dyra.

Nu till min fråga: Måste man veta någonting om Macen för att jobba på Applestore eller bjuder dem bara in folk från gatan?

Redigerat av Pluffo
Postat

Ingen aning hur dom tar in Äpple-säljare. Och det är kanske att ta i om man säger att de är dubbelt så snabba.

Däremot så jobbar processorerna på ett annat sätt än på PC-sidan, lite effektivare per klockcykel. PC är snabba på vissa saker, och Mac på andra.

Men framförallt väljer man en helhetslösning, med OS och hårdvara från samma företag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.