Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har en sådan här gitarr:

Cort M200

Gitarren är helt okej att spela på och låte bra i sig.

Men jag tycker att ljudet i mikrofonerna/pick-up är rätt dåligt.

Är det värt att byta dom emot ett annat märke eller är det bättre att byta gitarr?

Om det är värt att byta, till vad i så fall är ert tips

Spelar in pop/rock

Annons
Postat

Jag skulle aldrig göra det. Jag har bytt mickar på gitarrer, men då har det varit befogat. Dvs bra gitarrer som behöver en alternativ pick. I mitt fall en Fender som jag vill ha en seymour duncan installerad på för det där feta humbucker ljudet. Skulle aldrig få för mig att göra det på en billig skitgitarr som förmodligen inte ens har något som helst emotionellt värde.

Postat

Tja.

Byt om du tycker det är värt pengarna. Jag bytte på min cort viva för att dom mighty-mite eller vad dom heter inte föll mig i smaken och jag hade inte råd att köpa en ny gitarr, så tyckte det blev billigare att bara hotta upp mickarna.

Jag har inte ångrat mig en sekund sen dess. Kan du löda själv så är det ju bara pickup-priset, i.e. någon lusing, vilket är bra mycket billigare än att köpa ny/begagnad gitarr.

Postat

Jag kan inte nog säga detta: Ljudet sitter i mycket mer i gitarren man har än vilka mickar man har. Byter du ut en pickup i en strata kommer det fortfarande låta strata. Gillar du inte grundljudet i gitarren är det inte säkert ett byte av pickups gör någon nytta. Träslag t.ex har en stor påverkan på ljudet, även mensuren gör skillnad, och t.o.m saker som sadelmatrial och tremolo har en inverkan. Jag t.ex kunde i inte få ut det ljudet jag ville ha från min ibanez, men den var gjord i basswood, å min mahogny-gitarr har ett helt annat sjung som inte går att få med en ibanez t.ex.

Jag tror inte jag skulle bytt pickups på den gitarren, men är resten av gitarren bra, så kan det ju bli bra.

...men man kan inte polera en bajskorv...

pme (oregistrerad)
Postat
...men man kan inte polera en bajskorv...

Har du inte sätt mythbusters?

Postat
Har du inte sätt mythbusters?

Haha, jo det har jag. Det gick ju faktiskt.

...Men, är det speciellt trevligt att hålla på med? 🥰

Postat
Tja.

Byt om du tycker det är värt pengarna. Jag bytte på min cort viva för att dom mighty-mite eller vad dom heter inte föll mig i smaken och jag hade inte råd att köpa en ny gitarr, så tyckte det blev billigare att bara hotta upp mickarna.

Jag har inte ångrat mig en sekund sen dess. Kan du löda själv så är det ju bara pickup-priset, i.e. någon lusing, vilket är bra mycket billigare än att köpa ny/begagnad gitarr.

Vad köpte du för mickar till gitarren? Vad kostade dom?

Postat
Vad köpte du för mickar till gitarren? Vad kostade dom?

Jag var väldigt inne på metallica och zakk wylde på den tiden så blev ett par emg81/85. kostade runt tusingen har jag för mig.

Postat
Jag var väldigt inne på metallica och zakk wylde på den tiden så blev ett par emg81/85. kostade runt tusingen har jag för mig.

Tack för svaren!

Jag tror nog att jag slår den idén ur hågen och köper mig en annan gitarr istället.

Tips om en schysst stuidiogitarr istället då 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.