Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Detta att jobba med sidechainade kompressorer känns för mig lite luddigt? (jag jobbar i SX3)

1. Vilka kompressorer använder ni?

2. Kan ni ge exempel på när det känns vettigt att använda sidechain?

3. Hur gör man i teorin för att få det pumpande soundet som verkar vara vanligt i modern musik?

4. Något mer kring detta som kan vara värt att veta?

Tack på förhand

Mvh Mikael Strang

Annons
Postat (redigerat)

1. Kör Ableton och då blir det ofta den inbyggda kompressorn som används för sidechaining.

2. i de flesta "bas-intensiva" genres kan det vara en bra ide att sidechaina basen mot bastrumman för att öka trycket och definitionen i basregistret. Sen kan man vara väldigt kreativ och sidechaina vad som helst te.x om du har två eller flera instrument som spelar i samma frekvensområde där ett av dem är viktigare så kan du sidechaina bort de andra just när ditt viktiga instrument spelar osv.

3. i klubbmusik så sidechainkomprimerar man de flesta instrument, mer eller mindre, från bastrumman för att få "house-pumpet". Viktigt att leka med attack- och framförallt release-parametern på kompressorn för att det ska pumpa "i takt". Pads, basriff, reverb och sound effects är vanligt att sidechain-komprimera.

4. som sagt, lek med attack och release på kompressorn för att få det att pumpa "i takt". Treshold och ratio funkar precis som vanligt då du ställer var kompressorn ska börja jobba samt hur hårt. Ett tips för basgången är att försöka komprimera de låga frekvensregistren mer än de höga, tex att splitta basen i olika band och sidechainkomprimera dem olika.

Ett annat tips är att skapa en separat kanal med en kick på, som bara används för att skicka signal till kompressorn. stäng alltså av outputen på denna kanal och välj den som sidechainkälla på din kompressor. låt kicken spela genom hela låten. Med detta tips kan du få alla instrument att pumpa även om kicken inte spelar i te.x ett break. Då kan man även finjustera sidechain-kicken separat från den "riktiga" kicken, tex göra den kortare för att få det pumpa i takt.

Edit: om du skapar ett separat kickspår (som ovan) så behöver du inte nödvänligtvis ha en kick på det spåret.. testa en virvel, rimshot, eller clap. det kanske ger ett bättre resultat! försök hålla ljudets längd runt en 8del (eller 16del om du vill låta som "call on me")

Redigerat av iGnu
Postat

Tack, jättebra info där. Ska testa vidare i SX3 och se om jag "får till det".

Tack igen:)

Postat
3. i klubbmusik så sidechainkomprimerar man de flesta instrument, mer eller mindre, från bastrumman för att få "house-pumpet". Viktigt att leka med attack- och framförallt release-parametern på kompressorn för att det ska pumpa "i takt". Pads, basriff, reverb och sound effects är vanligt att sidechain-komprimera

Ett bra utgångsläge för att få det att pumpa i takt är att köra på snabbast möjliga attack och sen "auto"-release på kompressorn 😛

Postat

Ok, jag har provat en massa varianter hit och dit med olika kompressorer och Quadrospår, sends, panoreringar osv.

Men.....jag får det inte att fungera. Jag blir inte klok på skiten.

Har någon ett exempel på en kompressor som fungerar i SX3 och snälla, snälla, snälla...:

Säg hur man gör, och JA, jag har sökt i forumet.

Mvh Micke

• 1 månad senare...
Postat

Softubes Tubetech gör sidechainingen till ett rent nöje.. Mkt trevlig kompressor för ändamålet 🙂😆😄🥰

Postat

Ska kika på Tubetech...har inte testat på sidechaining på ett tag: blev lite less när det bara strulade. Får göra ett nutt ryck.

• 4 veckor senare...
Postat

Hej !

Detta att jobba med sidechainade kompressorer känns för mig lite luddigt? (jag jobbar i SX3)

1. Vilka kompressorer använder ni?

2. Kan ni ge exempel på när det känns vettigt att använda sidechain?

3. Hur gör man i teorin för att få det pumpande soundet som verkar vara vanligt i modern musik?

4. Något mer kring detta som kan vara värt att veta?

Tack på förhand

Mvh Mikael Strang

1. FL Compressor eller limiter

2. Då t.ex basen tar upp energi där kicken ligger

3. Bastrumman går genom en plugg i fl som heter "peak controller", så volymen från bastrumman trycker ned threshold på kompressorn.

4. Jag brukar ha sidechain högst upp i effektkedjan.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.