Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Jag införskaffade nyss ett par Infrasonic Blow 4, på luthmans rea. Nu vet jag inte hur jag ska kunna bestämma om dessa är bättre en mina hifi högtalare som jag har. Jag fattar det som att studiomonitorer ska vara för att man ska höra precis det man spelar in, utan färgningar. Men hur ska jag kunna veta detta? Har ni några tips på hur och vad jag ska lyssna efter, och hur?

Annons
Postat
Tack för svar, men nu var ju inte det riktigt svar på min fråga, någon annan?

Det finns massor med trådar där denna fråga ställts, några finner du i mitt inlägg.

Postat (redigerat)
Tack för svar, men nu var ju inte det riktigt svar på min fråga, någon annan?

observera grova generaliseringar i inlägget nedan, ni proffs, have patience 😉 )

Hemmahögtalare är gjorda för att låta "bra" dvs kanske lite mer bas och diskant. Studiomonitorer är till för att låta ärligt, och kanske avslöja frekvenser och sånt som sticker ut... Bland studiomonitorer finns det ett jättestort sortiment, som jämnförelsevis också kommer att låta olika. Men, i slutändan handlar det om att "lära sig" sin lyssning. Man kan mixa i ganska skräpiga saker, om man vet hur dom beter sig.

Som i många andra trådar om monitorer här på forumet, så är nog ett starkt tips, om du inte vill/har råd att lägga ut lite slantar på sjyssta monitorer, kan ett bra alternativ vara att köpa bra hörlurar istället.

Ett annat tips är att ha referensmusik (musik i samma stil som du pysslar/ vill pyssla med) som du kan ta med till butik, och provlyssna.

EDIT;

för att försöka visualisera lite;

När jag drog igång mina Genelecar och lyssnade på dom, var det som att öppna ett fönster i ett rum, där det legat gamla brottarbrallor, vansinnigt trevligt med frisk luft, fast för öronen...

Mvh

Söndagspoeten 😆

Redigerat av Umemagnus
Postat

Nu har jag läst igenom alla förslag på trådar som gilbert har gett mig, tack för dem. De flesta trådarna urartade och det tjafsades mycket, men med dessa trådar i bakfickan så kan jag iallafall sudda ut frågan hur en bra studiomonitor ska vara, för detta gör endast att det blir tjafs. Men, jag har fortfarande kvar en del frågor som jag ställde, och är tacksam om någon kan komma med förslag.

Jag har kommit fram till att högtalarna jag väljer ska vara så naturliga och så rak frekvensåtergivning som möjligt. Hur ska jag kunna veta detta genom att lyssna på dem? Och det är ju klart att jag behöver träna, så snälla svara inte det. För frågan är HUR jag ska träna?

Postat

Sätt i gång och mixa lite låtar med dina högtalalare, försök får det att låta som du vill. Sen bränner du resultatet på en CD som du lyssnar på i andra ljudanläggningar.. Bilen, Hörlurar.. ta med till en polare etc.. Då kommer du att höra om dina högtalare var ärliga eller inte... Blev det för bumligt, för tunt, för smalt etc..

Kan man sin lyssning så kan man göra bra mixar som låter bra nästan överallt.. Även om det är dålig lyssning.

Det viktigaste är dock att dina högtalare måste vara i ett akustiskt bra rum.. Rummets akustik är ,vill jag påstå, viktigare än hur bra högtalare du har.. Men det har du säkert redan läst i nån av alla trådar Gilbert länkat till 😉

Jag har kommit fram till att högtalarna jag väljer ska vara så naturliga och så rak frekvensåtergivning som möjligt. Hur ska jag kunna veta detta genom att lyssna på dem? Och det är ju klart att jag behöver träna, så snälla svara inte det. För frågan är HUR jag ska träna?
Postat (redigerat)

Det viktigaste rakt på sak är omfånget och distortionen. Sedan har de alla olika raka frekvensgångar, men it all comes down to: Gillar DU dem?

Redigerat av addic59
Postat

Först och främst, så är det en seglivad myt att monitorer inte färgar.

ALLA högtalare färgar ljudet i större eller mindre utsträckning. De som färgar mycket, tar som regel betydligt längre tid att lära sig jobba med, än de som färgar mindre.

Om man ska försöka säga något generellt (eller så ska jag kanske för säkerhets skull säga att det är MIN uppfattning...), så är det nog främst att bra monitorer ska ha hög upplösning i ljudet så att frekvenser som ligger nära varandra inte blöder ihop alternativt maskerar varandra, utan alla detaljer i ljudet framträder tydligt. Att de fungerar lika bra till hårdrock och techno som till visor och symfonier, är lika självklart, tycker jag. Är en monitor "bra" så fungerar den som arbetsredskap för att mixa alla sorters musik.

Det som det otränade örat uppfattar som "bra" är ofta, som Umemagnus är inne på, något som är försett med en viss grad av "hängmatte-eq". De ska alltså inte låta "bra", utan naturtroget - men de som är vana vid bättre lyssning kan också säga att monitorerna låter "bra" - men med rätt underliggande betydelse av ordet "bra"... 😉

Glasklart? 😆

Postat
Nu har jag läst igenom alla förslag på trådar som gilbert har gett mig, tack för dem. De flesta trådarna urartade och det tjafsades mycket, men med dessa trådar i bakfickan så kan jag iallafall sudda ut frågan hur en bra studiomonitor ska vara, för detta gör endast att det blir tjafs. Men, jag har fortfarande kvar en del frågor som jag ställde, och är tacksam om någon kan komma med förslag.

Det kan man egentligen aldrig "veta". Lyssning är alltid mer eller mindre subjektivt, och även

om man rent teoretiskt konstruerade en högtalare som var helt neutral och ofärgad skulle

två människor ändå inte uppfatta ljudet exakt likadant. Fysik och neurologi i en besvärlig

blandning.

Därför är det svårt att träna, eftersom man aldrig sitter med en referens som är 100% neutral

att jämföra med. Det finns helt enkelt inte. Ett bra tips är att lyssna på samma material

i olika högtalare, lurar etc. Ta några plattor, lyssna på dem i lurar, på din hifi-anläggning,

i bilen, hos några polare och i dina monitorer. Då hör du hur alla ljudsystem låter olika,

och vad det är som hörs och kommer fram i just dina monitorer. (Och vad som inte kommer

fram lika bra).

Det är nog så jag lärt mig min utrustning.

Postat
Först och främst, så är det en seglivad myt att monitorer inte färgar.

ALLA högtalare färgar ljudet i större eller mindre utsträckning.

+1

Det viktigaste är dock att dina högtalare måste vara i ett akustiskt bra rum.. Rummets akustik är ,vill jag påstå, viktigare än hur bra högtalare du har..

+1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.