Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderar lite på vilket program som är bäst att avända för någon som inte fixat med musik på datorns så länge. Just nu använder jag Cubase VST, men har hört att Reason ska vara vassare.

Det viktigaste just nu är att det ska vara lätt att förstå och ha en massa bra effekter, speciellt för gitarr.

Annons
Postat

Glöm Reason. Ingen av Reasons effekter går att använda tillsammans med ljud som du själv har spelat in ( iallafall inte i Realtid, eller speciellt lätthanterligt ).

Postat

GarageBand :rolleyes:

nyc212 (oregistrerad)
Postat

Cubase SX 2, Nuendo + Guitar Rig.

u gonna love it! :rolleyes:

Postat (redigerat)

Ge oss en prisklass. Om du inte är miljonär så kommer ju ovannämnda konfugirationer resultera i att du käkar nudlar i ett halvår.

Redigerat av Pluffo
Postat (redigerat)

Fast inte GarageBand. 795 kr inkl.

8 spårs samtida inspelning, noter eller pianorulle editiering. bra stärkarsimulatorer, bra effekter, bra mjukvaruinstrument, apple loops, midi import, etc etc kommer gratis med en ny Mac t.ex Mac mini 5000 kr inkl.

jag vet jag tjatar. :rolleyes: men ni vet inte vad ni missar!

Redigerat av chrisB
Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Jag funderar lite på vilket program som är bäst att avända för någon som inte fixat med musik på datorns så länge. Just nu använder jag Cubase VST, men har hört att Reason ska vara vassare.

Det viktigaste just nu är att det ska vara lätt att förstå och ha en massa bra effekter, speciellt för gitarr.

Nåt schysst rättstavningsprogram att rekommendera?

Postat

Ska du "bara" komponera musik behöver du inte bry dig om effekter. Jag har själv fått mest gjort i komponeringsväg med hjälp av Cakewalk pro audio 9. Vilken sequencer som helst borde funka, det handlar om vilken man trivs bäst med; oftast den man först provat.

Postat

elakt...

Postat

ska man bara komponera och vill ha det på noter så bör man se efter hur programmet kan skriva ut. Jag använder Sonar men är missnöjd med hur programmet skriver ut noterna. För smått och luftigt 😄

Postat

Jo tack! Jagg stavvar jo jetebra!!

Tack för alla idéer från er som är intresserade att diskutera annat än rättstavning. Det finns säkert andra forum för det.

Ska strax ut och shoppa!

Postat

Jo tack! Jagg stavvar jo jetebra!!

Tack för alla idéer från er som är intresserade att diskutera annat än rättstavning. Det finns säkert andra forum för det.

Ska strax ut och shoppa!

Bry dej inte om sådana inlägg...låt dem bara passera... annars blir man bara förbannad och sånt tar bort kreativiteten och det är ju inte det som är meningen med detta forum eller hur? 🙂

Så här kommer mina tips:

Omge dig med personer som insiperar dej, det är viktigare än hundra kompressorer!!

Det här låter säkert jävligt "Musikhögskolan" men lär dig lite noter så att du kan använda alla möjligheter som nästan alla musikprogram idag har med midi.

t.ex. Transpose one 3rd up/Down and preserve original notes och testa dej fram med slumpen som vår käre guru "Chris B" brukar förespråka.

Ett utmärkt sätt att komma vidare när du kört fast efter andra refrängen.

Postat
Omge dig med personer som insiperar dej, det är viktigare än hundra kompressorer!!

Det här låter säkert jävligt "Musikhögskolan" men lär dig lite noter så att du kan använda alla möjligheter som nästan alla musikprogram idag har med midi.

Definitivt dagens två bästa tips!!!

/Jan Olof

Guild (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Så här brukar jag göra en låt.

Steg 1. Öppna inte ens datorn! Spela gärna in på en gammalt kassett eller någon liten porta. Jag använder ps-02 porta. I detta skedet är allt man gör bra, ingen censur. Spela in alla ideer. Jag brukar inte ha någon färdig text alls, men sätter mig ändå ner och spelar in med min gitarr med sång. (Det kan bli riktigt kul eller hemskt)

Steg 2. Detta steg bör göras några dagar senare när man har lite distans. Nu lyssnar man kritiskt till vad man har gjort. Det mesta går i papperskorgen men oftast finns där någon liten pärla att polera.

Steg 3. Nu kanske man får göra en brygga eller pula på lite variation i versen osv.

Steg 4. Skriver text till låten.

Steg 5. Funderar på hur jag vill arrangera låten. Kanske vill jag ha kvar någon gitarrslinga från demon, kanske inte.

Steg 6. Nu startar jag datorn! Och försöker förverkliga vad jag har i huvudet.

Till ämnet i rubriken kör både cubase och reason, använd rewire och till gitarren guitar rigg.

Redigerat av Guild
Postat
ska man bara komponera och vill ha det på noter så bör man se efter hur programmet kan skriva ut. Jag använder Sonar men är missnöjd med hur programmet skriver ut noterna. För smått och luftigt 😉

Prova NWC

Håkan

Postat
Fast inte GarageBand. 795 kr inkl.

8 spårs samtida inspelning, noter eller pianorulle editiering. bra stärkarsimulatorer, bra effekter, bra mjukvaruinstrument, apple loops, midi import, etc etc kommer gratis med en ny Mac t.ex Mac mini 5000 kr inkl.

jag vet jag tjatar. 😳 men ni vet inte vad ni missar!

Kan jag få ett litet äpple och garageband för 5000?

Sejtan... har velat testa garageband länge.. är det bra när man vill komponera och testa idéer snabbt? (helt nollställd på garageband)...

Isåfall skickar jag iväg en beställning på en gång!

Postat (redigerat)
ska man bara komponera och vill ha det på noter så bör man se efter hur programmet kan skriva ut. Jag använder Sonar men är missnöjd med hur programmet skriver ut noterna. För smått och luftigt 🙂

Vet int eom det blivit annorlunda i Sonar (har inte använt notutskrift på lääänge), men i Cakewalk Pro Audio 8 så fanns det flera olika inställningar på hur noterna skulle skrivas ut. Har för mig att nåt av alternativen blev riktigt hyfsat...

PS. Kan väl passa på att tipsa om Cakewalk Guitartracks Pro också, som inte kostar så mycket och ska va anpassat för musikskapande gittarister.

Redigerat av android
Postat

jo, jag har testat alla möjliga alternativ. Mitt problem är att Sonar antingen skriver ut i bra storlek men har två rader på samma papper, eller skriver ut med fler rader men med jättesmå noter. Jag vill inte ha en massa luft emellan utan kompakta notsystem som i t.ex Vispopböckerna (smäcker referens va?).

Postat
Kan jag få ett litet äpple och garageband för 5000?

Sejtan... har velat testa garageband länge.. är det bra när man vill komponera och testa idéer snabbt? (helt nollställd på garageband)...

Isåfall skickar jag iväg en beställning på en gång!

Mini Mac 4675 inkl moms

minne 256 extra typ 400

skärm och tangentbord kommer inte med men en gammal vga skärm fungerar.

Garageband 2 kommer med gratis.

Postat

Steg 1. Öppna inte ens datorn! Spela gärna in på en gammalt kassett eller någon liten porta. Jag använder ps-02 porta. I detta skedet är allt man gör bra, ingen censur. Spela in alla ideer. Jag brukar inte ha någon färdig text alls, men sätter mig ändå ner och spelar in med min gitarr med sång. (Det kan bli riktigt kul eller hemskt)

Steg 2. Detta steg bör göras några dagar senare när man har lite distans. Nu lyssnar man kritiskt till vad man har gjort. Det mesta går i papperskorgen men oftast finns där någon liten pärla att polera.

Steg 3. Nu kanske man får göra en brygga eller pula på lite variation i versen osv.

Steg 4. Skriver text till låten.

Steg 5. Funderar på hur jag vill arrangera låten. Kanske vill jag ha kvar någon gitarrslinga från demon, kanske inte.

Steg 6. Nu startar jag datorn! Och försöker förverkliga vad jag har i huvudet.

Till ämnet i rubriken kör både cubase och reason, använd rewire och till gitarren guitar rigg.

Detta var nog det bästa tipset på länge. Så fort man slåt på datorn börjar man ju bara att sitta och leka med alla effekter och instrument. Blir liksom ingen ordning på det.

Postat

Ska du "bara komponera" så finns vissa rena notationsprogram (Jag tror i och för sig inte att det är det du är ute efter egentligen men...) Jag använder mig av PRINT MUSIC http://www.finalemusic.com/store/products.asp ($69.95) och ett annat (som inte är ett rent notationsprogram) GUITAR PRO http://www.guitar-pro.com/ . Det sistnämnda fungerat utmärkt att repa in låtar tillsammans med.

(På http://www.mysongbook.com/ finns mängder av låtar att ladda ner till GuitarPro.)

Postat

Steg 1. Öppna inte ens datorn!

Ett bra första steg.

Har du svårt att få till formen på låten, läs "Arrboken". Den har hjälpt mig mycket att få till mina riff. Väl värd sitt pris

Arrboken : Arrangering I Pop & Rockstil : Innehåller Cd/Midfilter

Av Hjortek, Hans, Johansson, K. G.

Häftad. WARNER CHAPPELL SCANDINAVIA AB, Sverige, 200003.

ISBN: 918894235X

Finns på Netbokhandeln (Sverige)

Totalpris: 139.00 SEK (120 + 19)

Leveranstid: 2 - 4 vardagar

Postat

Steg 1. Öppna inte ens datorn! Spela gärna in på en gammalt kassett eller någon liten porta. Jag använde.................QUOTE]

Så här brukar jag göra en låt.......

Steg 1. Skaffa en idé om vad den skall handla om (textmässigt)

Steg 2. Lyssna på mycket musik

Steg 3. Ta tag i det som känns bra och tänj lite på gränserna...

Klart.....

//O R R I S

Postat
PS. Kan väl passa på att tipsa om Cakewalk Guitartracks Pro också, som inte kostar så mycket och ska va anpassat för musikskapande gittarister.

Har lånat Cakewalk Guitartracks Pro av en kompis. Skitbra! Tack för tipset

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.