Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Drar ni ur alla sladdar om ni reser bort ett par dagar?

Alltså till gitarrförstärkaren, orgelförstärkaren, trummaskinen, klockradion, diskmaskinen, luftfuktaren, dvd-n, tvn och allt annat.

Är det nödvändigt?

Vad kan hända?

😑

Annons
Postat

Efter jag skaffat överspänningsskydd till varenda jävla uttag i studion sover jag tryggt. Även utomlands.

020704-blixt.jpg

Postat (redigerat)

Det KAN hända nåt alltså, trots att inte själva prylarna är påsatta?

Går gränsen vid påsatt och igånggående pryl eller i stand by-läge?

Redigerat av debatt
Postat

Om blixten letar sig in i elnätet kan det handla om tusentals volt som lätt steker känslig utrustning. Jag hade en fin skrivare som miste livet på det sättet. Jag jobbar även deltid på Clas Ohlson och varje sommar kommer hur många kunder som helst in med sina trasiga digitalboxar... På Clas Ohlson, och liknande firmor, finns överspänningsskydd att köpa för en ringa peng samt även "strömutjämnare" som tar hand om spikar i elnätet så man för en jämnare ström av ström så att säga. man kan se det som en slags kompressor för el. Väl värt sina pengar. Sen KAN det hända att blixten letar sig in i utrustning ändå om den slår ner alldeles i närheten då det frigörs sådana otroliga mängder energi och det enda sättet att värja sig mot det är att dra ur sladdarna. Men vem orkar göra det varje gång meteorologen förutspår åska? Köp några överspänningsskydd så har du i alla fall ett första skydd om olyckan skulle hända, och i bästa fall är det bara att byta säkring i överspänningsskyddet när åskan dragit förbi, istället för att behöva köpa nytt ljudkort. Sen finns det inga garantier för att kondomen inte spricker, om man ska ta till en bisarr liknelse...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.