Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Är inte helt insatt så jag skriver ett påstående, som ni gärna för korrigera om det är fel, och följer upp med en fråa.

Som jag förstått det så finns det någon form av (in)officiell standard för "trum" MIDI. Det vill säga att bastrummor mappar till vissa keyboardtangenter (exvis C1) och att pukor ska ligga på andra (förhoppnignsvis blev detta begripligt), men att inte alla trumpliggar nödvänsigtvis stöder detta.

Anledningen till att ajg frågar är att jag tittade på Toontracks MIDI paket och undrade lite om de var kompatibla med Propellerheads Reason Drums. Är det någon som vet om EZD MIDI filer fungerar smärtfritt i Reason/Record eller kommer det att krävas en massa MIDI handjagande?

mvh

Oskar

Annons
Postat

Antingen var en så korkad fråga att ingen orkar svara eller så vet ingen, vilket känns otroligt.

Är det någon som har erfarenhet af att importera någon form av MIDI för trummor för att användas i Reason Drums? Har det varit stökigt eller funkat relativt smärtfritt?

Postat

Jag har nu provat att importera både AD's och EZ's midifiler i reason. Som väntat funkar inte AD så bra eftersom de har en annan mapping. Märks när man kör dem på e-trummor också (fast då tar det bara fem minuter att mappa om manuellt). EZ funkar ngt bättre, men tydligen inte alla ggr.

Mappnig varierar lite, vilket märks när man smäller in midifiler från funkmasters tex. Nu är jag inte frekvent reasonanvändare, så ngn annan får gärna fylla i. Följdfrågan blir ju sedermera varför du vill ha in de filerna i Reson? Jag personligen tycker att samtliga trumljud i reason suger.

Möjligen kan bob brockmanns producer-preset funka.

• 2 veckor senare...
Postat
Jag har nu provat att importera både AD's och EZ's midifiler i reason. Som väntat funkar inte AD så bra eftersom de har en annan mapping. Märks när man kör dem på e-trummor också (fast då tar det bara fem minuter att mappa om manuellt). EZ funkar ngt bättre, men tydligen inte alla ggr.

Mappnig varierar lite, vilket märks när man smäller in midifiler från funkmasters tex. Nu är jag inte frekvent reasonanvändare, så ngn annan får gärna fylla i. Följdfrågan blir ju sedermera varför du vill ha in de filerna i Reson? Jag personligen tycker att samtliga trumljud i reason suger.

Möjligen kan bob brockmanns producer-preset funka.

Tack för svar!

Anledningen var väl att jag vet att Toontracks MIDI songpack fungerar för EZD och jag var lite nyfiken om jag som mest kör Record kunde köpa det paketet, som är en packe MIDI filer och direkt använda dem i Record, som inte stöder EZD eftersom det är en AU/VST plugin, och sedan använda det out-of-the-box. Jag gillar verkligen Reason Drums, men saknar lite mer färdiga MIDI-paket att klippa och klistra från. Av någon anledning blir det bättre än att köra pekfingervalsen på mitt klaviatur (ja, jag vet, ett alternativ är att lära mig spela trummor själv)

Men, tack ändå! Fler erfarenheter är såklart intressant.

Oskar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.