MusicGene Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 Jag går i tankarna om att köpa ett digitalpiano (stagepiano) och tycker jag har hittat ett grymt bra för sitt pris - Yamaha P90 kostar 9.995 på Andreasson musik. Klaviatur 88 tangenter, Graded Hammer-teknik, 4 Touch Sensitivity-inställningar Ljudgenerering AWM Dynamic Stereo Sampling (DSS) Polyfoni 64 toner Antal ljud 24 Effekter Room, Stage, Hall 1, Hall 2, Chorus, Phaser, Tremolo, Delay Reglar Master volume, Brilliance Klaviaturlägen Single, Dual, Split Pedal Sustain Sequencer 2 spår Demosånger En för varje ljud, 9 med pianoljud, 50 Preset-sånger Anslutningar PHONES x 2, OUTPUT L och R (6.25mm telejack), OUTPUT L/L+R och R (RCA), DC IN, MIDI IN/OUT, TO HOST, SUSTAIN Strömförsörjning Nätadapter typ PA-3C (eller liknande av Yamaha rekommenderad typ) Dimensioner 1347(B) x 285(D) x 128(H) mm Vikt 16.9 kg Medföljande tillbehör Notställ, Sustain-pedal, nätadapter Ljuden i pianot låter riktigt bra, även om dom säkert inte är i samma klass som de dyra piano-vst:arna. Hur funkar ett digitalpiano internt? Används mer information internt än som skickas som midi till datorn (eg. nån avancerad hammarkänslig pryl som gör det interna ljudet mer verklighetstroget)? Nån som har koll på detta? Jag kan inte hitta nått om det på nätet.
Pluffo Postat 14 januari 2005 Postat 14 januari 2005 Jag kan nog säga, utan att egentligen veta, att det i stort sett bara skickar information om hårdhet, längd och klang till en ljudmodul som proceserar ljudet. Disskutera gärna vidare denna fråga i Das Pheto Digitalpianotråd som jag försöker dra igång 😛
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.