Jump to content
Annons

E-MU ESi-32 - HJÄLP MED SAMPLING!


mackan232

Recommended Posts

Hejsan

Har som sagt en EM-U ESi-32 Sampler. Har nu fixat till en SCSI HD på 500MB.

Nu har jag ett problem med att lägga ut samplingarna på klaviaturen.

Har fattat att man måste göra PRIMARY och SECONDARY samplingar för att man ska kunna "assigna" samplingarna till diverse tangenter på klaviaturen.

Det jag inte förstår är hur detta ska gå till.

Jag har läst i min engelska manual men jag fattar inte hur fan dom menar.

Enligt vad jag har förstått så ska jag gå in i PRESET DEFINITION --> Edit Assignment.

Men jag kan bara lägga till Sampling nr1 på tangent C1 --> A#1

Där står under "No Secondary Sample".

Jag har ju 2 andra samplingar som lär vara inställda på primary om detta nu stämmer.

Så vad jag vill veta är alltså hur man ställer in en sampling så att den är "Secondary"

Tack som fan till den som kan detta! Helt jobbigt att fastna såhär!

MVH // Markus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons
Postat (redigerat)

Priamary och Secondary är layers. ESI-32'an har endast stöd för 2 layers.

Du behöver enbart lägga ut en av dem, ej bägge!

För trummor vill man ju oftast bara trigga en sampling per tangent.

Det var ett par år sedan jag bootade upp min ESI-32'a, men den var jävligt smidigt att jobba med.

Om du har ett midi-klaviatur inkopplad till den så var det bara att trycka på från/till på klaviaturet, d.v.s. hur lågt på klaviaturet där samplingen skall triggas, samt hur högt på klaviaturet som samplingen skall triggas. Samt även att man anger vilken not som är original ton.

Vid place sample, tryck t.ex. C1 på klaviaturet, sen enter

Tryck C5, tryck enter

tryck C3, tryck enter

Då skall samplingen läggas ut över hela den rangen, C1-C5, med C3 som basnot... d.v.s är det en trumtakt så är det på C3 som den går i normal hastighet.

För att klippa i samplingen så är ett tips att använda pitchbenden. Då spelas samplingen upp med olika hastigheter beroende hur du har pitchbenden, både framåt och bakåt.

Förstår inte varför ESI-32'an fick så dåligt rykte när den är (iaf. var) en riktigt kompetent sampler till en bra peng.

Dessutom låter den kristall klart! Kanske var det som var problemet, att den inte var dirty enough.

/Mikael

Redigerat av DiMoose
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...