Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

På mitt piano har jag problemet att hammaren på lilla g sitter lite för mycket till vänster, så den slår också i en av strängarna på fisset bredvid. Om man spelar utan sustain är det inget problem eftersom fisset då ändå är dämpat, men med pedalen nedtryckt låter det riktigt illa.

Ett sätt att råda bukt på problemet vore ju naturligtvis att betala en tekniker för att fixa det, men jag är snål och inte supernoga med att pianot är i tekniskt perfekt skick, så jag tänkte fixa det själv. Det genom att sätta en dämpning på fissets högra sträng, så att den aldrig låter. Hur gör jag det på bästa sätt? Det är viktigt att det bara är just den strängen som dämpas, absolut inte den vänstra fiss-strängen.

För er som inte orkar läsa lyder frågan alltså: Hur gör jag för att permanent dämpa en enskild pianosträng?

Annons
Postat
På mitt piano har jag problemet att hammaren på lilla g sitter lite för mycket till vänster, [/b]

man råder väl inte bukt?

kan du inte justera så den inte slår där den inte ska istället för att försöka dämpa?

Postat (redigerat)
man råder väl inte bukt?

Få bukt då.

kan du inte justera så den inte slår där den inte ska istället för att försöka dämpa?

Jo, kanske, men hur gör man det då? Jag är rädd att jag pajar nånting.

EDIT: Typ häften av alla hammare sitter lite fel, men den här är värst. Jag kommer troligen anlita en tekniker när det blir dags att spela in pianot, men tills vidare tänkte jag köra en snållösning.

Redigerat av Dingbats
Postat
Jo, kanske, men hur gör man det då? Jag är rädd att jag pajar nånting.

uja... bra fråga

har haft huvet för lite ner i pianon för att ha koll på hur det är konstruerat exakt

är det trä så kan man ju lätt råka knäcka, är det metall nånstans så kan man ju försiktigt böja lite... du har ingen bild?

nåt måste ju orsakat att det blivit snett från början

Postat
För er som inte orkar läsa lyder frågan alltså: Hur gör jag för att permanent dämpa en enskild pianosträng?

du kan ta bort den helt

Postat

Kanske ute och cyklar, var länge sen jag hade ett riktigt piano, men är det inte så att den vänstra pedalen gör så att hammarna flyttas lite åt en sida? I så fall så kanske det kan ha något med problemet att göra. Att det går trögt att få tillbaka eller något, men i och för sig inte bara på en sträng, men du sa ju att alla var lite snea.

Postat (redigerat)
EDIT: Typ häften av alla hammare sitter lite fel, men den här är värst. Jag kommer troligen anlita en tekniker när det blir dags att spela in pianot, men tills vidare tänkte jag köra en snållösning.

Det är inte så, att mekanismen till una corda-pedalen (vänsterpedalen) har hakat upp sig på något sätt, så att det är därför det är många som ligger lite fel...? Den pedalen flyttar ju hammarna i sidled. Una corda-pedal brukar bara finnas i flygel, medan upright-pianon istället har en soft-pedal som bara flyttar hammarna närmare strängarna, men man vet ju aldrig...

EDIT: mrpimmy hann före med samma tanke om una corda-pedalen...

Redigerat av Claes
Postat
Men jag visste inte namnet på pedalen, så nu har jag lärt mig något idag också 😆 Tack

Jag har skrivit om det här också, så kan du lära dig ytterligare lite mer (t ex varför det heter una corda): http://wiki.kontrollrummet.com/Una_corda 😛

Postat
Kanske ute och cyklar, var länge sen jag hade ett riktigt piano, men är det inte så att den vänstra pedalen gör så att hammarna flyttas lite åt en sida? I så fall så kanske det kan ha något med problemet att göra. Att det går trögt att få tillbaka eller något, men i och för sig inte bara på en sträng, men du sa ju att alla var lite snea.

Nej, det har inte med det att göra. Jag har ingen una corda-pedal, bara sustain- och softpedal.

Här är en halvbra bild på hur det ser ut:

pianohammare.jpg

Som ni ser så tar den vid tre strängar, varav en är till fel ton.

Hägglund (oregistrerad)
Postat
Det är inte så, att mekanismen till una corda-pedalen (vänsterpedalen) har hakat upp sig på något sätt, så att det är därför det är många som ligger lite fel...? Den pedalen flyttar ju hammarna i sidled. Una corda-pedal brukar bara finnas i flygel, medan upright-pianon istället har en soft-pedal som bara flyttar hammarna närmare strängarna, men man vet ju aldrig...

EDIT: mrpimmy hann före med samma tanke om una corda-pedalen...

Nej det är bara på flyglar som pedalen flyttar mekaniken i sidled. På ett piano flyttas hela mekaniken närmare strängarna med den pedalen.

Postat
Som ni ser så tar den vid tre strängar, varav en är till fel ton.

ja den ser ju lite snevinklad ut (eller?)

hur sitter själva klubban fäst? (och i vad)

skulle det gå att försiktigt böja i den så den blir rakare bara?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.