Emil16473 Postat 28 april 2010 Postat 28 april 2010 Hej Sitter med en Mesa Boogie Dual rectifier (3 kanaliga versionen med Assignable Parallel FX Loop) Har en bunt med pedaler + volympedal. Nu är frågan var jag ska stoppa volympedalen. Jag vill ha det så att volympedalen endast ska sänka o höjja ljudnivån på hela paketet. Jag läste en annan tråd här på forumet o då sa en snubbe såhär: "Men om det är just volymen du vill reglera så sätt den så sent du kan. Använder du stärkarns dist så sätt den absolut i effektloopen" Japp, så exakt har jag kopplat, alltså såhär Gitarr -> wah -> Dist -> boost -> input Send -> chorus -> delay -> reverb -> volympedal -> return Nu är grejen den att volympedalen faktiskt gör som jag vill MEN den sänker och höjjer också alla effekter i loopen. Jag vill ha det så att effekterna ska kunna slås på när som helst och att volympedalen bara sänker och höjjer nivån, INTE "modulationseffekterna". Varför blir det fel?
jesus Postat 28 april 2010 Postat 28 april 2010 Vad händer om du kopplar in volympedalen i inputen och inte i FX-loopen?
Emil16473 Postat 28 april 2010 Trådstartare Postat 28 april 2010 Vad händer om du kopplar in volympedalen i inputen och inte i FX-loopen? Då blir volympedalen mera som en "gain-pedal". Eller man kan säga såhär: styra mängden distortion. (vilket jag inte vill att min volympedal ska göra)
Limpan Postat 28 april 2010 Postat 28 april 2010 (redigerat) Jag reagerade direkt när jag läste ordet parallell. Är fx-loopen parallellt med ingången då kommer du aldrig kunna styra volymen på allt utan endast det som sitter i loopen. Kan du koppla om så att fx loopen ligger i serie efter ingångsteget så blir det rätt! /L Redigerat 28 april 2010 av Limpan
Emil16473 Postat 29 april 2010 Trådstartare Postat 29 april 2010 Jag reagerade direkt när jag läste ordet parallell. Är fx-loopen parallellt med ingången då kommer du aldrig kunna styra volymen på allt utan endast det som sitter i loopen. Kan du koppla om så att fx loopen ligger i serie efter ingångsteget så blir det rätt! /L Okej, någon som vet hur man ska koppla så att fx loopen ligger i serie efter ingångsteget?
Limpan Postat 29 april 2010 Postat 29 april 2010 Okej, någon som vet hur man ska koppla så att fx loopen ligger i serie efter ingångsteget? Då den heter "assignable parallel FX loop" antar jag att du kan göra någon inställning i förstärkaren... Finns det t.ex en "mix" eller "blend" ratt så testa att dra på fullt på den, då kanske all signal går genom effektloopen, vilket gör att volympedalen då ska kunna reglera hela paketet. Jag kan inte den förstärkaren, någon som har koll får gärna svara. hejhej
Emil Postat 29 april 2010 Postat 29 april 2010 Jag hänger inte helt med på vad du egentligen vill, men om du till exempel vill att delay och reverb ska klinga ut efter att du dragit ner volymen på volympedalen så måste volympedalen ligga före de effekterna i effektloopen, så sätt volympedalen först där.
Limpan Postat 29 april 2010 Postat 29 april 2010 (redigerat) Jag hänger inte helt med på vad du egentligen vill, men om du till exempel vill att delay och reverb ska klinga ut efter att du dragit ner volymen på volympedalen så måste volympedalen ligga före de effekterna i effektloopen, så sätt volympedalen först där. Jo, så kan man ju koppla, och det är att föredra tycker jag, men problemet kvarstår: Hans effektloop är kopplat parallellt med ingången, och han borde kunna styra hur mycket av signalen som ska passera effektloopen då, annars är det en ganska puckad effektloop 😆 EDIT: Kolla manualen till din förstärkare så kanske det klarnar 🙂 Redigerat 29 april 2010 av Limpan
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.