Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Man ska, även som privatperson utan eget företag, kunna göra avdrag på saker man använder inom tjänsten som musiker.

I vilken bilaga gör man det? Jag gjorde det förra året vill jag minnas men det blev ingen skillnad och jag gick kanske fel tillväga.

I stort sett alla inköp jag gör (utom mat och kläder) går i musikens eller musikproduktionens tecken och jag har såklart sparat alla kvitton.

Men vad gör man sen? Vissa säger att det är bara att skicka med en lista på en lapp med det avdrag man vill göra.

Det låter något naivt i mina öron.

Måste man inte specificera sig och bifoga kvitton?

Försökt ringa skattmasen men där är ju ständigt upptaget.

Tycker att detta är relevant för den här typen av forum, och inte minst borde vara det för Studios tidning...

mvh Leo

ps då det brinner lite i knutarna är det framför allt intressant om detta avdrag går att göra när man deklarerar via internet.

jag hittar bara avdrag för resor till och från jobbet där. ska/kan man först godkänna deklarationen (via sms eller internet)

och sedan komplettera med sina musikavdrag? Allt är höljt i dunkel...

Redigerat av LejonLeo
Annons
Postat (redigerat)

ja om du får din inkomst som musiker kan du göra avdrag på det som krävs för ditt jobb

om du frilansar kan du även dra av % av din telefonräkning och mycket annat

man skickar bara in en bilaga med vilka avdragen gäller och sparar alla kvitton

för senare kan skatteverket vilja se kvittona men då säger de till

man kan försöka dra av så mycket som möjligt och antingen godkänns det eller inte

edit: om du ändrar i deklarationen krävs e-legitimation för att skicka in via internet

annars måste du skicka in den med post

du får inte godkänna den först per sms

under avdrag 2 så finns övriga utgifter

och tänk på att skatteverket måste förstå varför du behöver sakerna i tjänsten

så under övriga uppgifter eller separat bilaga kan du förklara hur du arbetar och varför du behöver sakerna

Redigerat av spass
Postat

tex en dator är vansinnigt svårt att få igenom, då det blir svårt för dig att bevisa att den enbart används till musik. Men övriga prylar som har med din inkomst som musiker att göra, får du dra av. Instrument är ett litet gränsfall, vissa säger att man får dra av dom på en 5års period, å andra säger (givetvis beroende på vad för instrument man köpt) att man får inte dra av det pga att det snarare ÖKAR i värde... Dvs. väldigt suddiga liner och godtyckliga bedömmanden enligt min mening...

Men, sånt du tex kan dra av är (om du nu är privatperson utan F-skatt och har musik som din huvudsakliga inkomst);

ca 50 % av tele/mobil (dock ej abbonemnagskostnaden, enbart dom "ringda" pengarna) om du nu gör den bedömningen att du ringer så mycket. Bli dock inte förvånad om dom vid granskning begär att få se vilka nummer och hur lång tid du pratat (brukara finnas specat på räkningen).

Resor till och från rep och spelningar (som arrangör inte redan betalat reseersättning för).

Strängar och andra tillbehör...

Scenkläder (dock måste dom vara så speciella att dom inte kan tänkas användas vid privat bruk)

Representation, du kan alltså dra av (tror det var) 95 kr/måltid om du bjudit arrangör eller annat folk som det ska "kissas ass" på. Dock ej avdrag för alkohol...

Avdrag för en inspirationsresa/ år. Om du tex vill åka till Toscana och finna den inre kompositören i dig själv, eller nåt...

Ja, det var lite av dom avdrag man kan göra...

Dock viktigt att spara alla kvitton, göra ett tex excel-ark och skriv upp exakt vad du gjort för avdrag.

drloop (oregistrerad)
Postat

Man kan som privatperson fylla i en del angående verksamhet som ej får ge mer inkomst än 30000 per har jag för mig.

Där går det bra att dra av sina utgifter mot musikinkomsterna man haft under året.

Postat (redigerat)

Ok. Tack för svar. Men det ska tilläggas att musiken inte är min huvudsakliga inkomst. Jag tror jag representerar majoriteten på detta forum när jag säger att jag har ett "vanligt jobb" där jag får min huvudsakliga inkomst ifrån och utöver det har musiken som en bit över hobbynivå, men inte huvudsakliga inkomstkälla.

Så jag kompletterar alltså bara deklarationen med en sammanslagen summa av alla musikaliska utgifter jag haft under året? (allt som jag har kvitton på vill säga och som inte överstiger inkomsterna)

Låter ju helt sjukt. Men det är väl bara att testa...

Redigerat av LejonLeo
Postat
Ok. Tack för svar. Men det ska tilläggas att musiken inte är min huvudsakliga inkomst. Jag tror jag representerar majoriteten på detta forum när jag säger att jag har ett "vanligt jobb" där jag får min huvudsakliga inkomst ifrån och utöver det har musiken som en bit över hobbynivå, men inte huvudsakliga inkomstkälla.

Så jag kompletterar alltså bara deklarationen med en sammanslagen summa av alla musikaliska utgifter jag haft under året? (allt som jag har kvitton på vill säga och som inte överstiger inkomsterna)

Låter ju helt sjukt. Men det är väl bara att testa...

på deklarationen skriver du slutsumman men du måste nog bifoga en lista med alla enskilda utgifter

du kan ju endast få avdrag för den del som överstiger 5000kr så du kanske kan överstiga inkomsterna med 5000, ingen aning för att nolltaxera

om du haft mer utgifter än inkomster kan du även dra av under flera år; du köper en sak för 20000 men drar endast av 10000 detta år och lika mycket nästa

eller tex 20%under 5år men på din bilaga måste du tydligt visa hur mycket du dragit av av en sak och under hur många år

det finns många möjligheter...

om man är med i symf får man deras deklarationsbilaga och info annars är det faktiskt svårt att förstå hur det fungerar och vad man kan dra av

Postat
om man är med i symf får man deras deklarationsbilaga och info annars är det faktiskt svårt att förstå hur det fungerar och vad man kan dra av

symf?

Postat

Jaa, fast återigen... Jag är ju inte yrkesmusiker. Jag är inte musiker till yrket. Bara på deltid. Ibland på halvtid. Ibland inte alls. Det går upp och ner. Jag tror det är så de flesta har det som sysslar med musik. Få förunnat att kunna leva på den. Så hur deklarerar sådana som jag? (Och många med mig) Det är min fråga på det här forumet.

Har suttit och räknat lite på förra årets utgifter och är än så länge uppe i 25777:- Den största delen av kakan står hyran av min lokal/studio för (1500:-*12=18000:-)

Sen är det nån monitor där, nån hårdisk där, några pluggar där, ett UAD kort osv...

Jag kan fortfarande inte riktigt tro på att jag bara fyller i den summan jag till slut kommer fram till i "övriga utgifter" (Under 2- avdrag-tjänst), skickar in och sen är det klart.

Ska man inte redovisa för sina inkomster som musiker? Det hela verkar ju helt vansinnigt... Jag skulle ju kunna fylla i (nästan) vilken summa som helst.

Men ja ja... säger ni det så...

pme (oregistrerad)
Postat

Det påstås att folk har lyckats föra avdrag för synkoper...

Postat
Jaa, fast återigen... Jag är ju inte yrkesmusiker. Jag är inte musiker till yrket. Bara på deltid. Ibland på halvtid. Ibland inte alls. Det går upp och ner. Jag tror det är så de flesta har det som sysslar med musik. Få förunnat att kunna leva på den. Så hur deklarerar sådana som jag? (Och många med mig) Det är min fråga på det här forumet.

Jag kan fortfarande inte riktigt tro på att jag bara fyller i den summan jag till slut kommer fram till i "övriga utgifter" (Under 2- avdrag-tjänst), skickar in och sen är det klart.

Ska man inte redovisa för sina inkomster som musiker? Det hela verkar ju helt vansinnigt... Jag skulle ju kunna fylla i (nästan) vilken summa som helst.

på specificationerna på deklarationen står ju allt du tjänat och på den del som är musikrelaterat kan du göra avdrag

är det otydligt får du förklara vilka jobb som är musikrelaterat

ofta vill de ha in kvittona senare och ofta vill de veta mer vad det är och varför du behöver det så det är alltid bäst att förklara redan från början vad sakerna är och används till och alltså även hur du arbetar

tänk på att de som läser det inte är musiker

Det påstås att folk har lyckats föra avdrag för synkoper...

man kan försöka att dra av allt och ofta så kontrolleras det ju överhuvudtaget

frågan är ju hur man har kvitto på synkoper:)

Postat
Ska man inte redovisa för sina inkomster som musiker? Det hela verkar ju helt vansinnigt...

Jo, självklart. Det är ju inkomsterna på musiken som du ska kvitta mot utgifterna.

Har du inga inkomster på musiken lär du inte få några avdrag för utgifter heller.

//:revisor debatt

Postat (redigerat)

Har du inkomster av musik och inte har F-skatt så ska man redovisa det som inkomst av tjänst och själv betala in skatt till skatteverket, om jag inte har fel.

Och eventuella avdrag du gör sedan så berör den väl enbart inkomsten som du fått utav din musikliv, eller.??

Jag menar annars kan man ju i praktiken göra 1 gig för 500:- sedan köpa utrustning för 140 000:- och dra av det från sin lön som truckförare.

Kan inte riktigt skattereglerna för A-skatt.

Redigerat av Hansar
Postat

Eh så om jag fattar rätt. Jag är musiker också ofc ("som inkomst"). Spelar in låtar å så. Köper Utrustning.

Så när jag köper utrustning till inspelning och musikerprylar så kan jag få tillbaks momsen på varorna jag köpt hos en vanlig affär?

Hägglund (oregistrerad)
Postat

Jag vet en som gjorde avdrag för flageoletter och det gick igenom. 😆

drloop (oregistrerad)
Postat
Eh så om jag fattar rätt. Jag är musiker också ofc ("som inkomst"). Spelar in låtar å så. Köper Utrustning.

Så när jag köper utrustning till inspelning och musikerprylar så kan jag få tillbaks momsen på varorna jag köpt hos en vanlig affär?

För att kunna dra moms måste du ha företag.

Postat

Avdrag = Din inkomst före skatt 200 000 alltså beskattas du för 200 000 blir ca 60 000, men om man gör avdrag på säg 30 000, så får man inte tillbaka 30 000:- utan man beskattas för 200 000:- minus 30 000:- alltså 170 000 så då blir skatten 51 000:- istället för 60 000

Postat (redigerat)
För att kunna dra moms måste du ha företag.

För att få momsen tillbaka ska man utöver företaget

1 vara momsregistrerad hos skatteverket

2 ha en fakturerad inkomst på musiken på minst ett halvt basbelopp under året.

Man kan dra av gamla kvitton på inköp av musikutrustning för max 5 år tillbaka. Det krävs dock alltid att momskvittona visar momsbeloppet och orginisationsnummer av företagen du köpt varan av, annars godtas inte kvittona för momsavdraget..

Redigerat av Radiobrutta
Postat

Jaha... så var deklarationen inlämnad. Har mina tvivel om det här... Fyllde bara i summan av musikaliska utgifter och signerade. Känns skumt. Antar att de återkommer med med krav på en förklaring. Lagom till midsommar. Ej öron, ej öron...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.