Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

skulle behöva en ny dator för max 7000kr om det räcker..................jag ska använda cubase 5 och en del pluggar typ t raks , zotob mm, finns d nån färdig burk på inet,elgiganten eller dustin som är värd att köpa. ja vill kunna dela upp bilden på två skärmar med

Annons
Postat

http://www.frostacm.com/products/view/81

Om inte detta är ett alternativ så råder jag dig till att tjuvkicka på deras specar och försöka efterlikna ett eget bygge. Jag skulle inte slösa pengar på att köpa färdigbyggda från elgiganten. Visst har dustin eller dell fina burkar men om man är osäker så bör man inte chansa. Det är mycket som ska klaffa för att datorn ska bli till ett stabil DAW.

Något som man bör tänka på när man bygger själv är att kolla på vad för kring-utrustning du kommer att använda. Ljudkortet spelar en viktig roll här och du bör kolla upp om det du använder/tänkt använda stöder det OS du tänker använda, men var även observant på vilket stöd dina pluggar har. FW-kretsen du kommer vara avgörande för vad som kommer funka. Texas instruments kretsar är överlägsna och kommer förmodligen tjäna dig. Passa dig för att köpa ON-board FW.

Nu antog jag att det var PC du syftade på men om inte så rekommenderar jag dig till kolla upp beggade MAC:ar eller kanske vänta tills de uppdaterat sin Mini_mac´s.

• 4 veckor senare...
Postat

Jag vänta på detta paket från inet.se, som jag kommer att köra en del som studiodator:

Moderkort: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H 839 kr

HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 649 kr

Internminne: A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 1 209 kr

Processor: AMD Athlon2 X3 425 2,7Ghz, AM3 689 kr

Chassi: Ace Ecco 220 350 kr

PSU: Fractal Design Integra 400W 399 kr

DVD-läsare/brännare: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart 201 kr

Kerboard o mus: Ace Keyboard CUB102 2 in1 Basic 129 kr

Totalt, inkl. moms: 4 465 kr

Tror detta blir kalas för mitt behov, som tycks likna ditt. Vill du inte bygga datorn själv kan man slänga på 800kr så gör dem det åt en.

Tror att du behöver att dedikerat grafikkort för att köra två skärmar, men ej säker.

Postat
Det är mycket som ska klaffa för att datorn ska bli till ett stabil DAW.

Elsladden ska vara i, monitorn inkopplad... eller hur tänker du?

Om datorn fungerar lär det gå hur bra som helst att köra Cubase på den. Sluta göra detta till en så svår grej, det är det inte.

Nu väntar vi bara på Gilbert och hans länkar...

Hägglund (oregistrerad)
Postat

Dom kommer... han håller på för fullt att organisera dom ute på Google just nu. 😑

Postat
Om datorn fungerar lär det gå hur bra som helst att köra Cubase på den.
Cubase är nog inte problemet, utan viss hårdvara (t ex ljudkort) som fungerar bättre/sämre på olika datorkonfigurationer.

Jag menar, du kan spela 3D-spel på en dator med ett grafikkort med 64 MB delat RAM också, men det lär bli jobbigt.

Postat

Många verkar ha haft problem med AMD-datorer, däribland jag. Så mitt tips är att ta en Intel-burk istället.

Postat
Många verkar ha haft problem med AMD-datorer, däribland jag. Så mitt tips är att ta en Intel-burk istället.

Berätta gärna mer. 😑

Postat

Har själv gått från brus\knatter quad AMD955 till knäpptyst Intel

Amd har ljudproblem med 790chipset , g,gx och värst med fx

Prövat både asus värsta mob och Msis värsta med usb3,sata 3, FX chipet mm

Jävla brus o knatter från bägge moderkorten.

Är du helt inställd på AMD:

Pröva då istället Asus moderkort med nya 890 chippet till din AMD.

Spelar ingen roll om moderkortet har grafik,ljud, miniatx mm. det handlar bara om kvaliteten på hårdvaran och chippet

Sen kan du ju köpa\köra AMD 6core propp när du vill uppgradera.

Amd 6core funkar garanterat bättre med nya 890 chippet.

Postat (redigerat)
Elsladden ska vara i, monitorn inkopplad... eller hur tänker du?

Om datorn fungerar lär det gå hur bra som helst att köra Cubase på den. Sluta göra detta till en så svår grej, det är det inte.

Dom kommer... han håller på för fullt att organisera dom ute på Google just nu. 😉

Jag hade tänkt göra några hjälpsamma inlägg men nu har jag ingen lust längre … 🙂

Men en länk kan jag ju bjuda på för er skull:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=73167

🙂

Redigerat av Gilbert

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.