Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Jag har nu införskaffat en Röde NT1-A. Sången går bra att micka och jag är jättenöjd, men när jag har provat att micka upp en akustisk gitarr så blir det mycket bättre line. Är det alltid så, eller gör jag något fel? Jag har vänt micken åt rätt håll och har provat att ha den på allt från 20 till 100 cm, och jag tycker att den blir väldigt burkig. Här kommer ett smakprov, först är det ackord spelning, mic och sen line, sedan plockar jag lite, mic sen line.

Vad ska jag göra för att få det låta bra, eller låter det alltid så här?

Timmy

gitarr_mic_och_line.mp3

Annons
Postat

Det är inspelat i min lägenhet, tror du att det kan vara rummet som gör det burkigt? Kan inte fatta att det ska bli så burkigt som jag uppfattar att det har blivit. Har jag micken 2 meter bort så blir det inte lika bukigt, men då funkar det ju inte riktigt att spela in för alla andetag kommer ju också med.

Är det inget jag kan gör för att få det bättre? Blir det bättre med en annan mick? Kan det vara fel på micken? Väljer man ofta att använda den inbyggda micken i en akustisk gitarr, eller hur gör man för att få fram närheten? För på denna gitarr jag nu har kört med så tycker jag att ljudet blir ganska färgat om jag kör med den inbyggda micken.

Postat

För det första håller jag inte med dig. Mikrofonsoundet är inte jättebra, men ok... Line-ljudet däremot låter bedrövligt... Men det gör mer eller mindre alla piezo-mikrofoner. Fnasigt, tunt och onaturligt..

Börja med att experimentera med mick-placering. Testa att rikta den i typ 45 graders vinkel in mot gitarren där halsen möter kroppen. Ett annat alternativ är att rikta den mellan stallet och ljudhålet. En liten dämpskärm bakom mikrofonen kommer hjälpa mycket mot rumsklangen.

Men prova också att blanda in lite av line-signalen i ljudet... bara lite. Men skär bort mycket diskant ur den, eftersom det är där mycket av det karaktäristiska piezoljudet finns. Då kan du få en jämn och tydlig bas men ändå ett naturligt gitarrljud.

Det har ju med smak att göra naturligtvis. Själv har jag aldrig hört en piezomikrofon som jag ens skulle överväga att göra en live-spelning på ännu mindre spela in. Man kan lika gärna stränga upp en bordsskiva.

Som sagt.. mickplacering och sen lite jobb med akustiken så kommer det snart börja låta fint. Det låter redan månresor bättre än line-signalen.

Postat

Det är ju super att kunna få svar såhär, nu kan jag sova lite lugnare inatt, och sedan så ska jag prova lite ändring i placeringen av micken. Återkommer med resultat.

Tack så hjärtligt för svar.

• 2 veckor senare...
C20 (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Det är inspelat i min lägenhet, tror du att det kan vara rummet som gör det burkigt? Kan inte fatta att det ska bli så burkigt som jag uppfattar att det har blivit. Har jag micken 2 meter bort så blir det inte lika bukigt, men då funkar det ju inte riktigt att spela in för alla andetag kommer ju också med.

Är det inget jag kan gör för att få det bättre? Blir det bättre med en annan mick? Kan det vara fel på micken? Väljer man ofta att använda den inbyggda micken i en akustisk gitarr, eller hur gör man för att få fram närheten? För på denna gitarr jag nu har kört med så tycker jag att ljudet blir ganska färgat om jag kör med den inbyggda micken.

Om det är inspelat i en "vanlig" (odämpad) lägenhet beror det nog på rummet - tycker det låter så på den bifogade inspelningen också.

Nackdelen med stormembransmickar som Rode NT1 är ju att frekvensgången är dålig "off axis" (när ljudet kommer från andra håll än rakt framifrån).

Ett vanligt rum är nästan helt diffust fält - ljudet kommer från alla håll pga reflexer vilket gör att en stor del av ljudet träffar micken från andra håll än framifrån. Det är höga frekvenser med korta våglängder som påverkas (därav burkigheten, när diskantinformation försvinner)

Gitarren är dessutom en större ljudkälla (högfrekvent ljud sprids ju från hela strängarnas längd), än när man sjunger sjunger där högfrekvent ljud bara går ut genom munnen - därför lär ju gitarren drabbas värre, eftersom en större del av ljudet når micken i form av reflexer istället.

Stormembrans-mickar behöver en väl dämpad studio eller ett ekofritt rum för att komma till sin rätt - men fördelen med dom är att egenbruset är väldigt lågt.

Endel kan lösas genom att placera micken i mitten av rummet och stå väldigt nära (då blir reflexerna nivåsvaga i förhållande till direktljudet) - dock så är ju NT 1 också av typen cardioid så då kommer man få en höjning i nedre mellanregistret pga proximitets-effekten då istället (det lär låta burkigt det också)

- och en gitarr bör ju samplas på lite avstånd för att låta naturlig (man står ju inte och lyssnar med örat i "ljudhålet").

Ska man spela in i ett vanligt rum behöver man en mick med liten kapsel som inte "skuggar" ljudfältet - t ex Earthworks mikrofoner (det går även att bygga en nästan lika bra själv med vissa eletret-kapslar, vilket kostar sådär 1/100 av priset - t ex om man använder Panasonic WM61)

Man kommer då fortfarande höra att man står i ett rum och spelar - men det blir "naturligt" så som man skulle upplevt det i verkligheten.

Redigerat av C20
Postat

YES. Så hur gick det. Jo, efter att jag fick höra att det troligtvis inte är min nya mic som det är fel på så provade jag ännu fler sätt att sätta micken, och läste fler foruminlägg. Jag började förstå att det går ju inte att sätta micken direkt vid hålet, för då låter det burkigt. Och det fortsatte med att jag satte örat intill hålet, AHAAAA hm, jag hörde skillnaden på om jag hade örat intill hålet eller på något annat ställe. Tänkte sedan att det inte är så konstigt att det låter burkigt, hela gitarren är ju en burk. Nu är en gitarr inte längre bara en gitarr som låter som en gitarr, utan någonting som låter olika beroende på hur man står och är.

Givetvis vet ni ju detta men vill dela med mig som tack för hjälpen.

Timmy

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.