Ken Kängström Postat 29 april 2010 Dela Postat 29 april 2010 (redigerat) Här kommer en liten ljud fil. Detta är inspelat med en kondensator mick framför konen och en sm57 bakom inne i kabinetten. dubbad och panad. MVH https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=9235 Man hör att det finns utsläckingar. Testa att micka det översta elementet, för att få bort mickarna från golvet en bit. Prova även att lägga något dämpande material vid golvets reflektionspunkter. Tillägg: Se även till att du kör med cardoidupptagning eller eller smalare, då omni ser till att du även plockar upp fler reflektioner. Tillägg2: Även här måste du se till att fasvända en av mickarna. Kontrollera i första hand att det inte är det som orsakar utsläckningarna. Redigerat 29 april 2010 av addic59 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 29 april 2010 Dela Postat 29 april 2010 ...synd att inte filen finns kvar... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mojje Cruncher Andersson Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 en fråga till Cruncher..Visst hade du byggt en "liten" låda där man ställde in gitarrfärstärkaren? Eller om det är någon som gjort det.. Hur "tålig" är den lådan ifrån ljud utifrån? Bor på landet och sånt å ibland händer det att det kommer in lite gräsklippare motorsågar å sånt. Då ska vi se Jasi!! Isoboxen jag byggde var inte så liten! En fyrtolva gick in utan problem. Märkte aldrig av störningar utifrån och in, snarare var det luriga att få lådan tät när man gasade på ordentligt Blev bra med tryck där inne! Lägger även till en kommentar till Addics inlägg. Den absolut främsta mikrofon för gitarrförstärkare enligt mig är en Royer 121. Detta är en bandmikrofon, således, nästan omni men mer åt en åtta. Var inte rädd för ambiencen! Men den kan vara ett rent helvete att tygla! Peace! /Crunch' Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
HenrikGennert Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Tja där! Skulle kunna hjälpa dig om du skickar mig ett sample på en närmickning och en rums mickning så jag får höra hur stärkaren låter. Maila mig så löser vi skiten. 😑 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Man hör att det finns utsläckingar. Testa att micka det översta elementet, för att få bort mickarna från golvet en bit.Prova även att lägga något dämpande material vid golvets reflektionspunkter. Tillägg: Se även till att du kör med cardoidupptagning eller eller smalare, då omni ser till att du även plockar upp fler reflektioner. Tillägg2: Även här måste du se till att fasvända en av mickarna. Kontrollera i första hand att det inte är det som orsakar utsläckningarna. Hur ska fasvändning få bukt med utsläckningar när micken bakom befinner sig betydligt längre från konen än micken framför? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Hur ska fasvändning få bukt med utsläckningar när micken bakom befinner sig betydligt längre från konen än micken framför? För att plus framför konen blir minus bakom konen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 För att plus framför konen blir minus bakom konen. Du missar Hägglunds poäng (med 25 cm ... ). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 För att plus framför konen blir minus bakom konen. Jag bad inte dig berätta vad fasvändning innebär eftersom jag gissar att alla här vet det. Men micken bakom stärkaren sitter inte lika nära konen som den framför så därför hjälper det inte att fasvända. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Jag bad inte dig berätta vad fasvändning innebär eftersom jag gissar att alla här vet det. You wish! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 (redigerat) Ah, ursäkta! Jag tänkte bortom kamfilter just nu. Men visst är det så. Edit: Stava. Redigerat 30 april 2010 av addic59 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Men micken bakom stärkaren sitter inte lika nära konen som den framför så därför hjälper det inte att fasvända. menar du att hur man vänder fasen inte spelar nån roll bara för att avståndet inte är detsamma? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 (redigerat) Givetvis så bör man fasvända för att minimera utsläckningarna, framförallt i det lägre registret, alternativt (om dött inspelningsrum) i efterhand flytta ett spår så de ligger exakt i fas (d v s börjar exakt samtidigt). Redigerat 30 april 2010 av Gilbert Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 menar du att hur man vänder fasen inte spelar nån roll bara för att avståndet inte är detsamma? Precis... Om ena micken vid en given frekvens och tidpunkt har sin nollgenomgång medan den andra micken vid samma frekvens och samma tidpunkt pga avståndsskillnaden har 60 grader kvar till nollgenomgången... då hamnar den andra micken 120 grader efter istället om du fasvänder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Precis... Om ena micken vid en given frekvens och tidpunkt har sin nollgenomgång medan den andra micken vid samma frekvens och samma tidpunkt pga avståndsskillnaden har 60 grader kvar till nollgenomgången... då hamnar den andra micken 120 grader efter istället om du fasvänder. Givetvis så spelar det roll om du vänder fasen på bakmicken även om det inte löser problemet helt. Vi låga frekvenser så kommer fasvinkeln att vara nära 180 grader om du inte fasvänder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Givetvis så spelar det roll om du vänder fasen på bakmicken även om det inte löser problemet helt. Vi låga frekvenser så kommer fasvinkeln att vara nära 180 grader om du inte fasvänder. Det var det jag klurade över också. I just detta fall 25cm så borde väl frekvenser under 1376hz fortfarande vara 180 grader fasvända? Eller tänker jag helt fel? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 (redigerat) Precis... Om ena micken vid en given frekvens och tidpunkt har sin nollgenomgång medan den andra micken vid samma frekvens och samma tidpunkt pga avståndsskillnaden har 60 grader kvar till nollgenomgången... då hamnar den andra micken 120 grader efter istället om du fasvänder. 😉 man kan ju undra om du nånsin fasvänt å lyssnat om du påstår att det inte påverkar... vet du vad fasknappen gör eller tror du den förskjuter nåt i tid? är det förresten vanligt att man spelar in ljudkällor som har EN frekvens? Redigerat 30 april 2010 av Demonproducenten Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Två mickar, en framför och en (mic 2) bakom (open back), 25 cm (0,73ms) längre bort från konen jämfört med mic 1. Röd linje = mic 2 ej fasvänd: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Verkar stämma ganska bra, dock från halva våglängden (1376hz/2) som jag missade. Om jag nu tolkar det rätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Röd linje = mic 2 ej fasvänd: och vit linje mic2 fasvänd då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 och vit linje mic2 fasvänd då? Antar att det är mic1, ingedera fasvänd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Vit linje = summan av bägge mickar men bakre mick fasvänd. Röd linje = summan av bägge mickar, bakre inte fasvänd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Vit linje = summan av bägge mickar men bakre mick fasvänd. Röd linje = summan av bägge mickar, bakre inte fasvänd. 🙂 som jag tänkte då "näää ingen skillnad alls...." 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Vit linje = summan av bägge mickar men bakre mick fasvänd. Röd linje = summan av bägge mickar, bakre inte fasvänd. Sweet! And there it is! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 (redigerat) Vit linje = summan av bägge mickar men bakre mick fasvänd. Röd linje = summan av bägge mickar, bakre inte fasvänd. Som jag sa så ser vi kamfiltereffekten i bägge fallen pga avståndsskillnaden. 😎 Redigerat 30 april 2010 av Hägglund Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Som jag sa så ser vi kamfiltereffekten i bägge fallen pga avståndsskillnaden. 😎 Men inga utsläckningar vid basen tack vare fasvändningen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gilbert Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Som jag sa så ser vi kamfiltereffekten i bägge fallen pga avståndsskillnaden. 😎 Och du tycker att den dåliga basresponsen man får om man inte fasvänder är helt ok då eller? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Som jag sa så ser vi kamfiltereffekten i bägge fallen pga avståndsskillnaden. 🙂 är det allt vi ser...? 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 Och du tycker att den dåliga basresponsen man får om man inte fasvänder är helt ok då eller? 😎 Låga frekvenser påverkas inte på samma sätt eftersom våglängderna är betydligt längre. Därför vinner man basrespons på att fasvända. Däremot så förflyttar man bara utsläckningarna i de högre registren varför jag anser att man totalt sett inte vinner nåt på fasvändning då det ändå blir urholkat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hägglund (oregistrerad) Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 För att man ska ha nytta av fasvändningen så måste micken bakom ha samma avstånd till konen som micken framför. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 30 april 2010 Dela Postat 30 april 2010 (redigerat) För att man ska ha nytta av fasvändningen så måste micken bakom ha samma avstånd till konen som micken framför. Men jag tycker nog att man vinner på att fasvända i detta fall än att låta bli. Edit: Svenska Redigerat 30 april 2010 av addic59 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.