Jump to content
Annons

Uppmickning av stärkare


Rockys Revenge

Recommended Posts

Annons
  • Svar 147
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hägglund (oregistrerad)
Alla samples på min hemsida är inspelade på det sättet, och jag tycker det låter rätt awesome. Jag kan mina gitarr ljud vettu 😄

Jag har letat runt på din sajt men hittar inte dom där bra gitarrljuden. Kan du länka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har letat runt på din sajt men hittar inte dom där bra gitarrljuden. Kan du länka?

Aja... Jag skulle kunna micka upp en stärkare bra oavsett genre. Det är inte så svårt, använd öronen. Mycket av ljudet ligger dock i vad man har för grejer. Det kan vara enorm skillnad från märke till märke. Vill man ha lite mer top-end så kan man använda t.ex en Royer 121 som är rätt populär, Neumann u47FET är j rätt populär om man har en sådan liggandes någonstans 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Aja... Jag skulle kunna micka upp en stärkare bra oavsett genre. Det är inte så svårt, använd öronen. Mycket av ljudet ligger dock i vad man har för grejer. Det kan vara enorm skillnad från märke till märke. Vill man ha lite mer top-end så kan man använda t.ex en Royer 121 som är rätt populär, Neumann u47FET är j rätt populär om man har en sådan liggandes någonstans 😄

Använde du öronen på de gitarrljud man kan höra på din sajt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jag förstår inte riktigt vad du vill kommma, mer än att irritera?? Eller har jag missuppfattat dig?

Dina inspelningar låter ihåliga och du skryter med hur duktig du är oavsett genre... Det är som lite ironiskt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina inspelningar låter ihåliga och du skryter med hur duktig du är oavsett genre... Det är som lite ironiskt..

Ok. Det var inte meningen att det skulle uppfattas som skryt. Jag tycker oavsett vad du tycker, att 2 sm57 riktade mot konen är ett bra inspelningssätt.

Jag förstår faktiskt inte varför du alltid ska komma med dina onödiga utlägg. Så vitt jag vet så har ingen hört något material från dig.Det är faktiskt rätt tröttsamt att se dig hålla på på det viset hela tiden. Men du kan fortsätta mucka gräl, så går jag tebax till mitt jobb, i min studio....

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Ok. Det var inte meningen att det skulle uppfattas som skryt. Jag tycker oavsett vad du tycker, att 2 sm57 riktade mot konen är ett bra inspelningssätt.

Jag förstår faktiskt inte varför du alltid ska komma med dina onödiga utlägg. Så vitt jag vet så har ingen hört något material från dig.Det är faktiskt rätt tröttsamt att se dig hålla på på det viset hela tiden. Men du kan fortsätta mucka gräl, så går jag tebax till mitt jobb, i min studio....

Varför ger du dig in i en diskussion om mickteknik när du inte klarar av att hantera kritik? Vi måste kunna vara sakliga utan att det ska spåra ur. Det var inte min avsikt att trampa på en öm tå.

Ha en bra dag iallafall. 😄

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi måste kunna vara sakliga utan att det ska spåra ur.

fast hur saklig är du?

att NÄRmicka ett element med en eller två mickar ger ett långt över 3:1 förhållande till nästa ljudkälla - påverkan från andra element är minimal

som gizmo säger är det här ett utomordentligt vanligt sätt att närma sig en 4-12:a

och som han också säger så sätt micken där det låter bra

håll för ett öra å lyssna med det andra - där det låter som man vill sätter man micken

sen är man nästan hemma

man behöver inte göra raketforskning av varenda jävla frågeställning som bara mynnar ut i förvirrade ordväxlingar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
fast hur saklig är du?

att NÄRmicka ett element med en eller två mickar ger ett långt över 3:1 förhållande till nästa ljudkälla - påverkan från andra element är minimal

som gizmo säger är det här ett utomordentligt vanligt sätt att närma sig en 4-12:a

och som han också säger så sätt micken där det låter bra

håll för ett öra å lyssna med det andra - där det låter som man vill sätter man micken

sen är man nästan hemma

man behöver inte göra raketforskning av varenda jävla frågeställning som bara mynnar ut i förvirrade ordväxlingar

Då kan vi sammanfatta det här med att vi har skilda åsikter om vad som är korrekt. Ännu en tråd som inte kommer leda till en gemensam åsikt. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan vi sammanfatta det här med att vi har skilda åsikter om vad som är korrekt. Ännu en tråd som inte kommer leda till en gemensam åsikt. 😏

det här handlar inte så mycket om åsikter

det här handlar om ifall nåt funkar som arbetsmetod

du kanske inte lyckas hantera en 4_12:a men det betyder inte att andra inte gör det

ibland är du spot on å ibland är du otroligt svamlig å missvisande - såg nyss en tråd där du pratade soft knee....

sätt micken där det låter bra - hur kan du argumentera mot det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror han hägglund e full ibland, det är jag, fan finns några bra trådar på gearslutz som startats av James Lugo där han fipplar

gitarrljud från fyrtolva, fett som fan blir det!!! Så fyrtolva är inga problem att micka med rätt förutsättningar.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
det här handlar inte så mycket om åsikter

det här handlar om ifall nåt funkar som arbetsmetod

du kanske inte lyckas hantera en 4_12:a men det betyder inte att andra inte gör det

ibland är du spot on å ibland är du otroligt svamlig å missvisande - såg nyss en tråd där du pratade soft knee....

sätt micken där det låter bra - hur kan du argumentera mot det?

Det handlar mer om vad jag anser funkar bäst. Det är helt onödigt med fler än 1 element för uppmickning eftersom de övriga elementen gör mer skada än nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar mer om vad jag anser funkar bäst. Det är helt onödigt med fler än 1 element för uppmickning eftersom de övriga elementen gör mer skada än nytta.

Det är nog bättre att skriva att de extra elementen KAN göra mer skada än nytta - inte att det alltid är fel.

Vid närmickning är det som sagt sällan problem - men man behöver inte gå långt ifrån för att det ska kunna ställa till elände...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar mer om vad jag anser funkar bäst. Det är helt onödigt med fler än 1 element för uppmickning eftersom de övriga elementen gör mer skada än nytta.

Men själva konstruktionen av lådan har jätte stor påverkan på ljudet. Jag har 2st 4x12:or med likadana element i (vintage 30) och d låddorna låter som natt och dag. Du måste ändå ha en förståelse för vad som fungerar bäst i olika genrer som du helt verkar sakna. Sen får du ha vilka synpunkter du vill ha på mina mixar, dock så är jag duktig på att fånga upp källan när jag spelar in, utan att få med "fula" ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Det är nog bättre att skriva att de extra elementen KAN göra mer skada än nytta - inte att det alltid är fel.

Vid närmickning är det som sagt sällan problem - men man behöver inte gå långt ifrån för att det ska kunna ställa till elände...

Om vi vänder på det då.... Berätta hur de övriga 3 elementen tillför nånting jämfört med att använda en stärkare med endast 1 element.

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi vänder på det då.... Berätta hur det övriga 3 elementen tillför nånting jämfört med att använda en stärkare med endast 1 element.

''Det du missar är att själva konstruktion tillför jätte mycket. En bra byggd 4x12:a har oftast mycket mer bottom än en 1x12:a. Det blir väll en viss resonans i själva lådan som tillför något till ljudet??. Det är även vanligt att folk kopplar ut de resterande 3 elementen, för att dra fördel av konstruktionen av 4x12:an

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi vänder på det då.... Berätta hur det övriga 3 elementen tillför nånting jämfört med att använda en stärkare med endast 1 element.

Det handlar inte alls om vad de övriga 3 elementen tillför, trådskaparen frågade varför hans uppmickning lät skit. Tror du på allvar att 4_12an är hans problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Addics inlägg om 3-1 förhållandet är lika viktig vid inspelning av gitarr som vid trummor eller vilket annat instrument som kräver mer än en mikrofon.

Det är en självklarhet och behöver inte diskuteras.

I fallet för trådskaparen så har jag inte lyckats tyda om mikrofonerna sattes på separata element eller på ett och samma?

Om olika element så gör sig 3-1 regeln gällande och i det fallet så är det jäkligare med en 4x10" låda än en 4x12". Detta beroende på avståndet.

Jag kan inte rekommendera att micka en låda på det sättet! Det tar en jäkla massa tid för att få bort fasen och i slutändan så brukar det sällan bli bättre än att micka ett element.

Hägglund har en bra point tycker jag i att köra på enkel 12:a.

Hittar man en sån låda som låter bra, och det hörs direkt med bara örat, köp den!

Antagligen kommer den användas till varenda inspelning du gör med gitarr senare.

Fredmans teknik med en mikrofon on-axis samt en off-axis fungerar till allt.

Det svåra anser jag snarare vara att hitta sweetspotten i lådan.

Vilket element levererar bäst helt enkelt!?

Det finns tekniker för detta med hjälp av brus från förstärkaren som garanterat kan hittas i tonvis av trådar på nätet.

Kör med enkla medel!

Har du två mikrofoner, använd dom på ett och samma element.

Har du endast en mikrofon, leta efter sweetspotten i lådan med hjälp av örat eller genom att lyssna på mikrofonen genom hörlurar.

Sätt mikrofonen där det låter gött!

Slutligen...

Ditt rum påverkar en jäkla massa när du spelar in!

Det kan räcka med att flytta lådan 10 cm i rummet så förändrar det hela ditt ljud.

Hitta sweetspotten i rummet oxå!!

Take care!!

/Cruncher'

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi vänder på det då.... Berätta hur det övriga 3 elementen tillför nånting jämfört med att använda en stärkare med endast 1 element.

De tillför inget, utan det är ju som du säger, enklast och innebär minst risker att köra med ett element. Vid närmickning är däremot påverkan från de andra tre elementen minimal, så de förstör inget heller. Det är först när du kommer en bit bort med micken som kamfiltereffekten gör sig påmind.

Sedan är det ju inte ovanligt att man kör med både närmick och avståndsmick - och då kan det börja bli riktigt spännande... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Addics inlägg om 3-1 förhållandet är lika viktig vid inspelning av gitarr som vid trummor eller vilket annat instrument som kräver mer än en mikrofon.

Det är en självklarhet och behöver inte diskuteras.

I fallet för trådskaparen så har jag inte lyckats tyda om mikrofonerna sattes på separata element eller på ett och samma?

Om olika element så gör sig 3-1 regeln gällande och i det fallet så är det jäkligare med en 4x10" låda än en 4x12". Detta beroende på avståndet.

Jag kan inte rekommendera att micka en låda på det sättet! Det tar en jäkla massa tid för att få bort fasen och i slutändan så brukar det sällan bli bättre än att micka ett element.

Hägglund har en bra point tycker jag i att köra på enkel 12:a.

Hittar man en sån låda som låter bra, och det hörs direkt med bara örat, köp den!

Antagligen kommer den användas till varenda inspelning du gör med gitarr senare.

Fredmans teknik med en mikrofon on-axis samt en off-axis fungerar till allt.

Det svåra anser jag snarare vara att hitta sweetspotten i lådan.

Vilket element levererar bäst helt enkelt!?

Det finns tekniker för detta med hjälp av brus från förstärkaren som garanterat kan hittas i tonvis av trådar på nätet.

Kör med enkla medel!

Har du två mikrofoner, använd dom på ett och samma element.

Har du endast en mikrofon, leta efter sweetspotten i lådan med hjälp av örat eller genom att lyssna på mikrofonen genom hörlurar.

Sätt mikrofonen där det låter gött!

Slutligen...

Ditt rum påverkar en jäkla massa när du spelar in!

Det kan räcka med att flytta lådan 10 cm i rummet så förändrar det hela ditt ljud.

Hitta sweetspotten i rummet oxå!!

Take care!!

/Cruncher'

Tack för svar, denna tråd blev en riktig eldstrid... Men vi har spelat in lite mer idag

får inte till ljudet alls som vi vill ha idag heller, provade både 2 mikar på 1 element och 2 mikar på 2 element låter inte bra det bästa ljudet vi fick till idag var när vi satte en TSM MT47 Framför ett element och en SM57 in i backsidan på stärkaren. Det lät helt ok men inte mer, man vill ju bli helt nöjd om man ska lägga ner sig och skapa nåt.

För övrigt så kan jag berätta att rummet vi spelar in i är ganska rejält dämpat.

Mvh

David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Kom du ihåg att fasvända en av mickarna?

Det är inte säkert det behövs eftersom micken framför är nära konen medan micken bakom är bakom magneten. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Nej hur gör man detta?

MVH

Nästa gång tar du bara SM57:an off axis på ett av elementen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar, denna tråd blev en riktig eldstrid... Men vi har spelat in lite mer idag

får inte till ljudet alls som vi vill ha idag heller, provade både 2 mikar på 1 element och 2 mikar på 2 element låter inte bra det bästa ljudet vi fick till idag var när vi satte en TSM MT47 Framför ett element och en SM57 in i backsidan på stärkaren. Det lät helt ok men inte mer, man vill ju bli helt nöjd om man ska lägga ner sig och skapa nåt.

För övrigt så kan jag berätta att rummet vi spelar in i är ganska rejält dämpat.

Mvh

David

Tjenna igen David!

Tror det bor en bov i det dämpade rummet!

Detta med att du förklarar att ditt ljud upplevs bättre genom att micka kabinettet snarare än själva högtalarkonen.

Vet inte om det var Claes som nämnde det eller hur det var...

Prova följande...

Sätt en 57:a på måfå rakt in i en av konerna.

Denna ska låta vasst, snärtigt och ha en massa strängskrap å annan skit i sig. Det får gärna sticka lite i öronen när du lyssnar på denna mikrofon genom ditt mixerbord eller preamp.

Ta sedan din stormembransmick och placera den där du känner att du har mest bas i rummet. Där ljudet känns tjockast och fylligast.

Skit i om det är flera meter dit! Och sätt micken där ditt öra hör det hela som tjockast.

Kan inte din mick men om den kan köras som en omniupptagande mikrofon så gör det!

Testa detta och spela in. Skicka sedan upp filer på hur de bägge mickarna låter separat samt gemensamt. Då kan vi hjälpa dig med att höra om det beror på akustik eller om det faktiskt är käss förstärkarljud. I alla fall så pass att vi kan ta det ett steg till.

Det finns massor av kunnigt folk här som jag vet, gärna hjälper dig.

Lycka till och återkom snarast så att du håller tråden vid liv!

Peace!

/Cruncharn'

EDIT: Stavar som en kratta!

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

Spara tid, sätt upp 3 st dynamiska mickar (sm57 t.ex) börja från 45 grader och in mot mitten.

Avstånd från stärkaren får ni lyssna er fram till.

(Så har ni 3 mickar med olika placering och ljud att välja på i mix).

Sätt upp en MT47 en bit bakom (nära eller längre ifrån beroende på vad ni vill ha för ljud), varför jag skulle välja att inte använda en stereouppmickning är för att du kan blenda in monosignalen från MT47:an i mitten i mix, på så vis så har du en viss backup (för fas när det spelas i mono) om du kör hårdpanorerat på SM57:orna som många gör.

Annars kan ni som sagt använda båda MT47:orna och köra en X/Y eller AB stereouppmickning. Eller M/S för den delen om ni råkar ha en 8a liggandes.

Aldrig mickat upp en 4x10 förut, men har dock hört att det skall vara problematiskt, speciellt om ni är mindre kunniga inom produktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...