Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Min studio ser ut så här:

Shure Sm58

Presonus Firebox

Logic Express

Sony MDR-7506 headphones

Samson Rubicon R5A monitors

iMac 2.16 GHz Core 2 Duo, 2 GB SDRAM, OsX 10

Vardagsrummet

Här är en inspeling som jag har gjört:

Vad har ni för tips så att jag kan förbättra min studio? Skulle en kondensor mik vara ett bra steg framåt? Isf vilken mik skulle ni rekommenderar mellan 2000 och 4000?

Tack för hjälpen!

Barry

Annons
Postat

Tycker att ditt gitarrljud låter helt okej och att du borde använda grejerna du redan har till att spela in grejer som är mer "på riktigt" liksom... Då kommer du ju att upptäcka vilka begränsningar du har. SM58:an är ju en erkänt bra mikrofon, men med en kondensatormic har du ofta en del att vinna om du vill åt närhet i sång tex. Fast det beror ju på om det är det du är ute efter. Ibland kan ju en SM58 vara bästa valet, men det är ju supersvårt att avgöra utan en produktion eller åtminstone idé om en att utgå från.

Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Behåll dina grejer tills du vet vad du är ute efter. 😄

Redigerat av Hägglund
Postat

Tack för svaren. Jag vill sjunga och spela in dem låtar som jag håller på att skriva (röst och gitarr). Kanske ligga upp dem på nätet om jag vågar. Jag skriver folkmusik. Låtar som ni tycker jag bodde fokusera på att producera nu istället för att köpa en kondensor eller nånting annat.

Tack igen,

Barry.

Postat
Tack för svaren. Jag vill sjunga och spela in dem låtar som jag håller på att skriva (röst och gitarr). Kanske ligga upp dem på nätet om jag vågar. Jag skriver folkmusik. Låtar som ni tycker jag bodde fokusera på att producera nu istället för att köpa en kondensor eller nånting annat.

Tack igen,

Barry.

Om du vill sjunga in låtarna är väl en kondensator mick det första du borde tänka på. Det finns ju som sagt ett antal att välja bland, är själv sugen på en Blue Bluebird, den ligger runt 3000 kr på thomann. Men en billig och omtyckt är Studio Projects B1 som ligger kring 1000 kr...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.