Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har kollat på demon från hemsidan och laddat hem gratisversionen..

Hur ska man arbeta med den?

Ska man importera en .wav in i melodyne, rätta sången och bounca ut en ny .wav att importera in i tex. Pro tools?

Har lite problem med att få det att synka, är det någon som vet vad jag gör för nybörjar fel? 😉

Tacksam för svar..

Annons
Postat
Jag har kollat på demon från hemsidan och laddat hem gratisversionen..

Hur ska man arbeta med den?

Ska man importera en .wav in i melodyne, rätta sången och bounca ut en ny .wav att importera in i tex. Pro tools?

Har lite problem med att få det att synka, är det någon som vet vad jag gör för nybörjar fel? 😉

Tacksam för svar..

Man kan absolut göra som du säger, men om jag inte minns fel så kan man öppna melodyne bridge som RTAS plugg och göra korrigeringar i ett pluggfönster inom pro-tools... vet ej om detta funkar med demon dock.

Postat

Jag jobbar visserligen i Cubase, men det finns två sätt:

1. Använda bryggan och jobba s a s on the fly...

2. Importera audiofilen i Melodyne standalone och sedan exportera när man gjort det man ska göra.

Jag jobbar enligt 2. med wav-filer. lite krångligt, särskilt om man ska ändra nåt...men eftersom jag oftast lägger sången sist så blir det lite tungt för min dator att köra med bryggan. Man har ju ofta lagt på effekter, automation och en massa annat skojs...

Alternativet är kanske att bounca hela arret exklusive sången och köra ett nytt projekt med bara två spår och då kunna använda bryggan...men det känns lika krånglig, för då ska man bounca sången och sen importera den i orginalprojektet igen...vet inte riktigt hur det kan funka i Pro Tools...

Annars tycker jag som inte har sån ren pipa att det är utmärkt att korrigera sång med. Har inte testat och göra fler stämmor än, men det kommer...

/Jan Olof

Postat

Tycker den verkar utmärkt nu när jag lärt mej den och testat den.

Stand alone är att föredra om du har stora projekt.

Tack för hjälpen.

Postat
Det följer antagligen med en instruktions PDF .

Börja med att läsa den ...

PDF medföljer med det RIKTIGA melodyne visst...jag har dock testversionen som är gratis ingen crack. 😛

Postat
Vilka begränsningar är det i demo-versionen?

Är själv lite sugen på Melodyne, men det är ju inte billigt precis...

..,men Cre8-versionen (som är vanligast att folk köper) har nyligen gått ner i pris till 3595:- (listpris).

En billigare version, UNO, är också på gång - men det finns inga besked om när den kommer att släppas ännu. Kanske fram emot sommaren. Priset på den beräknas hamna på 1495:-.

Angående demoversionen, så står det följande på Celemonys website:

Please download this demo version of Melodyne 2.6 Studio Edition. It is fully functional, but does neither support the MelodyneBridge and ReWire client mode nor does it not allow to save or export. Like the full version, it requires a PowerMac or a PII400 class Windows PC. We recommend 512 MB RAM, a 1 GHz processor and the latest operating system version.

Demoversionen hämtas här: http://www.celemony.com/melodyne/demodownloadingWindows.html

Postat

...men värt varenda öre!!! :rolleyes:

/Jan Olof

NEJ!

Om man inte kan sjunga så ska man inte sjunga!

//MÄSTAREN

Och om man inte har något vettigt att komma med skall man knipa käft.

Postat

...men värt varenda öre!!! :rolleyes:

/Jan Olof

NEJ!

Om man inte kan sjunga så ska man inte sjunga!

//MÄSTAREN

Och om man inte har något vettigt att komma med skall man knipa käft.

Precis!

Det var därför jag skrev det istället!

Nämen allvarligt. Tycker det är trist att man lägger så mycket fokus på att ljudteknikern skall fixa sången i redigeringen istället för att jobba med artisten och få honom/henne att sjunga cleant!

Såååå trött på att få in jobb som man har beräknat till en viss tidsperiod och sedan visar det sig att man får lägga ned ytterliggare ett par timmar bara på att fixa till sången.......

//MÄSTAREN

Postat
Nämen allvarligt. Tycker det är trist att man lägger så mycket fokus på att ljudteknikern skall fixa sången i redigeringen istället för att jobba med artisten och få honom/henne att sjunga cleant!

Såååå trött på att få in jobb som man har beräknat till en viss tidsperiod och sedan visar det sig att man får lägga ned ytterliggare ett par timmar bara på att fixa till sången.......

//MÄSTAREN

Jodå, jag kan hålla med om att en professionell artist kanske inte borde behöva sådana hjälpmedel...men trots det finns det rätt många som använder både Melodyne, Autotune och Voicelive...

Jag har inga som helst artistiska ambitioner, men vill däremot kunna producera hyfsade låtskrivardemos...vilket jag kan med hjälp av Melodyne: Den besparar mig massor med tid...och hjälper mig faktiskt att bli en bättre sångare; jag kan nämligen analysera vad jag sjungit på ett systematiskt sätt så att jag ser på vilket sätt och vid vilka tillfällen jag sjunger fel (inte bara orent...) vilket gör att jag kan fokusera på att förbättra det...så det är faktiskt ett sångpedagogiskt hjälpmedel också...

...men jag är bara en simpel amatörmusiker...jag kanske skulle tycka annorlunda om jag var proffs...vad vet jag...

...men jag njuter av varje minut jag kan ägna åt min musik...och det är egentligen det viktigaste...

/Jan Olof

Stinkey (oregistrerad)
Postat

...men jag njuter av varje minut jag kan ägna åt min musik...och det är egentligen det viktigaste...

/Jan Olof

Amen to that!!!

Postat

Jag ser Melodyne som ett suveränt verktyg att korrigera enstaka sura toner när man har en tagning med perfekt känsla och allt annat, som kan vara svår att göra om lika bra.

Att korrigera hela sångspåret går ju också med ett så kompetent program, men är det så allvarligt at det behövs, så är det mycket bättre att lära sig sjunga bättre innan man börjar spela in...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.