Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag har dj:at och drivit klubb på ett litet ställe i Stockholm i runt ett år tillsammans med en vän. Fram till nu har pengarna vi tjänat (10 procent av barens totala försäljning) kommit oss tillhanda utan några krav från klubben. Nu har ledningen insett att vi måste har f-skattesedel så de kan fakturera oss och inte få problem. (grattis!) Det är nu jag undrar hur jag borde göra? Jag är inte så värst sugen på att starta ett handelsbolag tillsammans med min vän då det verkar kräva mycket mer jobb än en enskild firma, och dessutom har jag redan en deltidstjänst på 38.25h/v. Vi har vår klubb 1 gång i månaden men har fått lite erbjudanden från andra ställen så det känns definitivt rätt att starta någon typ av bolagsform. Hur gör alla ni andra?

Det som jag också funderar på är hur vi borde göra eftersom vi ändå arbetar tillsammans? Ska vi starta varsin enskild firma och fakturera varannan gång? Och hur fakturerar jag en summa som jag inte vet i förhand? Hon som är ekonomiansvarig sa att hon kan fixa med fakturorna, men det låter lite skumt och jag vill helst ha koll på det själv.

Tacksam för input, tips och tankar : )

Mvh Niklas

Annons
Postat

Det ska väl gå att ta upp dina inkomster för detta under "Övriga inkomster" i deklarationen?

Inte behöver man starta företag bara för att man har en liten sidoinkomst.

Man tar upp den i deklarationen och skattar för den därefter.

Du har väl ingen anställning hos dem där du klubbar?

De fakturerar dig som icke anställd privatperson som dj-ar och använder ditt personnummer (du har ju inget företag och inget organisationsnummer).

Postat
Det ska väl gå att ta upp dina inkomster för detta under "Övriga inkomster" i deklarationen?

De fakturerar dig som icke anställd privatperson som dj-ar och använder ditt personnummer (du har ju inget företag och inget organisationsnummer).

Okej, men jag tänkte att det kanske ändå "är lika bra" eftersom det blir mer och mer spelningar och klubberbjudanden redan nu? Kan jag alltså ha f-skattesedel som privatperson?

Postat

Skaffa FA-skattsedel. Det innebär att du kan lyfta vanlig lön från "vanligt" arbete plus dra in slantar som enskild firma.

Postat

jag är inte så bra med sådana här skattesaker men

tyvärr tror jag inte det går att ta upp detta under övriga uppgifter

om du skickar en faktura till ett företag och inte har f-skatt måste de betala arbetsgivaravgift och du blir då automatiskt anställd

och eftersom de redan sagt att du ska ha f-skatt så måste du satsa på en bolagsform

kolla om det är handelsbolag eller enskild firma som är bäst för er

om ni verkligen är 2 och vill jobba tillsammans länge är handelsbolag mycket bra och inte svårare än enskild firma

annars kan ju en av er vara anställd i den andres enskilde firma

om ni båda har enskild firma då skickar båda in faktura till klubben det är heller inga problem

Postat

är ni 2 st så starta ett handelsbolaget, blir omständigt att ha 2 st enskilda firmor,

är ni osäker på hur det går till så ta kontakt med Almi eller nyföretagarcentrum, de hjälper till med råd.

Om ni inte sköter bokföringen själva så gå via en bokföringsbyrå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.