Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej Allesammans!

Jag är väl medveten om att denna fråga har ploppat upp på forumet lite här och där innan och jag vet att detta är tjatigt... Men jag har sökt runt en massa innan jag började skriva denna tråd och jag känner att jag ändå inte fått den information jag behöver för att ge mig in på att välja rätt delar för en musik dator aktuell och anpassad för dagsläget.

Min osäkerhet ligger i hur man vet vilka delar man ska välja för att datorkomponenterna ska arbeta så bra som möjligt med varandra utan krångel...

Vilken prestanda jag vill ha vet jag redan hur jag väljer.. men det är just passandet av olika komponenter jag är osäker på som sagt...

finns det kanske någon hemsida som visar hur olika saker som finns ute på marknaden passar ihop eller kan man välja delarna säkert utifrån den specifikation som anges på försäljningshemsidorna...

finns det regler man borde utgå ifrån kanske?

Undrar också om det finns någon kunnig inom detta område som skulle ha lust och hjälpa mig personligen kanske gällande denna fråga, det skulle upskattas extremt mycket!

Än en gång så är jag extremt tacksam till er som tar er tid att läsa denna tråd och försöker er på att hjälpa mig, och jag ahr sökt runt en massa men jag ville ändå fråga detta för säkerhetsskull.

Tack än en gång och vänliga hälsningar till er alla // John

Redigerat av John89
Annons
Postat
Vissa sådana tips som du efterlyser, är i princip dagsfärska och därför inte alltid så lätt att hitta - men några generella tips kan du få här: http://wiki.kontrollrummet.com/Datorbygge . 🙂

Claes du är en ängel haha detta var till stor hjälp, TACK SÅ HÄMSKT MYCKET!! 😕

Kom gärna med mer tips och länkar 🥰

Postat
Ser detta ut som en bra musik dator
Mjo, den ser okej ut.

Fråga 1: Bara en hårddisk? Jag föreslår att du skaffar två hårddiskar, en för operativsystem och program samt en hårddisk för musikprojekt, inspelningar och ev. mjukvaruinstrument/samplingar.

Fråga 2: Vilket OS? Med tanke på att du köper 6 GB RAM skulle du ha 64-bitars version av Windows 7.

Moderkortet som du har valt har 64-bitars drivrutiner så det är inga problem. Men fungerar dina musikprogram med Win 7 64-bit?

Postat
Mjo, den ser okej ut.

Fråga 1: Bara en hårddisk? Jag föreslår att du skaffar två hårddiskar, en för operativsystem och program samt en hårddisk för musikprojekt, inspelningar och ev. mjukvaruinstrument/samplingar.

Fråga 2: Vilket OS? Med tanke på att du köper 6 GB RAM skulle du ha 64-bitars version av Windows 7.

Moderkortet som du har valt har 64-bitars drivrutiner så det är inga problem. Men fungerar dina musikprogram med Win 7 64-bit?

Precis som Linus indikerar finns det fler fragor som maste stallas om "omgivningen" du kommer jobba i.

Till exempel, jag anvander and Presonus Firestudio Project som interface - och denna enhet staller vissa krav om det som skall finnas i burken.

Men om du startar "inifran" sa kan du ju bygga en dator "pa spec" och sedan se vissa andra enheter som passar.

Dock bor du veta att trots att du bygger en musik dator som "ser bra ut" sa kan du springa pa vissa inkompabiliteter senare.

S

Postat
Mjo, den ser okej ut.

Svar Fråga 1: Har redan köpt 1 Tb till hårddisk av en polare som jag testat och tyckte mycket om så den står bara och väntar på att datorn ska komma hem 🥰

Svar fråga 2: Tänkte köra Windows 7 64-bit och opimera det lite för Musikproduktion, sedan så använder jag Ableton i dagsläget och det ska tydligen fungera enligt deras hemsida. Därefter så använder jag några enstaka mjukvaru-program där dem flesta av dem har uppdateringar för Win7 64-bit.

Om nu något enstaka program inte fungerar så känner jag att det är ok, eftersom jag verkligen är i behov av en uppgradering (Jag har nämligen produserat i en P4 (3,0 Ghz) -Burk hittills, och den pallar inte så värst mycket numera haha, så ni kanske förstår... 🥰

Men tack för dina frågor och din kommentar, Uppskattas! 😄

Postat
Precis som Linus indikerar finns det fler fragor som maste stallas om "omgivningen" du kommer jobba i.

Till exempel, jag anvander and Presonus Firestudio Project som interface - och denna enhet staller vissa krav om det som skall finnas i burken.

Men om du startar "inifran" sa kan du ju bygga en dator "pa spec" och sedan se vissa andra enheter som passar.

Dock bor du veta att trots att du bygger en musik dator som "ser bra ut" sa kan du springa pa vissa inkompabiliteter senare.

S

Jo det förstår jag! 😄

Nu är det ju så att jag använder en hel del "dator kraft" så att säga eftersom jag huvudsakligen använder mig av mjukvaruprogram, och på grund av detta vill jag har en kraftfull och stabil dator som håller.

Och just att du nämner senare/kommande inkompatibiliteter är bra för det är lite av vad jag vill slippa.. jag vill ha en dator och Är så universal och kartfull för dagens musikproduktion. 🥰

Tack

Postat

Det borde nog bli helt ok.

Frågan är bara om grafikkortet har fläktkylning eller om det kyls med kylfläns och heatpipes? De små fläktarna på grafikkorten brukar nämligen låta som ilskna bin, så det är oftast inte kul med sådana grafikkort i en musikmaskin - om man inte ställer datorn i ett annat rum...

Postat

Jo, teoretiskt satt skulle ju min maskin funka...

Men, nu blir det udda pops nar jag kor med mitt Presonus Firestudio Project interface.

Har "ratt" TI chipset pa Firewire, och har uppdaterat drivisar och firmware in Presonusen...

Nar jag gar tillbaka till det inbyggda Realtek ljudkortet funkar allt bra. Sa kan kora Reason perfekt.

Ger val detta 14 dagar, sedan borjar jag titta pa andra ljukort, igen....

Eventuellt kan det vara IRQ konflikter, men vissa ess sager att IRQ konflikter "inte finns" i W7.

Suck,

S

Postat
Det borde nog bli helt ok.

Frågan är bara om grafikkortet har fläktkylning eller om det kyls med kylfläns och heatpipes? De små fläktarna på grafikkorten brukar nämligen låta som ilskna bin, så det är oftast inte kul med sådana grafikkort i en musikmaskin - om man inte ställer datorn i ett annat rum...

haha jag vet en av mina datorer har en grafikkortsfläkt som låter något i liknelse till en bisvärm, men grafikkortet jag valt för denna maskin är heelt fläktlöst 😛

Postat

Här har vi då Egenskaperna på moderkortet:

GA-X58A-UD3R (rev. 1.0)

Intel® X58 + ICH10R Chipset

1. Supports new generation Intel 32nm 6-core processors

2. Ultra Durable 3 Technology with copper cooled quality for lower working temperature

3. Supports newest NEC SuperSpeed USB 3.0 with superfast transfer rates of up to 5 Gbps

4. 3X USB power delivery for greater compatibility and extra power for USB devices

5. Provides newest Marvell SE9128 high speed SATA3 storage interface with superfast 6Gbps link speed

6. Supports the newest Intel Core i 7 processors in socket LGA1366 with QPI 6.4 GT/s

7. Revolution energy saving design with DES 2 featuring hardware based Dynamic 6-Gear switching

8. Supports 3 channel DDR3 2100+ memory

9. Scalable ability to both 3 way CrossFireX and 3 way SLI support for ultimate graphics performance

10. Unique hardware control IC to provide more precision voltage control

11. 100% 50,000 hour lifespan Japanese solid capacitors design

12. Patented DualBIOS with dual hardware BIOS protection

13. Supports Dolby Home Theater audio to create a stunning surround sound listening experience

14. Blu-ray playback outputs supported by high quality 108dB SNR ALC889 HD audio

15. Compatible with Window 7 to deliver the best operation experience

16. Meet European Union ErP(Energy-related Products) requirement

Finns det något jag borde akta mig för?

Postat
Jo, teoretiskt satt skulle ju min maskin funka...

Men, nu blir det udda pops nar jag kor med mitt Presonus Firestudio Project interface.

Har "ratt" TI chipset pa Firewire, och har uppdaterat drivisar och firmware in Presonusen...

Nar jag gar tillbaka till det inbyggda Realtek ljudkortet funkar allt bra. Sa kan kora Reason perfekt.

Ger val detta 14 dagar, sedan borjar jag titta pa andra ljukort, igen....

Eventuellt kan det vara IRQ konflikter, men vissa ess sager att IRQ konflikter "inte finns" i W7.

Suck,

S

Vill inte kapa tråden! =)

Men jag undrar om du kör PC och vilket operativ?

Jag har lite funderingar på att testa Presonus Firebox och köra kortet via en PCIplats.

Jag har en tillräckligt bra dator och kan välja mellan XP och WIN7. Vad rekomenderar du?

Postat
Här har vi då Egenskaperna på moderkortet:

GA-X58A-UD3R (rev. 1.0)

Intel® X58 + ICH10R Chipset

1. Supports new generation Intel 32nm 6-core processors

2. Ultra Durable 3 Technology with copper cooled quality for lower working temperature

3. Supports newest NEC SuperSpeed USB 3.0 with superfast transfer rates of up to 5 Gbps

4. 3X USB power delivery for greater compatibility and extra power for USB devices

5. Provides newest Marvell SE9128 high speed SATA3 storage interface with superfast 6Gbps link speed

6. Supports the newest Intel Core i 7 processors in socket LGA1366 with QPI 6.4 GT/s

7. Revolution energy saving design with DES 2 featuring hardware based Dynamic 6-Gear switching

8. Supports 3 channel DDR3 2100+ memory

9. Scalable ability to both 3 way CrossFireX and 3 way SLI support for ultimate graphics performance

10. Unique hardware control IC to provide more precision voltage control

11. 100% 50,000 hour lifespan Japanese solid capacitors design

12. Patented DualBIOS with dual hardware BIOS protection

13. Supports Dolby Home Theater audio to create a stunning surround sound listening experience

14. Blu-ray playback outputs supported by high quality 108dB SNR ALC889 HD audio

15. Compatible with Window 7 to deliver the best operation experience

16. Meet European Union ErP(Energy-related Products) requirement

Finns det något jag borde akta mig för?

Det är bra om firewire är "Texas Insturments" vilket jag tror att det är på dessa då jag har liknande! Detta för att om du ska köra med firewire ljudkort så är det dessa som oftast brukar fungera flerfritt! ( hoppas inte detta nämnts tidigare , har inte läst igenom hela tråden)

Postat
Vill inte kapa tråden! =)

Men jag undrar om du kör PC och vilket operativ?

Jag har lite funderingar på att testa Presonus Firebox och köra kortet via en PCIplats.

Jag har en tillräckligt bra dator och kan välja mellan XP och WIN7. Vad rekomenderar du?

Hej,

Kor Win7 Home 64 bitars. AMD955 och Gigabyte GA-MA770T-UD3P med ett billigt Gigabyte ATI grafik kort.

Har forskat lite om vilka ljud interfaces som funkar i nulaget - enligt vad dom sager pa forums och det - och Line 6 (usb) har kommit upp, samt ett M-Audio dual input firewire interface.

Sa detta ar lite "cutting edge" och det verkar inte som Win7 drivrutiner ar helt stabila annu, for manga av dom klassiska interfacen. Sa, det generella radet skulle vara att vanta lite. Men Win7 verkar vara mycket bra.

Skall skicka min sa-kallade NFO fil till Presonus idag, sa far dom se vad dom kan komma upp med.

"To access your computer’s system information:

Click Start > All Programs > Accessories > System Tools > System Information

Click File, Save the NFO file as your name and email it back to me."

Om min situation inte fixas inom 14 dagar, sa koper jag nog ett Line 6 UX2 interface sa lange....

Har ocksa hittat detta tips for att switcha Firewire driv rutiner, vilket gav viss battring for mig (switchade till TI)

1- Click the Start Button, type devmgmt.msc in the “Start Search” box and press Enter.

2- Expand the "IEEE 1394 Bus Host Controllers" node in the device tree on the right hand pane

3- Right click the host controller node select "Update driver software ..."

4- Select "Browse my computer for driver software"

5- Select "let me pick from a list of device driver on my computer ..." and Check the box before “Show compatible hardware”.

6. Choose the second option---1394 OHCI Compliant Host Controller (Legacy), and click next to update the driver.

Detta har tydligen fixat vissa Firewire interface problem, galler aven diskar.

S

Postat (redigerat)

Japp det är ett bra kort!!

Kolla på denna länk HÄR

under IEEE1394 så står det T.I. TSB43AB23 chip där T.I står för Texas instruments

Det borde inte vara några problem att köra med Firewire ljudkort!

Redigerat av fender__
Postat
Hej,

Kor Win7 Home 64 bitars. AMD955 och Gigabyte GA-MA770T-UD3P med ett billigt Gigabyte ATI grafik kort.

Har forskat lite om vilka ljud interfaces som funkar i nulaget - enligt vad dom sager pa forums och det - och Line 6 (usb) har kommit upp, samt ett M-Audio dual input firewire interface.

Sa detta ar lite "cutting edge" och det verkar inte som Win7 drivrutiner ar helt stabila annu, for manga av dom klassiska interfacen. Sa, det generella radet skulle vara att vanta lite. Men Win7 verkar vara mycket bra.

Skall skicka min sa-kallade NFO fil till Presonus idag, sa far dom se vad dom kan komma upp med.

"To access your computer’s system information:

Click Start > All Programs > Accessories > System Tools > System Information

Click File, Save the NFO file as your name and email it back to me."

Om min situation inte fixas inom 14 dagar, sa koper jag nog ett Line 6 UX2 interface sa lange....

Har ocksa hittat detta tips for att switcha Firewire driv rutiner, vilket gav viss battring for mig (switchade till TI)

1- Click the Start Button, type devmgmt.msc in the “Start Search” box and press Enter.

2- Expand the "IEEE 1394 Bus Host Controllers" node in the device tree on the right hand pane

3- Right click the host controller node select "Update driver software ..."

4- Select "Browse my computer for driver software"

5- Select "let me pick from a list of device driver on my computer ..." and Check the box before “Show compatible hardware”.

6. Choose the second option---1394 OHCI Compliant Host Controller (Legacy), and click next to update the driver.

Detta har tydligen fixat vissa Firewire interface problem, galler aven diskar.

S

Ååååå, tack för svaret! =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.