Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

ok tackar, har testat den och det va ungefär vad jag va ute efter, skulle jag kunna få mer tips på doublers, skulle vilja pröva fler...................så har ni tips på sånna som funkar i cubase 5 så får ni gjärna berätta

Postat

Du kan göra egen i cubase.

Kopiera Leaden till 2 kanaler.

Panorera dom ut 100 % till vänster och höger.

Lägg pitcshifter på båda och sänk ena till -4 cent och höj andra till +4 cent

Om du vill kan du även tids förskjuta så att ena e lite lite före och andra e lite lite efter.

Postat
kan man använda det till att dubba sången, kan jag använda detta i ubase 5 på något vis?

Du kan även dubba sången med — sången.

Kanske inte så banbrytande tips, men ändå.

Postat
Kopiera Leaden till 2 kanaler.

Panorera dom ut 100 % till vänster och höger.

Lägg pitcshifter på båda och sänk ena till -4 cent och höj andra till +4 cent

Om du vill kan du även tids förskjuta så att ena e lite lite före och andra e lite lite efter.

Ärligt talat — och inte för att tillvägagångssättet på något sätt skulle vara obrukbart —, men när/hur ofta väljer man hela den där tidsödande processen framför att helt enkelt lägga om skiten på sång/nytt spår (dvs, dubba "på riktg")?

Postat (redigerat)

Håller med föregående talare.. Har hittills inte hittat nån effekt som ger lika bra resultat som att sjunga in samma sak flera gånger..

Jag sjunger vanligtvis tre olika, en mono höger, en mono vänster och en center på en stereokanal för att kunna använda stereoeffekter mer effektivt. Ibland blir det fler dubbar men för det mesta så räcker det med tre för att få rätt fyllig ljudbild.

Dock lär du fippla lite med volym och eq samt joxa en del med timingen (klippa, flytta, klippa, flytta osv). Om du inte sjunger exakt taktfast varje gång, vilket i alla fall jag brukar vara lite halvkass på.. Desto mer tid och jobb du lägger ned på att få det bra, desto bättre kommer det att låta i slutändan.

Lycka till! 😎

edit: la till och ändrade lite..

Redigerat av Tracer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.