Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ska spela in några låtar med mtt Dödsmetallband... Ska spela in med Logic förmodligen, och behöver tips om hur jag ska göra för att få en riktigt fläskig och tung produktion... (Andragitarrist sökes!)

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Exakt vad menar du med fläskig och tung produktion? Kan du inte specifisera lite, finns ju ganska mycket att tänka på!

Ja.

Bacon tillexempel.

Postat (redigerat)

Steg 1: Lägg ner mkt tid på att få allt att vara tajjt och snyggt!! själva musicerandet dvs.

Redigerat av Bultage
Postat

Om du inte redan har gjort det stäm ner gitarrerna eller ännu hellre skaffa sjusträngade. Fläskigt och fläskigt. Tips är att dubba gitarrerna, laborerar med olika mickningar för olika tagningar. Prova med hård komprimering och gate vid mix. 😉

Postat (redigerat)
Exakt vad menar du med fläskig och tung produktion? Kan du inte specifisera lite, finns ju ganska mycket att tänka på!

Lyssna på Suffocation exempelvis... Där har du "FLÄSK"... hehe...

Om du inte redan har gjort det stäm ner gitarrerna eller ännu hellre skaffa sjusträngade. Fläskigt och fläskigt. Tips är att dubba gitarrerna, laborerar med olika mickningar för olika tagningar. Prova med hård komprimering och gate vid mix.

Gitarrerna är nerstämda... Dubbning är givet... Men, det vore nog ganska dumt att hålla på med stereomickningar som X/Y å A/B eller? på gitarrerna alltså... Då de ska panoreras ut till höger å vänster o.s.v.

(Skratta inte åt mig... Jag är nybörjare...)

Redigerat av fawrhaest
Postat

ja stereo mickning är ju inte aktuellt. Du mickar givetvis med fler mickar och de får sina egna spår. Du ställer upp dem så att du inte får fas fel.

Stereo breddningen får du sen i mixningen av att du använder t ex delay, eller dubblar gitarr spåren och förskjuter dem lite följt av panorering.

Postat

Men du! Då blir det ju ungefär som att duba gitarrerna, fast man spelar in samma gitarrstämma flera gånger samtidigt... Lär ju bli ganska fräckt! Tackar, tackar!

Postat

Shit, ingen lätt fråga..

Men du, se till att ha sampling till kaggen+virveln utan läck...kan tänka mej att du behöver komprimera en hel del i den musiken...

SystemF (oregistrerad)
Postat

Testa och lägg en nypa overdrive på alla kanaler där den inte skall vara egentligen. Fast inte för mycket så det låter distat. Det brukar hjälpa till att feta upp hela mixen.

Postat

det enda som galler ar kontraster... om t.ex allt har hog volym later inget av det speciellt hogt. kombinera klena och feta ljud osv...

• 2 veckor senare...
Postat

Fixa fett gitarrljud genom att micka upp stärkaren med 2 sm57:or....en RAKT framför konen och en riktad snett mot konen....Den snea tar upp alla de feta o mörka frekvenserna medans den Raka tar upp diskant.....Dubba även gurorna...

• 2 veckor senare...
Postat

Köp ENGL-toppar, där har du fläsk och fisk-rens så det räcker! 😉

Ett tips när det kommer till riffandet:

2 gitarrer som spelar samma komp blir alltid fett. Det har du säkert redan listat ut, men allt för många snöar in på att lägga stämmor så fort de får tillgång till 2 gitarrer. Jag försöker att tänka på samma sätt som när jag mickar en kagge när jag mickar gitarrerna. Mycket attack och en fet känga efteråt. När man dämpar ett nedstämt B ska det låta "tchunk" (om man growlar "ordet") 🙂

Men smaken är ju som... bra, i mitt fall... 😉

Postat

Jag kan förklara (igen) hur jag mickar..

Ta en st SM57 och vinkla den rakt emot konen. Skit i off axis micken, den plockar bara upp onödig botten som hindrar från att göra en skön separation från bas och gitarrer.

Dra på mid och treble på förstärkaren och dubba 3 grr. Panorera 2 st av gurorna fullt ut till vänster resp, höger och behåll den sista i mitten. Kör en lo-cut på alla och varsin monokompressor på alla och komprimera relativt hårt. Gitarren i mitten drar du sedan bort mellanregister och diskant ifrån en aning så att det ger ett djup i musiken. Det tycker jag blir bra. Har ljuexempel på denna mickning här:

MVH/Kenny

Postat

Det tips gäller mest gitarrer: Många drar på alldeles för mycket dist/gain på sina stärkare, det gör att ljudet smalnar av. Prova dra ner gainen, så kommer du att få ett större ljud, med mer attack. Kommer att kännas avigt när du spelar, man måste ha lite mer koll på vad man sysslar med när man inte har en massa onödig dist som maskerar anslag och sånt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.