Jump to content
Annons

Ljudkort till Mac?

Rrusty

Recommended Posts

Jag har länge funderat på att gå över till Mac från den PC jag varit trogen under många år. Däremot har jag riktigt dålig koll på vad som krävs för att jag ska bli tillfredsställd med mitt musikproducerande.

Jag gör det mesta på hårdvaru-sampler och har därför inga större krav på musikprogram. Jag har kört i Cubase över tio år och det funkar prima för mig. Lägger mest lite nivåer och hänger på effekter samt spelar in lite audio. Så, hur funkar Cubase på Mac? Finns det stabila versioner? Antar att folk nu kommer börja propsa på Logic eller ProTools men känner mig väldigt bekväm i Cubase där jag kan allt utantill... Jag kör waves-pluggar, finns dessa till Mac?

Jag hade tänkt mig en MacBook Pro 13, verkar lagom. Vad behöver man fixa med ljudkort? Jag är i behov av stereo in och ut, antar att man måste köpa ljudkort separat då? Vad finns att rekommendera? Hur svårt är det att byta ut det ljudkort som kommer med datorn?

Är som sagt riktigt dåligt insatt och uppskattar all hjälp jag kan få!

Tack!

Dela på andra sajter

Annons

Det funkar med det inbyggda så länge du planerar spela in och upp i stereo. Tänk på att det behövs preamp för mickar och eventuell lyssningsväljare (för att få full upplösning på alla lyssningsnivåer).

Jag kör bland annat Cubase på Mac och tycker det funkar bra. Har ännu inte uppdaterat till femman. Kör istället 4.5 men upplevde 4.1 som mer stabil.

Kör även Logic och tycker det är bland de mest stabila musikprogrammen på Mac. De flesta buggar blir mer märkbara när man pressar systemet. Om man utnyttjar en bråkdel av systemets kapacitet spelar det mindre roll vilket program man arbetar i.

Waves finns för alla större pluggformat, både i Windows och OS X.

Redigerat av joachime
Dela på andra sajter

Om du inte måste ha en bärbar dator, så köp hellre en iMac, tycker jag. Den är några hundralappar billigare dessutom.

Sedan finns ju Apogee Duet kortet, har själv ett Apogee One kort, men den har endast 1-in och stereo-out. Funkat perfekt hittills!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.