Jump to content
Annons

mono fråga


kurtfield

Recommended Posts

Hej! en nöt behöver knäckas för mig. vore mkt tacksam..

Jag använde min MD-spelare till att spela in en intervju, men tyvärr såg jag att det blev en väldigt låg inspelning. Jag har inte listat ut om det är spelaren eller microfonen som ger lågt inspelningsljud. Men jag spelar in i stereo med en stereo microfon.

Men nu kommer det "roliga". När jag för över inspelningen till audacity analogt, så hör jag knappt någonting, men i datorhögtalarna hör jag hur bra som helst. Ökar jag amlituden i audacity så får jag massa brus på köpet. :rolleyes:

audacity är inställd på en kanal(mono) vilket jag vill ha. Ändrar jag den till två kanaler(stereo) så blir det högt och bra ljud när jag spelar in.

Varför blir det så? både höger och vänster kanal är lika stora. Då bör ju mono låta lika högt, eller?

/kurtfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Säkerligen fasfel.. Alltså att ena kanalen är i motfas med den andra.. Pröva fasvända ena kanalen så blir det säkert ok..

Hej! en nöt behöver knäckas för mig. vore mkt tacksam..

Jag använde min MD-spelare till att spela in en intervju, men tyvärr såg jag att det blev en väldigt låg inspelning. Jag har inte listat ut om det är spelaren eller microfonen som ger lågt inspelningsljud. Men jag spelar in i stereo med en stereo microfon.

Men nu kommer det "roliga". När jag för över inspelningen till audacity analogt, så hör jag knappt någonting, men i datorhögtalarna hör jag hur bra som helst. Ökar jag amlituden i audacity så får jag massa brus på köpet. :rolleyes:

audacity är inställd på en kanal(mono) vilket jag vill ha. Ändrar jag den till två kanaler(stereo) så blir det högt och bra ljud när jag spelar in.

Varför blir det så? både höger och vänster kanal är lika stora. Då bör ju mono låta lika högt, eller?

/kurtfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkerligen fasfel.. Alltså att ena kanalen är i motfas med den andra.. Pröva fasvända ena kanalen så blir det säkert ok..

Hade aldrig hört talas om fasfel förut. Nu har jag googlat lite och det verkar faktiskt rimligt att det är det jag har.

Nu ska jag bara försöka ta reda på var fasfelet uppstår. Kanske att jag vänt mikrofonens batteri åt fel. Eller att den gamla mikrofonen helt enkelt lagt av. Ibland ger den bra utslag och ibland ger den väldigt lågt.

aja men nu vet jag iallafall varför ljudet muppar sig. Tack hegobald!

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis så spelar du in en obalanserad stereosignal via en balanserad(mono)-ingång som resulterar i att du bara spelar in skillnaden mellan kanalerna, d v s mest brus och ev. störningar. Lösningen är att splitta upp den obalanserade stereosignalen i L & R och spela in dessa på två kanaler (om du nu vill ha stereo, annars tar du bara den ena t ex L).

... och batteriet är inte orsaken till problemet ... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligtvis så spelar du in en obalanserad stereosignal via en balanserad(mono)-ingång som resulterar i att du bara spelar in skillnaden mellan kanalerna, d v s mest brus och ev. störningar. Lösningen är att splitta upp den obalanserade stereosignalen i L & R och spela in dessa på två kanaler (om du nu vill ha stereo, annars tar du bara den ena t ex L).

... och batteriet är inte orsaken till problemet ... 🙂

Det första som du skrev förstod jag inte så mycket av. Är tyvärr bara en glad amatör =)

Men jag gissar på att ett köp av en mono mikrofon kommer lösa detta?

eller kanske en sån här

http://www.kjell.com/?item=39194&path=...00000,475500000 mellan mikrofonen och bärbara md-inspelaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Det första som du skrev förstod jag inte så mycket av. Är tyvärr bara en glad amatör =)

Men jag gissar på att ett köp av en mono mikrofon kommer lösa detta?

eller kanske en sån här

http://www.kjell.com/?item=39194&path=...00000,475500000 mellan mikrofonen och bärbara md-inspelaren

Du behöver troligtvis inte köpa något, du behöver bara lära dig att använda det du har. Hur gör du exakt när du för över analogt (vilken kabel, ljudkort, vilken ingång etc.)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver troligtvis inte köpa något, du behöver bara lära dig att använda det du har. Hur gör du exakt när du för över analogt (vilken kabel, ljudkort, vilken ingång etc.)?

Nu har jag läst på om balanserat och obalanserat och misstänker glapp i mic-kabeln.

Jag råka utelämna det faktum att allt har fungerat perfekt i flera år tills för en vecka sen. Nu fungerar det ibland. Man ser direkt på MD-inspelaren om det blir en dålig inspelning för då ger det väldigt lågt utslag. Därför drar jag slutsatsen att det är antingen micken, MD-inspelaren eller kabeln.

Det är en gammal studiomic med en DIN-kontakt närmast handtaget och i andra änden så sitter en 3.5 stereo kontakt.

Kan det vara så att micen ger en balancerad alternativt obalanserad signal beroende på glappet. Men MD:n vill bara ha obalanserad.

tack Gilbert! Du satte den sista puzzelbiten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet fortfarande för lite om din signalväg för att kunna göra någon konkret gissning men glapp låter ju som en trolig förklaring då det fungerat tidigare. Det kan till och med vara så att du haft glapp hela tiden fram tills nu och detta har förhindrat fenomenet jag beskrev tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde min MD-spelare till att spela in en intervju, men tyvärr såg jag att det blev en väldigt låg inspelning. Jag har inte listat ut om det är spelaren eller microfonen som ger lågt inspelningsljud. Men jag spelar in i stereo med en stereo microfon.

Men nu kommer det "roliga". När jag för över inspelningen till audacity analogt, så hör jag knappt någonting, men i datorhögtalarna hör jag hur bra som helst. Ökar jag amlituden i audacity så får jag massa brus på köpet. 😱

audacity är inställd på en kanal(mono) vilket jag vill ha. Ändrar jag den till två kanaler(stereo) så blir det högt och bra ljud när jag spelar in.

Varför blir det så? både höger och vänster kanal är lika stora. Då bör ju mono låta lika högt, eller?

du skriver flera motsägande saker om du ser att det är låg volym kan det egentligen inte låta bra i datorhögtalarna(via ljudkort gissar jag)

och då är ju problemet inte mikrofonen eller md'n

annars om det blir för låt volym i md'n så har du troligtvis för låg inspelningsvolym eller kopplat mikrofonen till en lineingång

om det låter bra i datorhögtalarna men inte i audacity så har du valt fel ingångar i audacity på något sätt

har du kopplat kablnarna rätt från md'n till ljudkortet?

Säkerligen fasfel.. Alltså att ena kanalen är i motfas med den andra.. Pröva fasvända ena kanalen så blir det säkert ok..

fasfel är troligast om du redan har en stereokanal som du konverterar till en mono(du spelar in i stereo och gör om till mono)

men alltså inte om du bara försöker spela in en monokanal i audacity för då får du bara med halva ljudet från mikrofonen

varför vill du ha det i mono?

om du använder en stereomic så låter det troligast bäst i stereo!

eller kanske en sån här

http://www.kjell.com/?item=39194&path=...00000,475500000 mellan mikrofonen och bärbara md-inspelaren

om det är fasfel so är grundproblemet blir det ju fastfel även med denna adapter

Nu har jag läst på om balanserat och obalanserat och misstänker glapp i mic-kabeln.

Jag råka utelämna det faktum att allt har fungerat perfekt i flera år tills för en vecka sen. Nu fungerar det ibland. Man ser direkt på MD-inspelaren om det blir en dålig inspelning för då ger det väldigt lågt utslag. Därför drar jag slutsatsen att det är antingen micken, MD-inspelaren eller kabeln.

Det är en gammal studiomic med en DIN-kontakt närmast handtaget och i andra änden så sitter en 3.5 stereo kontakt.

Kan det vara så att micen ger en balancerad alternativt obalanserad signal beroende på glappet. Men MD:n vill bara ha obalanserad.

tack Gilbert! Du satte den sista puzzelbiten!

md-mikar är obalaserat stereo

om mikern ger dåligt utslag är antingen batteriet slut eller du har kopplat den till en lineingång och inte en micingång

3,5mmkontakter har ofta glapp med det märker man oftast genom att röra på den medan man lyssnar och om det då låter illa

Link to comment
Dela på andra sajter

du skriver flera motsägande saker om du ser att det är låg volym kan det egentligen inte låta bra i datorhögtalarna(via ljudkort gissar jag)

och då är ju problemet inte mikrofonen eller md'n

annars om det blir för låt volym i md'n så har du troligtvis för låg inspelningsvolym eller kopplat mikrofonen till en lineingång

om det låter bra i datorhögtalarna men inte i audacity så har du valt fel ingångar i audacity på något sätt

har du kopplat kablnarna rätt från md'n till ljudkortet?

fasfel är troligast om du redan har en stereokanal som du konverterar till en mono(du spelar in i stereo och gör om till mono)

men alltså inte om du bara försöker spela in en monokanal i audacity för då får du bara med halva ljudet från mikrofonen

varför vill du ha det i mono?

om du använder en stereomic så låter det troligast bäst i stereo!

om det är fasfel so är grundproblemet blir det ju fastfel även med denna adapter

md-mikar är obalaserat stereo

om mikern ger dåligt utslag är antingen batteriet slut eller du har kopplat den till en lineingång och inte en micingång

3,5mmkontakter har ofta glapp med det märker man oftast genom att röra på den medan man lyssnar och om det då låter illa

Men ljudet är endast brus när jag spelar in mono i audacity. Spelar jag in i stereo, splittar den och gör om te.x vänstra kanalen till mono(som gilbert tipsa om) så funkar det. Varför jag vill ha mono beror på att närradion sänder bara ut i mono. Annars hade jag aldrig hållt på med mono. 😑 Jag tror inte jag kopplat fel eftersom det fungerat förut. jag kopplar alltid in mikrofonen i mic-ingången. MICsentitive är på hög och inspelningsvolym står på auto.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ECM-MS957 är min mikrofon. Det står att den kan skicka både balanserat och obalanserat men jag vet inte hur den vet när den ska skicka vad.

Men jag ska ta o felsöka lite när jag får tillgång till utrustningen.

Vilken tankevurpa jag gjorde om adaptern! ny mic får det bli isåfall. =) tack spass!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ljudet är endast brus när jag spelar in mono i audacity. Spelar jag in i stereo, splittar den och gör om te.x vänstra kanalen till mono(som gilbert tipsa om) så funkar det. Varför jag vill ha mono beror på att närradion sänder bara ut i mono. Annars hade jag aldrig hållt på med mono. 😕 Jag tror inte jag kopplat fel eftersom det fungerat förut. jag kopplar alltid in mikrofonen i mic-ingången. MICsentitive är på hög och inspelningsvolym står på auto.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ECM-MS957 är min mikrofon. Det står att den kan skicka både balanserat och obalanserat men jag vet inte hur den vet när den ska skicka vad.

Men jag ska ta o felsöka lite när jag får tillgång till utrustningen.

Vilken tankevurpa jag gjorde om adaptern! ny mic får det bli isåfall. =) tack spass!

det låter som du kopplat fel på något sätt för det måste ju gå att spela in i mono

det är ju enklare att spela in direkt i mono left eller right än att spela in i stereo/splitta o sen endast använda ena kanalen

har du kopplat på samma sätt när du spelar in i stereo och blir det verkligen stereo alltså ljud på båda kanalerna

eller blir det även där brus på ena?

vilket ljudkort är det och vilka ingångar använder du?

det står inte att miken är balanserad vad jag ser(xlr betyder inte balanserad utan kan även vara obalanserad stereo)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...