Jump to content
Annons

Vilken är din favoritlåt?


SadamJR

Recommended Posts

1977. Min motorcykel var en tvåtaktare. Hade bråttom till en fotbollsmatch. Bågen gick inte igång. Problemet med mc:n var en loppa på tändstiftet, som den förvuxna moped den var. När jag skulle kolla tändstiften körde jag högernäven rakt in i förgasarna. Blödde som en gris. Kommer in i lägenheten, draperar en handuk över min hand. Handduken blöder snabbt igenom. Radion står på. Introt, dessa otroliga gitarrackord. Hade bråttom iväg. Vi förlorade med 2-1. Spenderade ett halvår med att ta reda på vilket band det var, Steely Dan. Har ärret kvar, och älskar fortfarande den här låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1977. Min motorcykel var en tvåtaktare. Hade bråttom till en fotbollsmatch. Bågen gick inte igång. Problemet med mc:n var en loppa på tändstiftet, som den förvuxna moped den var. När jag skulle kolla tändstiften körde jag högernäven rakt in i förgasarna. Blödde som en gris. Kommer in i lägenheten, draperar en handuk över min hand. Handduken blöder snabbt igenom. Radion står på. Introt, dessa otroliga gitarrackord. Hade bråttom iväg. Vi förlorade med 2-1. Spenderade ett halvår med att ta reda på vilket band det var, Steely Dan. Har ärret kvar, och älskar fortfarande den här låten.

Skön story!

Men låten, hehe...hade nog kört andra näven genom radion på en gång! 😄

OT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön story!

Men låten, hehe...hade nog kört andra näven genom radion på en gång! 😄

OT!

hehe

Skönt!

Har en liknande upplevelse. Alla här vet ju att jag gillar KISS så skippar dem. Första plattan förutom KISS var Quiet Riot, typ -80 tal:

Cool video, vadderat rum tvångsjacka och ansiktsmask så han inte ska bitas?

Svårt att välja favvolåt, men favoritmusikhändelse är utan tvekan då jag som 16-årig såg Alice Cooper på hovet i sthlm, min första stora konsert.

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=Mu1enH-ZZDU ballad of dwight fry, inte från den konserten men från samma turne.

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Skön story!

Men låten, hehe...hade nog kört andra näven genom radion på en gång! 😄

OT!

Man bemödar sig om att skapa en tråd som kan ge medlemmarna möjlighet att ta del av varandras musikupplevelser. Den första som svarar är en gnällspik Undrar om vederbörande har något att dela med sig av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt på McDonald's en sen kväll, hörde världens snyggaste falsettstämmor. Frågade runt en massa om det var någon som kände igen låten, men några kvällar senare repriserade ZTV ett gammalt Saturday Night Live-avsnitt från 1979 där Doobie Brothers var gästartister och körde låten. Michael McDonald vid pianot/leadmiken. Sweet. Världens bästa låt, helt enkelt.

http://www.youtube.com/watch?v=02O4tkEQFoY&fmt=18

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade varit lättare om man talade om favorit(er) i plural — så fan mycket lättare. Men EN låt liksom... tjena!

Well, det finns i alla fall en låt som alltid dyker upp i mina tankar när jag tänker "favoritlåtar", och jag har diggat låten sedan jag var barn, faktiskt. Jag talar om Paperback Writer [The Beatles, 1966].

Jag vet faktiskt inte varför jag är så fäst vid låten som jag är. Vad jag däremot vet är att 80% av alla (säkert uppemot 1000) låtar/stycken jag har skrivit är tolkningar och varianter på Paperback Writer.

Med andra ord, jag är ganska enformig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Man kan väl lägga in flera favoritlåtar. Min tanke var att man skulle berätta varför man gillar just den låten och lägga ut en länk så att alla kan ta del.

Jag lyssnar på den där Steely Dan-låten nu. Det här är verkligen hissmusik för mig.

Nu måste jag lägga in en skön låt som piggar upp oss lite. 😉

Redigerat av Hägglund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar på den där Steely Dan-låten nu. Det här är verkligen hissmusik för mig.

Nu måste jag lägga in en skön låt som piggar upp oss lite. 😉

Hade en lumparpolare i Östersund, han körde Motorhead från tidig morron

till sena kvällen på full volym (1981) - hade aldrig hört dom innan, men sen var de kung.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt fete fan! Finns hur många som helst. Men en lite kul grej som jag tappade hakan åt. Detta var 1982-3 nånstans. Så lyssnade jag på radion, nåt metalprogram och så spelade dom denna låten. http://www.youtube.com/watch?v=5vQwdheGiOA

Introt var det värsta jag hört. Bra? Nja! Låten suger kamelkuk. Men introt var jävligt imponerande! Idag känner dom flesta till honom. Han är hatad och älskad!

Link to comment
Dela på andra sajter

låt får bli mitt val. Kopplade föräldrarnas Skantic skivspelare till en Bang & Olufsen monoradio via DIN och spelade sönder 3 exemplar av LPn fullständigt till oigenkännlighet. Har säkert spelat denna låt 1000 gånger men har aldrig tröttnat. Lärde mig hela på gitarr en gång, men får nog repa lite på solot från 3:02 om jag skulle försöka mig på den igen. Den har alla ingredienser; ett fantastiskt trumspel med väl panorerade trummor i hela ljudbilden - vilket var det som jag senare insåg då jag hörde den i stereo för första gången; cow bell; ett riff som fastnade direkt; en behaglig sång där texten framgår; ljudet av switchen vid 3:20 och den underbara andhämtningen några sekunder dessförinnan. Kunde stundtals gå tillbaka och lyssna bara på andhämtningen och switchen 7 gånger i rad; delayeffekterna; disten som låter jämnt och fint utan att spreta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Hela den plattan är ju magisk! Lär ju ha vart en miljard mil med kablar för att koppla devices i den studion!

A penny in your pocket

Suitcase in your hand 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Första låten med KISS som jag hörde, ja, jag hade satt på sidan 2 först på Destroyerplattan när jag fick den så Flaming Youth var en låt som jag trodde var introlåten i flera år efteråt:

Under ett antal år hade jag för mig att detta var världen bästa låt, det tycker jag inte nu:

En annan liten medlodi som jag tycker är lika bra efter 30 år:

AC/DC - Back in Black

Ett band som haft rätt stort inflytande på mitt liv(!) och den här låten är ... mmmm:

Pink Floyd - Wish you were here

ELP upptäckte jag på 80-talet och deras progressiva rock förledde mig totalt:

ELP - Nutcracker Rock

En trummis som jag lirade med hade den här skivan o den gick alltid het på festerna, kul låt:

Focus - Hokus Pokus

SRV... say no more.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...