Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har bestämt mig för att stämma en av mina gitarrer i drop C. Valde att testa med min Blade RH-2 och ett strängset om 0.11-0.50 (vilket kanske egentligen är för klent, va?). Allt var frid och fröjd tills jag skulle stränga den låga E-strängen (som ju blir ett C). Strängen var nämligen för tjock för hålet i stämskruven (eller staven eller vad det nu kan heta). Tänkte först prova med att bara stoppa in den icke lindade delen av strängen, men då blir ju strängen alldeles för lång och jag måste dra den 15-20 varv runt skruven.

Vill helst slippa att borra i stämskruvarna... Är detta ett vanligt problem eller är det bara mina skruvar som inte är anpassade för så tjocka strängar? Provade att sätta en 0.46 sträng där, men den kändes väldigt "sladdrig" i förhållande till de andra strängarna...

Annons
Postat (redigerat)

Vad har du för gitarr? jag har 011-052 på min gitarr och kör drop Db. Skulle nog egentligen köpa en ännu tjockare e-sträng, typ 054 eller 056 om jag var du.

Jag har då inga problem med att få plats med strängen iaf...

Du kanske kan byta ut stämskruvarna om du inte vill borra upp?

EDIT: såg nu precis vilken gitarr du hade, blade rh-2... Tycker de är lite lika valley arts?

Redigerat av Limpan
Postat

ingert våldsamt ovanligt problem.

Jag repar en hel del gitarrer, det är tyvärr bara att byta stämskruv, finns inte så många alternativ.

Du kan pröva ta en tång och klämma åt strängen precis så den går in, men det fungerar nog inte.

Inget jätt bök att byta stämskruv, typ 3-4 skruva som ska bort bara, går jätte fort.

och glöm inte intonera gitarren.

Postat
ingert våldsamt ovanligt problem.

Jag repar en hel del gitarrer, det är tyvärr bara att byta stämskruv, finns inte så många alternativ.

Du kan pröva ta en tång och klämma åt strängen precis så den går in, men det fungerar nog inte.

Inget jätt bök att byta stämskruv, typ 3-4 skruva som ska bort bara, går jätte fort.

och glöm inte intonera gitarren.

Ok, tack för svaren. Testade att klämma med tången i änden av strängen och det funkade.

Vill helst inte byta stämskruvar eftersom jag är så grymt nöjd med de som sitter på den gitarren (förutom att hålet är för litet då, hehe). Men kanske måste ag, för jag tror att det behövs en tjockare e-sträng ändå... Även 0.50 låter lite fladdrig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.